• daniiel

Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!

Att det kan vara irriterande när folk tjatar, av olika anledningar, håller jag med om. Jag tycker egentligen inte att någon annan har med den saken att göra och det kan vara minst lika irriterande att få frågan om det är så att man inte vill ha barn, alls eller just nu, eller om man faktiskt inte kan få.

När det gäller att unga skaffar barn, så tycker jag väl inte att tonåringar bör skaffa barn, men när man är i 20-års åldern så är man ju vuxen. Jag ser inget fel med att folk i den åldern får barn. Det finns ju dessutom många fördelar med att få barn i ung ålder och inte vänta tills man är 30-35-40-år eller äldre. Nu menar jag inte att man inte kan/ska/bör skaffa barn i den åldern, misstolka inte, utan jag säger bara att ofta är ju dom fysiska riskerna mindre om man är lite yngre.

PiaB skrev 2012-11-08 19:09:55 följande:
     Men herregud, äldsta dottern är 22, låt henne leva först. Vad är brådskan?
    Sen kan ju jag ställa mig väldigt frågade till såna här kommentarer faktiskt, att man ska "leva" före man skaffar barn. Tar livet slut när man blir förälder? Dör man då? Självklart blir inte livet detsamma som utan barn, men det kan ju vara något positivt och jag tycker lätt att föräldraskap får en negativ klang när man pratar om det på det där sättet. Ett barn kan förgylla livet och tillvaron för någon i 22-års åldern precis lika mkt som någon i 32-års åldern.
  • daniiel

Och ja, självklart håller jag med om att det inte är riktigt rätt anledning att skaffa barn som en accessoar. Då bör man nog tänka om både en och två gånger egentligen. Att skaffa barn är ju dock alltid en självisk handling. Inte gör man det för att barnet så hemskt gärna vill finnas till, utan för att man själv hemskt gärna vill ha ett barn.

Men ja, som sagt, att skaffa barn för att ha något att göra är ju dock av lite fel själviska anledning.

• daniiel
    PiaB skrev 2012-11-08 19:44:45 följande:

Ibland funkar det att citera, ibland inte... Daniiel: Nej självklart stannar inte livet. Jag njöt för full av att ha småbarn och njuter nu av att ha vuxna barn. Jag hade barnen med på allt där det var passande för barn att vara med. Slutade inte leva och kände aldrig att jag försakade något.

Men det finns de som använder orden "leva först", bl.a. min dotter. Hon och hennes kille vill plugga klart, skaffa jobb, flytta hemifrån, resa även om man kan göra det med barn också o.s.v. De säger att de vill leva livet innan det är dags för att "sitta hemma och mysa med småbarn". Kanske ett felaktigt uttryck men jag förstår vad hon menar.

Jag kanske borde skrivit "låt henne leva utan barn först"

Jag förstår också vad hon menar, men jag tycker uttrycket blir så fel, rent allmänt alltså, hur det används. Sedan, som FrökenMäkelä skriver, så har alla olika syn på hur man vill leva. Självklart ska man kunna plugga, jobba, resa osv före man skaffar barn om man vill det. Det betyder dock inte att alla i den åldern har samma mål, önskemål och drömmar. Jag menar inte att du eller din dotter tror/säger det, utan mer i allmänhet. Man kan vara i 20-års åldern och inte vilja plugga flera år eller resa, gå ut på krogen och vad det nu är som folk brukar säga att man "ska" göra innan man skaffar barn.
  • daniiel
    passionsblomman skrev 2012-11-08 23:05:22 följande:
    Annars, apropå tråden rent allmänt undrar jag lite: hur vet ni vilka osakerna rär tll att era medmänniskor "skaffar" barn?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det är ju helt omöjligt att veta, även om man kan tycka sig veta. Även om personen i fråga säger "bu", så kan det lika väl vara "bä" egentligen.
Svar på tråden Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!