• Alyllyra

Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!

tisa skrev 2012-11-09 08:36:41 följande:

Känner att de kommer aldrig fastanställa mig, trots att jag kan vara en av de bästa de har. Jag har en tidsbegränsad anställning just nu, ett väldigt ”bra” jobb inom ett företag där jag med min kompetens, erfarenhet å utbildning skulle kunna göra en riktigt bra karriär och jag skulle göra ett fantastiskt jobb, men det känns hopplöst att de skulle ge mig chansen om den dök upp då alla tror jag skall ha barn snart. Känner mig väldigt diskriminerad och det anställs killar i min ålder på fasta tjänster vars jobb jag gör så mycket bättre när de har semester och jag hoppar in som vikarie för dem.

I så fall ska du ju anmäla detta! Det är inte bara jobbigt för dig som person, det är dessutom olagligt. Prata med något skyddsombud på arbetsplatsen alternativt DO direkt. Så får det inte gå till.

I övrigt så är det väl hela poängen att om man visste redan innan första barnet hur jobbigt det kommer att vara så skulle ju ingen skaffa barn. Anledningen till att vi tycker att "barn är såååå söta" är väl att vi ska föra släktet vidare och föröka oss. Och det skulle aldrig gå om alla unga tjejer visste vilket helvete som kan vänta.

Jag tror inte att folk skaffar barn "för att ha ett armsmycke" (BTW, Grotesco har gjort en kort sketch på det temat: 
    ">

), däremot tror jag att många förtränger de jobbiga sakerna med att ha barn.

Jag kan förstå att det är jobbigt med ständiga frågor, men ryt ifrån om det verkligen är så illa. Säg "Det ska du skita i!" eller "Vad har du med det att göra?" eller "Det är en privat sak sak mellan mig och min man." Eller byt ämne. Och om det är någon närstående så måste man väl ändå kunna förklara att frågan skaver och att man berättar när det finns något att berätta.
  • Alyllyra
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-09 10:08:50 följande:
     Vet inte om det var mig du citerade med "barn är såååå söta"
    Nej, det var inte riktat direkt till dig utan bara en observation. Sorry om det råkade bli ett direkt citat av vad du skrev Solig, det var inte meningen.
Svar på tråden Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!