Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Helg - vad har du i glaset?

Det finns en "vad ska du äta i dag- tråd" som jag brukar både läsa i och skriva i.

Men jag tänkte att det kunde vara trevligt att få veta vad ni har i glaset.
    Både så att man kan få tips på vilka viner som är goda, bästa drinken - drinkmixen osv...

Så - fyll på Flört 

• Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?
  • Chicita

Varm O'boy lät faktiskt inte helt fel Glad
    Bubbelvatten har jag druckit hela dagen. 
    Ska också jobba i morgon, men börjar inte förrän 11.30 så då kunde vi unna oss ett glas av något istället för godis Glad 

• Chicita

Vi har letat med ljus och lykta efter vår bordsgrill nu i flera månader men insåg till sist att vi antagligen slängt den i flytten, den var svår att göra ren (första generationens med fast grillplatta).
    Så nu har vi investerat i en ny och ska nog ta ett glas cider till maten tänkte vi. 
    Men jag börjar luta åt ett glas rött i stället.
    Blev lite inspirerad av PiaB Glad men vi har bara en enkel Shiraz hemma. Så det får bli den i så fall...

Kul med vintips Skrattande 

Ja kul att se vad alla dricker ändå, oavsett om det är med eller utan alkohol Glad 

Bra alkoholfri middagsdryck efterlyses också... 

• Chicita

Lambrusco är jättegott, det var ett av alternativen vi övervägde till brudskålen.
    Men det blev ett annat mousserande rödvin Skål 

• Chicita
    PiaB skrev 2012-11-18 10:57:42 följande:
    Kul om man kan inspirera! Och då vill jag tillägga att jag gillar allt från 80 kronors viner och uppåt. Våra favoriter kostar faktiskt 350 och 99! Det som kostar 99 kan jag varmt rekomendera. Heter McManis och är fantastiskt gott och smakar som ett 300 kr vin Förvånad. Så även om jag vet att jag ibland farmstår som en vinsnobb {#emotions_dlg.tongue-out} , så har priset ingen betydelse. Är det gott så är det
    Ja Porcupine Ridge (89:- tror jag) är riktigt gott det med, men man ska välja Syrah i så fall, dom tillverkar med två olika druvor och Syrah är den bästa Glad

Det är ju inte prislappen som bestämmer om det är gott egentligen som du säger. Man kan fynda riktigt bra viner för under hundralappen ibland, och få riktiga bottennapp på närmare 400:- hyllan...
    Jag brukar gå efter vilken druva, vilket distrikt och sen kolla på balansen (syra, sötma osv) 
  • Chicita

Just nu har jag en jotdgubbs/lime-cider från ICA 
    Men det blir nog ett glas rött lite senare Skål 

• Chicita

Nu kommer det att bli O'boy en vända i alla fall. Och vitlöksbaugette Glad

• Chicita
    knyttan skrev 2012-11-24 23:54:29 följande:
    Sitter med en flarra ramlösa vattenmelon och festar till det så här på lördagskvällen, eftersom jag är på smällen så blir det nog inte roligare än så för mig på ganska många månader... men Skål på er alla som får ta er ett gott glas rött!
    Visst förstår jag att man inte vill dricka alkohol när man är gravid. (och grattis förresten om jag inte redan sagt det Glad) men har du testat dom där alkoholfria / avalkoholiserade vinerna?
    När jag och maken fyllde 35 så ammade äldsta svägerskan, men eftersom vi kände att vin var bästa dryckesalternativet till maten så köpte vi sånt avalkoholiserat. Om hon så hade svept hela flaskan så hade det inte varit värre än att dricka en cider från ICA...
    Och hon var överlycklig...
    Det är ju en så social grej, och man kan känna sig så utanför. Vilket kan orsaka stress - som inte är bra för barnet.
    Och då menar jag inte att man blir stressad av att inte få supa till Flört, utan för att man känner sig utanför och exkluderad. 
    Kanske inget man gör varje fredag i soffan. Men ett glas sådär ibland "bara för att det är gott" när vännerna kommer över, eller till lördagssteken kan vara det lilla som ger en bred guldkant på tillvaron. 
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-11-25 00:11:38 följande:
    Tack tack! Och tack för dryckestipsen Glad Jag är rätt "nygravid" så att säga så jag har inte haft anledning till att testa så många alkoholfria viner än. För ett par veckor sedan var vi dock på restaurang och då fick jag ett vitt vin som var rätt gott när det var kallt, men sedan när det stått en liten stund bara smakade mer som lite vattnig äppeljuice så det var väl inte så spexigt. Men jag får säkert en massa tillfällen nu under festlighterna under jul och nyår...

Det är sant att det känns lite tråkigt att bli begrensad till "barnalternativen" när det ska vara lite festligt, inte för att jag kanske blir så stressad över det, men det är ju inte så kul att äta en riktigt god middag och dricka en cola till... så jag ska defenitivt prova  på lite fler alkoholfria alternativ. Återkommer kanske framöver med tips Tungan ute
    Det låter bra det Glad
    Det behöver ju faktiskt inte vara alkohol för att vara gott, och det finns ju festliga alternativ också.
    Att blanda hemkokt saft med bubbelvatten kan vara en höjdare till exempel Skrattande

Jag har en favoritdrink som jag brukar blanda åt de som ska vara nyktra av någon anledning. Och de flesta säger att den smakar som en drink med sprit, men den är totalt alkoholfri...

50% apelsinjuice (om man vill göra den lite syrligare så blandar man apelsinjuice med grapejuice och/ eller citronjuice)
    50% fruktsoda / 7-up
    en skvätt grenadin
    Glöm inte isen och sugröret Glad
    Den ser ut som en tequila sunrise ungefär 
Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?