Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Helg - vad har du i glaset?

PiaB skrev 2012-11-25 11:14:16 följande:
    Jag gillar whisky, men det gäller att hitta rätt balans, det finns de som är så rökiga att man nästan blåser rökringar men som inte har någon tjära alls knappt.
    Och så finns det dom som smakar tjära men inte så mycket rök.

Min absoluta favorit är Caol Ila 
    Den är rökig men inte så tjärig (så det är kanske inte så mycket för dig då Flört ) och man kan känna smaken av den salta tången som ger whiskyn från Islay (finns många destillerier där, bland annat Lagavulin och Laphroaig).

Om du vill lära dig mer om whisky och försöka hitta nya favoriter så kan du använda dig av whiskyguiden som jag länkade till - även om jag länkade direkt till info om just Caol Ila. Glad 
  • Chicita

Nu är nyårsbubblet inhandlat. 
    Jag har fastnat för Champagnen Moët et Chandon, så det får bli den.

Jag hade inte druckit den innan jag började jobba på stuteriet (där jag förstörde min vänsterfot) men dom använde sig av en lite speciell namngivnings-grej där.
    Alla föl efter den äldsta hingsten hade namn med mineraler (Ametist, diamant, granit osv) och efter en annan så var det champagnesorter. (minns inte vad den tredjes avkommor hette).

Första fölet som jag var med och tog emot helt själv fick namnet Moët av stuteriets ägare eftersom hon var en avkomma efter "champagnehingsten" och eftersom jag genom att vara där när födseln skedde, automatiskt blev "fadder" till lilla Moët så kändes det rätt givet att jag skulle prova drycken som gett henne namn.
    Och nu har det blivit en tradition för mig. Dels tycker jag att det är riktigt gott för att vara champagne (kanske beroende på att jag annars bara druckit billigare bubbel som ska föreställa äkta vara) och dels känns det lite lyxigt med riktig champagne på nyår då vi inte kan fira så mycket mer än att äta god mat och skåla vid tolvslaget pga att jag alltid jobbat nyår (sent på nyårskvällen och tidigt på nyårsdagens morgon)... 

• Chicita

Det lät ju inte helt fel det heller Cantaton Glad
    Vad är det för alkoholfritt vin? Alltid bra med tips på goda sådana nämligen Skrattande

• Chicita
    Cantaton skrev 2013-01-12 21:16:06 följande:
    Loxton, Semillon Chardonnay. Fast jag tycker att det är rätt sött.
    Det var ju trist, många alkoholfria är söta. Nästan mer som cider än vin.
    Det är svårt att hitta riktigt bra alkoholfria viner Obestämd 
    Tessla skrev 2013-01-12 21:16:12 följande:
    Ett glas marco bonfantes Albarone (rest från igår) sedan ett glass amarone classico. Detta till älginnanlår, rostade rotsaker och portvinsås. Efterrätt choklad och marsalavi. Underbart gott!
    Ja vi åt nötytterfilé med auberginegratäng, så vi ville också ha ett kraftigt rött vin till det.
    Men jag tror inte att det blir så mycket mer än det glaset vi tog till maten...

Eller så kanske det blir en whisky senare.
    Vi har inte provat vår 18:åriga Chivas Regal än och det är snart ett år sen vi köpte den...

• Chicita

I dag blev det ett gott spanskt vin Meia Pipa
    Det är inte bara en druvsort i, utan en kombination av Syrah, Aragonez, Castelão och Cabernet Sauvignon.

Jag skulle vilja kalla det ett "slatt-vin" för att druvorna jäses separat. Det är först när det är färdigt som det blandas ihop till det här vinet. Och sen får det mogna på små ekfat... 

• Chicita

Jag hade planerat för ett glas vin i kväll och något bra på TV'n
    Men det höll inte min rygg med i morse när jag vaknade.
    Ryggskott mår bättre av panodil än av vin, så det är vatten och panodil som gäller för mig i kväll och antagligen i morgon med Flört 

• Chicita

I kväll får det kanske bli ett litet glas rött. Inte riktigt säker på vilken sort än Glad

• Chicita

I dag skulle jag nog somna om jag hade något starkare än kaffe i glaset.
    Så vi har bestämt att avsluta kvällen med ett glas O'Boy till vitlöksbaugetter.... Glad 

• Chicita

Det blev ett glas rött i dag.
    Vad det blev för rött? Tja... det vi råkade ha i den box som var öppnad Oskyldig 

Ett italienskt vin i alla fall. Ovanligt genomskinlig färg, men väldigt bra smak. Det får nog bli ett glas till...
    Skål på er Skål 

• Chicita

I helgen har det i princip bara varit kaffe i glaset/koppen.
    Jag har jobbat 23 timmar under lördag och söndag så jag behövde allt uppiggande jag kunde få Tungan ute 

• Chicita

I kväll blev det en cider (från ICA) till maten och sen 2 drinkar. Såna där schweppes färdigmixade - bara tillsätt is och sprit liksom Flört

• Chicita

Både i går och i dag har det varit kaffe och redbull (inte blandat dock)...
    Är så grymt trött. Men men. Man får sova längre fram. Nu är det jobba som gäller Glad

Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?