Lina2126 skrev 2012-11-19 19:28:43 följande:
Oavsett vad vi väljer hoppas jag att gästerna reagerar med glädje och inte med att leta efter närmsta papperskorg...=)
Det jag tror är svårast är om gåvan är svår att ta hem, eller om det är något som personen förväntas använda.
Ett armband (hur fint det än är) kanske man känner sig manad att använda varje gång man ska träffa dig oavsett om det är ens stil eller inte. Bara för att man inte vill verka otacksam liksom. Så då kanske det är lättast att "glömma gåvan" någonstans...
Nu menar jag inte alls att era gåvor är fel på något sätt, eller att era gäster inte skulle gilla dom. Det var bara ett exempel på hur folk kan tänka eller reagera.
Och varför en "sak" kan bli en obekväm present.
Vi fick en flaska med såpbubblor till middagen på ett bröllop. Vad ska vi med dom till liksom?
Ok om man hade fått dom i kyrkan, då hade man ju kunnat blåsa bubblor utanför sen när brudparet kom ut och fått fina bilder. Men till middagen? Inomhus i en K-märkt lokal... Men visst, dom följde med hem och gavs bort till några som säkert skulle uppskatta gåvan bättre.
Våra halsband med trollkors var ju också en chansning. Men dom togs emot över förväntan och flera har använt dom efteråt (har sett bilder på FB där någon haft halsbandet på sig på en fest jag inte varit bjuden till exempelvis) och några har hängt upp halsbandet på en krok i hallen, som dom var ämnade att sitta från början som skydd vid ingången liksom.
Men det hade ju lika väl kunnat bli en flopp.
Jag tror att det där med gåvorna är något man egentligen gör mest för sin egen skull. Det känns bra att ge något till gästerna som ett tack för att dom kommer och är där och så länge man inte tar det som ett personligt påhopp eller som att någon är otacksam om dom lämnar saken dom fått, så är det väl bara att köra om man har råd