Hur får jag sambon till förlovning??
Jag hade samma problem med min m2b.
Han var tidiagre inte speciellt intreserad av äktenskap, och tyckte då att en förlovning var onödig då han anser att förlovar man sig ska man gifta sig innom ett år.
Vi hade ett samtal där jag sa att jag verkligen ville gifta mig någon gång, och förklarade hur jag kände.
Efter det samtalet slutade jag ge pikar och drog inte upp ämnet något mer.
Var dock sugen på att fråga själv, men jag vet att jag antagligen skulle ha fått ett nej, då han inte var "mogen" för detta steg än.
Han är en sådan person som måste få vänja sig med tanken så att säga. (Han var lika dan när det gällde att skaffa barn, men efter att verkligen få tänkt på saken så ändrade han åsikt och vill nu jätte gärna skaffa barn. Nu är det dock så att jag fortfarande har nått år kvar innan jag tar min examen från universitetet och vill inte skaffa barn innan jag är klar).
Han varken gör eller säger något om han inte verkligen menar det.
Jag gav honom den tiden han behövde.
2 år tog det innan han gick ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Och då viste jag att det verkligen var något som han ville göra, annars skulle han aldrig ha frågat.
Mitt råd är att ni kan ha ett lungt och genuint samtal där ni båda får förklara vad ni känner för en förlovning och ett äktenskap. Vad ni har får ståndpunkter och vad ni anser att ett äktenskap innebär. Förklara för honom vad du känner. Efter samtalet ta inte upp ämnet för ofta för då kommer han bara känna att du tjatar och pressar honom.
Låt honom få tid att smälta samtalet och kanske vänja sig med tanken på förlovning/äktenskap. Ha lite is i magen.
Förstår verkligen hur frustrerande det känns, men man vill ju inte tvinga in någon att göra något som denna igentligen inte vill göra. Blir kanske inte ett så lyckat äktenskap då.