• Annamolly

Hur får jag sambon till förlovning??

Jag tror det kan vara ett personlighetsdrag som en del har.

Pratar ni om framtiden? Marker du om han inkluderar dig i sina framtidsplaner eller har han inga framtidsplaner? Vad har han for mal i livet? Vill ni ha barn igen? 

Om han ar en san person som inte tanker framat eller har nagra specifika mal sa kan det nog vara darfor han inte vill gifta sig. Mitt ex var sadan. Han sa saker som "JUST NU kanner jag att jag vill spendera resten av mitt liv med dig. (Vilket for mig later som en oxymoron). Han sa ofta ocksa: "Jag kan ju inte lova nagonting om framtiden". For honom kan man helt enkelt inte bestamma vad som ska handa om fem ar. Han tror inte att livet funkar sa. Han ar fortfarande precis likadan sa det hade ingenting med mig att gora.

Nu ar jag forlovad med en person som tanker helt annorlunda. For honom ar det jatteviktigt att planera framat. Sadan ar jag ocksa. Det kan nog bli lite krangel nar man har en person av varje sort i ett forhallande, men man kanske kan fa det att funka anda genom att kompromissa?

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

Jag tycker du kan vaga stalla lite 'krav', det ar inget konstigt med det. Kan du inte saga lite allmant att du skulle vilja vara gifta om ni ska forsoka fa barn igen? Det behover ju inte vara ett uttalat 'utimatum' utan snarare, "sahar tycker jag. Ta stallning till det hur du vill". Jag tycker inte det ar det minsta orimligt att man vill ha ett lofte om stabilitet (som dessutom ar juridiskt bindande) nar man ska gora en sa allvarlig sak som att bilda familj. Om han ignorerar detta och borjar prata om barn igen sa kan du val saga "ja, men som sagt vill jag vara gift om jag ska ha barn igen". 

Jag vet inte om han ar den typen som far dig att kanna dig gnallig och tjatig nar du pratar om sant har, eftersom du sager i tradstarten att du kanner dig sa. Men det verkar vara ganska manga killar som anvader den metoden (kanske omedvetet) nar dom inte vill diskutera nagot. Dom typ suckar och gor en plagad min sa att man kanner sig dum och haller tyst om den saken dom inte vill prata om. Men det finns ingen anledning att inte diskutera saker som du tycker ar viktiga bara for att han bli obekvam. Da far han beratta varfor han kanner sig obekvam i sa fall. 

Nu kanske jag antar en massa som inte stammer har, men jag gissar att ni kanske inte pratar rent ut om detta och det verkar som ni gar som tva katter runt het grot nar det galler detta amnet. ;)

2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Hur får jag sambon till förlovning??