Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

Bjuda alkoholiserad pappa?

Jag förstår ditt dilemma, jag var i lite samma situation. Min pappa är heller ingen dålig människa, men han har svikit oss väldigt många gånger pga sitt drickande, och nuförtiden har vi mycket gles kontakt. Min bror har brutit med honom helt efter ett svek för mycket. Själv skulle jag kunna tänka mig att träffa honom någon gång, men det är alltid väldigt besvärligt när vi försöker bestämma något - sanningen är att han skäms över sig själv och hittar på olika ursäkter. Jag har inte sett honom på 10-15 år nånting nu, men han ringer ibland.

Det som gjorde beslutet lättare för mig var just att han är så undvikande, problemet med honom har alltid varit att han inte dyker upp när han har lovat, snarare än att han dyker upp och är otrevlig. Han har också väldigt svårt för stora tillställningar och människor som han är rädd ska döma honom, så det var inte särskilt sannolikt att han skulle komma även om vi bjöd honom. Däremot hade han på alkoholisters vis tyckt oerhört synd om sig själv om han inte hade blivit bjuden och inte alls velat förstå vad han själv hade för del i det. Så jag valde helt krasst att bjuda honom och räkna med att han skulle banga, vilket han också gjorde.

Plan B var att förvarna några personer som skulle kunna hålla koll och vänligt men bestämt avlägsna honom om det inte funkade.

Såklart ringde han någon dag innan bröllopet och beklagade att han inte kunde komma, av en rad mer eller mindre svajiga skäl, så jag sa att jag inte hade räknat med honom eftersom jag vet att han har svårt för stora tillställningar. Han betonade verkligen hur ledsen han var över att inte kunna vara med, vilket jag tolkar som hans grattis... Obestämd Han fick i alla fall ett tackkort med bild på oss sen, vilket han var glad över.

Vi hade tänkt åka och hälsa på honom rätt snart efter vigseln, men det passar ju aldrig av en eller annan anledning... Jag har helt krasst bett honom säga till om han är nykter nån gång så kan vi komma över en sväng då, problemet är att när han är nykter skäms han för mycket och när han inte är det har jag ingen lust att träffa honom.

Men om TS pappa inte är alltför bitter kanske ni kan träffa honom direkt efter bröllopet och berätta om det så att han får vara delaktig på något hörn ändå?

Svar på tråden Bjuda alkoholiserad pappa?