CJIGBG skrev 2012-11-21 02:34:38 följande:
Min pappa är också alkoholist så jag förstår din oro och din vånda. I min situstion har han aldrig svikit ett förtroende när vi verkligen varit tydligamed hur viktigt det är för oss att han är nykter, även om han ju i nyktert tillstånd förstår det. Oftast är det också bättre när han har fått något ansvar. På vårt bröllop frågade vi om han ville göra oss äran att skjutsa mig till frisör, oss till fotograf, till kyrkan, till festen och slutligen också till vårt hotell. På så vis hade han ett hedersuppdrag att känna sig viktig inför och det underlättar också för honom att intr bli påtrugad alkohol (min familj och mina närmaste vänner vet om situationen men inte min mans släkt eller hans vänner) Så löste i alla fall vi det och det gick jättebra, även om man ju som missbrukarbarn aldrig riktigt kan slappna av, men att inte bjuda honom var inte ett alternativ för oss och det gick ju som sagt väldigt bra och jag är stolt över att han hanterade det så bra, något som jag också alltid är noga att påpeka. Lycka till hur ni än gör!
Håller med här också, min pappa lever inte längre. Men han drack ju om de fanns tillfälle för det. Men skulle han köra mig nånstans så såg han ju till att vara nykter. Så fråga om han kan ta på sig det hedersuppdraget för er.
Om han är medveten om problemet så kan du ju också fråga om han vill att ni ser till att beställa hem alkoholfria öl och vin eller cider. Så kan han "dricka" fast han inte blir påverkad?
Om du har en okej relation till honom så är de iaf viktigt att du pratar med honom, oavsett vad du väljer att göra. Om du inte vill ha honom där, så skulle jag om jag var han uppskattat att få höra de från dig. Inte upptäcka det när alla andra pratar om bröllop och han inte fått nån inbjudan.