• mejuli

De förlovade sig före oss!!

Min sambo och jag har varit tillsammans i över tre år och känt varann i 7.
    Min sambos bror förlovade sig efter 9 månader ihop med sin tjej. Jag är jätteglad för deras skull,
    men det känns så "snopet" på nåt sätt.
    Jag vill gifta mig, men nu känns det jättekonstigt.. Hans bror har planerat bröllop till 2014.
    Måste vi liksom vänta tills de har gift sig?
    Förstår ni hur jag menar?

Så det inte är som att vi går in och stjäl showen. Nu har ju vi planerat ett borgerligt med några få vittnen, men ändå!

• Svar på tråden De förlovade sig före oss!!
  • CoG

Gift er när ni vill, så länge det inte handlar om samma helg eller bara ngn vecka emellan spelar det väl ingen roll .)

• Chicita

Om det enda som står i vägen för er - är att inte trampa dom på tårna.
    Så tycker jag att ni börjar med att berätta om era planer för dom mellan 8 ögon så att säga. Och förklarar att ni har planerat ett tag men att dom hann berätta om sin förlovning innan er och att ni inte vill känna att ni tränger er emellan, men att ni inte heller vill behöva vänta flera år till.
    Ärlighet varar längst.
    Och att få höra det direkt från er, före alla andra kan göra att dom inte får den där känslan... 

• PimPim83
    daniiel skrev 2012-11-23 19:29:22 följande:
    Ni måste inte vänta med varken förlovning eller bröllop. Förlova er när ni vill och gift er när ni vill :)
    Håller med!
  • Annamolly

Jag forstar inte riktigt. Ni planerar alltsa brollop, men ni ar inte officiellt forlovade? Eller menar du kanske att ni har pratat om ert framtida brollop och hur ni skulle vilja ha det rent hypotetiskt utan att bestamma nagot?

I vilket fall som helst sa behover ni absolut inte vanta. Speciellt eftersom ert brollop kommer vara ganska litet. Jag har en kompis som ska gifta sig i September nasta ar, och hennes syster ska gifta sig i Maj! Det jag tankte da var "Oj, det blir mycket for deras foraldrar, som ska hjalpa till med pengar och annat". Men i ert fall ska ni ju ha ganska "low key" sa det kommer ju inte bli dyrt eller mycket att hjalpa till med. 

Jag tycker inte ens ni ska ta med det i berakningarna. Man maste gora det som kanns ratt for en sjalv. Och tank om det inte ens blev av med hans bror, da hade ni vantat helt i onodan, ni som varit tillsammans mycket langre!

Anta inte att folk ska tro att ni "stjal showen". Om dom tror att ni gifter er for uppmarksamhetens skull sa ar dom ju ganska larviga och det skulle jag inte fasta nagon vikt vid. :)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • daniiel

Jag tycker faktiskt inte att ni måste ta upp det med någon alls, angående er förlovning eller ert bröllopet. Det är ju faktiskt en sak mellan er två - ingen annan. Ni behöver inte förvarna någon, ni behöver inte be om lov av någon, ni behöver inte bry er om någon annan egentligen. Så länge ni gör det ni vill och det som känns rätt för er, så är det bra.

Jag håller med Annamolly om att ifall någon nu skulle tycka att ni är "härmapor" och "stjäl showen", så är det deras problem - inte erat! Kan dom inte förstå att ni gör det av kärlek, så är det väldigt tråkigt för dom.

• Principisessan

Inte behöver ni vänta för att de förlovat sig och ska gifta sig, dessutom om ett bra tag. 

För mig handlar bröllop om kärlek mellan två personer.
    Att man även om man redan säkert valt varandra för länge sedan tex genom att vara sambo eller kanske till och med har barn ihop, vill gifta sig för att förkunna det hela, för sig själva och andra. Vissa kanske ser mer till tryggheten och den juridiska aspekten, medan andra ser den romantiska delen i det. 

Oavsett så är ju poängen att man ska bli glad för varandras skull och inte missunnsam. Ingen kan kräva att ni måste vänta med era planer för att inte krocka med någon annans. Ni skulle väl inte heller vänta med att skaffa barn om de hade bestämt sig för att skaffa barn? 
    Däremot kan man ju ha lite åtanke att inte ta bröllopet inom loppet av ett månad för deras om ni har samma gäster.

Bestäm datum och gläd er åt er egen och deras lycka. Och ni vet ju inte om de ens kommer att reagera på att ni ska gifta er också, de kanske bara blir glada för er och inte ser det som någon ensamrätt som de hade tingat.

• Chicita

Känner att jag kanske behöver förklara mitt inlägg eftersom det verkar tolkas som att jag tycker att dom måste be om ursäkt för att dom vill gifta sig också.
    Och det är inte alls min poäng.

TS uttrycker en oro över att det ska se ut som att dom försöker stjäla showen, att dom tränger sig före.
    Och om man är orolig för det så kan det vara bra för ens egen del att prata med dom om det.
    Vi har ju kunnat läsa i otaliga trådar om hur blivande brudar reagerat på att någon annan "skyndar sig före och gifter sig". Så oron är ju befogad.
    Och för att då slippa gå och ha den där känslan i magen så är det väl bättre att man berättar. Alltså berättar, inte frågar om lov... 

• daniiel
    Chicita skrev 2012-11-25 12:31:42 följande:
    Känner att jag kanske behöver förklara mitt inlägg eftersom det verkar tolkas som att jag tycker att dom måste be om ursäkt för att dom vill gifta sig också.
    Och det är inte alls min poäng.

TS uttrycker en oro över att det ska se ut som att dom försöker stjäla showen, att dom tränger sig före.
    Och om man är orolig för det så kan det vara bra för ens egen del att prata med dom om det.
    Vi har ju kunnat läsa i otaliga trådar om hur blivande brudar reagerat på att någon annan "skyndar sig före och gifter sig". Så oron är ju befogad.
    Och för att då slippa gå och ha den där känslan i magen så är det väl bättre att man berättar. Alltså berättar, inte frågar om lov... 
    Det håller jag med om, även om jag inte tycker att det ska behövas :)
  • mejuli

Åh tack för all positiv respons!

Vi är inte förlovade ens, vi kanske inte ens kommer förlova oss då min sambo tycker det är
    bättre att gifta sig direkt ;)

Ingenting är bestämt eller planerat, men jag fick liksom direkt en klump i magen av att
    jag kände mig så "blockad".

Vi får se hur allt artar sig :)

TACK!

• daniiel
    mejuli skrev 2012-11-25 22:14:17 följande:
    Vi är inte förlovade ens, vi kanske inte ens kommer förlova oss då min sambo tycker det är
    bättre att gifta sig direkt ;)
    Förlovad är man ju dock när man bestämt sig för att gifta sig med varandra. Förlovade = för lovade = lovat att gifta sig med varandra ;) Ringar är ju bara en symbol för det löftet och inget nödvändigt :)
Svar på tråden De förlovade sig före oss!!