• maxmamma

Strumpeband ja/nej??

är det blivande brudar eller brudar som redan är fru som ska ha/hade strumpeband?

vilken färg o stil på det isf?? jag själv ska ha ett vitt med rödrosett på mig, är det vanligt/ovanligt att man använder sådana nu för tiden när man gifter sig??

hade ett strumpeband första gången jag gifte mig o då ver det ett vitt med djupblå rosett.

ta inte illa upp för att jag frågar, bara nyfiken  o roligt o höra hur andra tänker om det hela Glad 

• Svar på tråden Strumpeband ja/nej??
  • Chicita

Jag hade inget. Inte för att det är omodernt eller något sånt. Utan för att det funkar inte att ha strumpeband om man har ben som är "strutformade", Alltså stor skillnad mellan lår och knä.
    Då sitter inte strumpebandet kvar, och jag skulle inte känna mig bekväm med att gå och dra upp det hela tiden.
    Dessutom hade jag en klänning utan tyll-lager eller annat som ger lite volym och ingen underkjol.
    Så då hade strumpebandet synts genom klänningen och det tycker jag själv inte är snyggt...  

• Principisessan

jag minns fakiskt inte om jag hade ett strumpeband första bröllopet. jag tror inte det. 
    Nu har jag inte tänkt så mycket ännu på underkläderna, mer än att jag konstaterat att de ska vara nya och fina, och inte vita eller svarta, vilket jag typ alltid har annars.
    Så ja, kanske kan det bli ett strumpeband om jag lyckas hitta något som matchar underkläderna :)  

• PiaB

Jag ska vara barbent eftersom vi gifter oss i augusti. Skulle jag gifta mig på vintern som du, skulle jag kanske haft det som en kul grej, men är nog bekvämare i strumpbyxor isf. Har samma problem som chicita beskriver

• daniiel

Nej, jag hade inget strumpeband. Jag tycker det är väldigt fult och vad fyller det för funktion? Känns som det bara skulle vara obevkämt och ivägen. Speciellt om man skulle få gå och dra upp det hela tiden, snacka om irriterande.

• maxmamma

det fyller väl knappast nångon funktion så mer som en rolig grej möjligen.
    om man inte tycker det ser läckert ut då förstås

då jag kommer att ha stayups utan strumpebandshållare så tänkte jag väl mest för att det är som en rolig gimmick men sen är  jag nog en sån som tycker det ser S-igt ut med sånt o även med strumpebandshållare typ raffset.

har oxå strut-ben med världens lår o från knäskålen o ner är det smalt.

tja smaken är som baken, jag tycker det ser S-igt ut andra tycker det är fult så tur vi har olika uppfattningar alla här inne Flört 

• Mumin

Jag har oxå funderat över om jag ska eller inte ska ha... har nog kommit frasm till att jag inte ska ha, då jag inte heller har lust med att gå och dra upp det hela tiden. Ska oxå ha stayups utan strumpebandshållare då jag tycker att strumpbyxor är något av det osexigaste som finns!! (kan ju inte heller skryta med spiror som en modell, men jag struntar i det!!)

• martina o affe

Jag ska ha både strumpeband och strumpebanshållare..
    Ska ha helt vita underkläder och strumpbyxor, men ha ett svart strumpeband.
    Tycker det är lite sexigt så det bli fint och kul att fästmannen vet att man är sjukt fin under med!

• maxmamma

Jag ska oxå ha vita nya läckra underkläder. Eftersom jag älskar raffset o tycker sånt är riktigt läckert hade jag gärna haft sånt på mig om jag inte vore så för jävla fet så väljer jag bara strumpebandet denna gång.

• Mmmaria

Förstod aldrig meningen med strumpeband (bara obekvämt) så jag struntade i det.

• stormhelen

Hade tänkt ha strumpeband, men efter att ha läst många komentarer börjar jag nog ändra åsikt. Har inte tänkt på det där med att det skulle vara obekvämt. Men om man tänker efter så är det nog det, iaf så är det nog irriterande att ha på sig skulle jag tro.

Hmmm. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Hehe. Men jag har ju några månader på mig att fundera på det.

• Willow

Jag hade det, markte inte att det var obekvamt eller sa. Jag glomde bort det 5 min efter att jag tagit pa mig det. Men det varierar val fran person till person.

Hade det mest for att det var en rolig grej och lite gammal tradition. Mitt var gammalt, jag fick lana det fran min svarmor, kanske later konstigt, men jag tyckte det var lite av en rolig grej. Det var vintage spets och en liten bla rosett pa det. Sa det blev mitt nanting lanat.

• maxmamma

jag har heller aldrig märkt eller kännt att det är obekvämt med strumpeband, inget jag går o känner efter om det sitter på benet. 

och som sagt en trevlig tradition o dessutom läckert för en sån som mej som älskar sånt där  

• Chicita

Det där med om det är obekvämt eller inte beror nog på hur bra det sitter.
    Om det sitter där det ska och inte kanar ner så är det väl inga större problem.

Men för oss som har ben där inte strumpebanden sitter kvar (om man inte drar upp det till troskanten då) och där låren kanske skaver lite emot varandra, så är det inte så bekvämt.
    Jag upplever det i första hand som att vid första steget så kanar det ner några cm, och vid nästa steg så är det fritt fall till fotknölarna. Och att försöka gå allvarsam fram till prästen / vigselförrättaren med strumpebandet hängades och slängades runt fotknölen var liksom inte något jag ville göra.
    Inte heller ville jag behöva gå och hålla i det för varje steg jag tog.
    Fokus skulle vara på dagen och allt som hände - inte på ett strumpeband som inte vill sitta kvar där det ska.

Om man mot förmodan skulle få det att sitta kvar trots sina trattformade lår så finns ju då risken att det skaver emot motsatta låret och att man efter ett tag får ont där.

Så det går nog inte att säga att "Ja det är bekvämt" eller "Nej det är obekvämt". 
    Det beror på hur man är formad, och det behöver inte betyda tjock eller smal, utan mer formen på benen och hur musklerna arbetar i låret när du går.
    Vill man ha strumpeband så rekommenderar jag dock att testa innan. Om det ska sitta utanpå en strumpa eller stayup (såna kan jag inte heller ha för dom "släpper" efter 2 steg och rullar ihop sig ner till fotknölarna) så är det bra att prova tillsammans med något liknande, även om man inte kör hela bröllopsstassen vid testet.
    Ta på dig strumpor (om du ska ha några) och strumpebandet och en kjol och gå med det en hel dag och känn efter. Om du får problem redan efter en kort stund så är det nog inte värt att chansa...

Men ja, annars undrar jag samma sak som daniiel...
    Är det verkligen en svensk tradition?  

• Alyllyra

Kollade gurun Wikipedia angående detta (fanns noll info på svenska):

"There is a European wedding tradition for a bride to wear a garter to her wedding. As part of this European tradition, towards the end of the reception, the groom will remove his new wife's garter, which he tosses it to the unmarried male guests. The symbolism to deflowering is unambiguous. Historically, this tradition relates to the belief that taking an article of the bride's clothing would bring good luck. In the Middle Ages, the groom's men would rush at the new bride to take her garters off her as a prize. As this often resulted in the destruction of the bride's dress, the tradition arose for the bride to surrender articles of her clothing, which were tossed to the guests, including the garter. Nowadays, the privilege of removing the bride's garter is reserved to the groom, while the bride will toss her bouquet."

Så tydligen en europeisk tradition, dock inte uttalat svensk.

• stormhelen

Har man köpt ett strumpeband och det inte fungerar för en (om man nu inte orkar returera den) kan man ju ha den i handväskan, sedan tar man på sig den för makens skull då man anlänt till hotellet (om man nu ska övernatta på ett sådant) där man ska spendera sin bröllopsnatt. På så sätt slipper man tänka på något omak man har på sig, men den får önsad effekt på bröllopsnatten.  Tungan ute

Men det var ett bra tips att prova att ha på sig strumpebandet en dag för att se om den sitter kvar, och hur man trivs att ha på sig den.

• maxmamma

ja det kanske funkar bättre på mig fast jag har rejäla lår, de skaver inte mot varandra o riskerar inte att strumpebandet  att gnissas ner pga låren.

jag har haft strumpeband på mig med både stayups o utan o strumpebandet sitter kvar lika bra på mig oavsett.

har heller aldrig upplevt att strumpebandet skaver eller kliar eller irriterar.Men det är jag det.

men som sagt alla upplever olika o tycker olika om det är snyggt eller fult.  

Ang stayupsen fick jag ett superbra råd för att de ska hålla sig kvar utan att korva ner sig o det var att när man tagit på sig dem så blöter man händerna med lite vatten o så drar man händerna från fotknölarna upp över benet till den där gummiranden som ska göra så de sitter kvar.

när styupsen blir ytterst lite fuktig så klippar de fast vid benet mycket bättre o riskerar inte att åka ner lika lätt och hälen o tårna skulle man spraya lite hårspray på så det blir som en förstärkning.

Har faktiskt testat och det fungerar.Glad

Svar på tråden Strumpeband ja/nej??