Det där med om det är obekvämt eller inte beror nog på hur bra det sitter.
Om det sitter där det ska och inte kanar ner så är det väl inga större problem.
Men för oss som har ben där inte strumpebanden sitter kvar (om man inte drar upp det till troskanten då) och där låren kanske skaver lite emot varandra, så är det inte så bekvämt.
Jag upplever det i första hand som att vid första steget så kanar det ner några cm, och vid nästa steg så är det fritt fall till fotknölarna. Och att försöka gå allvarsam fram till prästen / vigselförrättaren med strumpebandet hängades och slängades runt fotknölen var liksom inte något jag ville göra.
Inte heller ville jag behöva gå och hålla i det för varje steg jag tog.
Fokus skulle vara på dagen och allt som hände - inte på ett strumpeband som inte vill sitta kvar där det ska.
Om man mot förmodan skulle få det att sitta kvar trots sina trattformade lår så finns ju då risken att det skaver emot motsatta låret och att man efter ett tag får ont där.
Så det går nog inte att säga att "Ja det är bekvämt" eller "Nej det är obekvämt".
Det beror på hur man är formad, och det behöver inte betyda tjock eller smal, utan mer formen på benen och hur musklerna arbetar i låret när du går.
Vill man ha strumpeband så rekommenderar jag dock att testa innan. Om det ska sitta utanpå en strumpa eller stayup (såna kan jag inte heller ha för dom "släpper" efter 2 steg och rullar ihop sig ner till fotknölarna) så är det bra att prova tillsammans med något liknande, även om man inte kör hela bröllopsstassen vid testet.
Ta på dig strumpor (om du ska ha några) och strumpebandet och en kjol och gå med det en hel dag och känn efter. Om du får problem redan efter en kort stund så är det nog inte värt att chansa...
Men ja, annars undrar jag samma sak som daniiel...
Är det verkligen en svensk tradition?