• PiaB

Naglar - bildtråd

Åh! Kul tråd Jag älskar naglar. Har haft långa, egna naglar sedan sjätte klass då jag slutade bita. De var jättehårda och jag fick fila ner dem regelbundet. I en flytt gick alla av och blev aldrig mer bra igen. Jag kände mig stympad och handikappad då jag var van att ha naglar längst ut på fingrarna. Fick liksom lära mig att använda fingrarna igen.

Detta var sex år sedan och till den julen började jag göra gelenaglar och har inte slutat sedan det. Hade provat för skojs skull innan men behövde det ju egentligen inte. Jag skickar med en bild på mina två senaste gånger. De vita har jag nu och kan tänka mig något lknande till bröllopet faktiskt.

Hoppas fler vill visa sina naglar

• PiaB

Nej jag gör dem på salong. Lite det som är charmen med det, att jag slipper hålla på själv. Jag la ner jättemycket tid på mina naglar när jag hade egna. Nu sitter jag där 30-40 minuter och sedan håller de hur länge som helst. Behöver bara fylla på en gång i månaden ungefär. Tack förresten

• PiaB

Hittade en bild till på en design jag var väldigt nöjd med. Iof säger jag varje gång att det här var den bästa gången

• PiaB

Maxmamma: Det är inte mer ohygieniskt än riktiga nadlar. Däremot kan jag förstå att det är opraktiskt i stallet. Men du skulle kunna göra dem korta, som någon visade längre upp här. Man väljer längd själv, de sätter på långa tippar som de klipper av efter önskad längd.

Boringbrick: Om du har långa egna naglar kan du göra en sk. förstärkning. Då lägger de gelén på din egna nagel så den blir starkare och får det där utseendet du menar att en konstnagel har.

Annars sätter man på tippar och då klipper de av den egna nageln helt. Men allteftersom nageln växer ut så slutar det med att man har bara förstärkning. Beroende på hur duktig nagelskulptör man går hos så kan nageln bli förstörd eller inte. De filar ju på nageln för att gelén ska fästa och sitta ordentligt, och en del filar för mycket. Ibland tar jag bort mina och börjar om från början och då har mina naglar varit lövtunna. Men där jag går nu filar de väldigt försiktigt på den egna nageln.

• PiaB
    Boringbrick skrev 2012-11-30 18:36:24 följande:
    tack för svaret! Okej, jag har långa egna naglar, så skulle bara behöva förstärkning då, men det går att fixa själv nu för tiden, inte sant? :)
    Ja det ska gå att göra själv. Har sett att det finns att köpa massan, men jag har inte testat. Tycker det är så skönt att sitta och bli ompysslad en stund. Ungefär som att jag färgar håret hos frissan fast jag kan göra det själv
  • PiaB

Gjorde nya idag Kände mig lite trött på höst och vinter så det fick bli vårkänsla Vad fina naglar ni har lagt upp bilder på. Och du som gjorde med tomteluvor, jättefint och roligt!

• PiaB
    pamjofre skrev 2013-01-03 15:01:31 följande:
    PiaB- dina naglar e verkligen jätte fina! Å gillar speciellt den första bilden du har lagt upp, med dem vita naglarna! Får jag fråga var du gör dina?
    Tack! Jag gör dem på ett ställe som heter Euro Nail. En kedja som finns på fler ställen, tror jag. Jag gör dem i Skärholmen, om du bor i Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera dem. Snabba och bra priser. Alla bilder jag visat är gjorda där.
  • PiaB

Ang. material så har jag haft både gelé och akryl och jag märker ingen skillnad. Den ena sorten gulnade efter ett tag men då är det bara att ta bort och börja om från början. Frågade nu sist och det är akryl jag har nu, tydligen blir glittret bättre med akryl.

Jag har inte märkt att de växer fortare så det är säkert olika. Men jag gör alltid bara fransk eller glittertippar eftersom jag inte vill ha färg på hela nageln då det blir så tydligt när det växer ut. Och jag vill inte göra mer än max en gång i månaden. Gjorde nya i veckan och hade gjort de förra 25/11 så de sitter som berget på mig och bara växer ut. Går aldrig av eller lossnar. Då är det en rejäl utväxt vid nagelroten men eftersom det är genomskinligt så tänker man inte på det.

Tar man bort och inte gör nya är de tunna och sköra. Men jag tycker de brukar bli starka ganska snabbt. Nu har jag alltid lösnaglar men ibland har jag fått för mig att sluta, med ångrar mig alltid. Framförallt är det så skönt att slippa hålla på själv. Man sitter där en halvtimme och sedan bara håller det tills jag tröttnar och vill göra nya

Svar på tråden Naglar - bildtråd