Bra svar av GustavB angående värdering och försäkring. Och vad bra att du fick svar från försäkringsbolaget TS, så att ni inte tar några chanser ifall något händer med ringarna
Jag skulle dock vilja inflika två saker i debatten...
1/ Jo det händer faktiskt lite då och då att det klankas ner på de som inte väljer tillräckligt "dyra" ringar/ brudklänningar/ middagar.
För ett tag sen (kanske ett år sen) så var det till och med någon som startade en tråd angående det här med "löjligt billiga ringar" och talade om att man inte borde få gifta sig om man inte la mycket pengar på ringar och massa sådana saker. Det blev nästan lynchstämning mot de som inte la minst 30.000:- på sina ringar eller där festen kostade under 200.000:-.
Enligt den personen var det också så att en ring inte kunde vara fin om den var billigare än 30.000:- då skönheten satt i priset och inte i utseendet...
2/ Samtidigt ser jag inte varför de som har råd inte skulle få handla dyra ringar, kosta på sig klänningar för 100.000 eller vad dom nu vill lägga pengarna på. Och varför det ska vara så fult att säga att man gör det...
Vi är ju alla här för att vi vill ha en trevlig dag utifrån våra egna förutsättningar.
Men generellt kan man se det som att de som inte vill eller kan spendera så stora summor, har större behov av råd och spartips, än de som kan välja vad dom vill utan att direkt behöva fundera på kostnaden har av råd om andra saker. Och av den anledningen är fokus mer på spartips här på BT.
Därför kan en sån här tråd sticka lite i ögonen på de som inte spenderar så mycket pengar och det känns lite som "haha långnäsa- jag kan lägga mer pengar på en av mina ringar än ni kan på hela ert bröllop". Oavsett om det är menat så eller inte.
Personligen tycker jag att alla har lika stor rätt att vara här, oavsett hur plånboken ser ut, hur gammal man är, vem man gifter sig med eller annat...
Och jag ser ingen anledning att vara dum och elak bara för att man har olika budget mot någon annan. Och då menar jag i båda riktningarna.
Att läsa mellan raderna och tolka in andra meningar än vad som faktiskt står - säger mer om den som tolkar - än om den som skrev.
En stor anledning till att man skriver ut priset i en sån här tråd, är för att det finns pristak i olika försäkringar. Och att vissa saker är ok upp till en viss summa, men sen gäller andra regler.
Så utan att veta priset så skulle nog de flesta råden varit "det ska gå på hemförsäkringen"...
Min vigselring kostade ca 8600:- och det är dyrt för mig. Inte för att jag inte skulle kunna lägga mer pengar på ringen om jag ville. Men jag använder inte så mycket smycken, så för mig skulle det bara kännas otäckt att ha något så dyrt på fingret. Om jag var van vid att ha smycken, kanske hade relativt dyra smycken (äkta stenar osv) till vardags annars, så skulle det nog vara mer värt och jag skulle nog ha satsat mer på ringarna.
Som det är nu så har jag fått min drömring, för den har en underliggande betydelse för mig och maken som inte går att köpa för pengar.
Man har olika prioriteringar och olika värderingar.
Det viktigaste är att dom stämmer med den man gifter sig med.
Så jag avslutar med mitt favoritcitat:
"om ni inte har något snällt att säga - säg inget alls"