• Anonym (Ledsen)

Äktenskap med villkor

Nu är jag feg o lägger in ett inlägg som anonym trots att jag vet att många ogillar att man gör det.

Nu till saken det gäller.

jag o min sambo har planerat att gifta oss under 2013. Vi har planerat allt o köpt på oss en hel del vad det gäller bröllopet både kläder o ring, dekorationer, ja det mesta.

Nu är saken den att jag har inte så mycket med mig in i förhållandet när det gäller pengar, mark, fordon etc.
    Sambon har lite saker som han dels har köpt innan vårt förhållande började o även saker som vi inköpt tillsammans i detta förhållande.

Nu kräver sambon ett äktenskapsförord för att fullfölja giftermålet. Inte en enda gång under planerandet har han nämnt att han ville ha ett äktenskapsförord. så jag var inte ens medveten om att han ville ha det så.

och mycket av varför han vill ha äktenskapsförord beror på att jag har varit gift en gång för många år sedan o begärde skillsmässa pga massa otäcka omständigheter.

när jag lade in om skillsmässa så flyttade jag från vår bostad o kommun o bytte boende o kommun. det resulterade i att den dåvarande maken o  hans föräldrar såg till att länsa den bostaden på allt som fanns av värde. Allt vi köpt in varför sig innan förhållandet o allt vi köpt tillsammans.

det jag fick med mig från det äktenskapet var bara mina kläder  jag stod o gick i o barnens möbler o kläder- ingent annat fick jag med mig.

Detta misslyckade äktenskap ligger till grunden för nuvarande sambons tvivel på mig, han är paniskt rädd att jag ska ta ut skillsmässa o skinna honom på det han har och har sagt om jag dör i förtid så vill han inte att mina barn sedan förr ska få rätt till något som  han kanske måste göra avkall på för o lösa deras arv ifall jag dör tidigt.

Att han inte vill att mina barn sedan förr ska kunna göra anspråk på något kan jag förstå, men han sitter o  förutsätter att jag ska  dö tidigt eller begära skillsmässa inom loppet av ngra månader eller några år.

Han förutsätter att om han dör i förtid så ska jag inte ha rätt till nått som tillkommit  oss under vår tid som ogifta men sambo, han förutsätter att om han vill ta ut skillsmässa så ska jag inte heller ha nån form av rätt att få ut nått i en bodelning, möjligen  något som vi köpt ihop som gifta. 

Trots att vi köpt massor med saker gemensamt som vi köpt nu medas vi bara varit förlovad o par utan att vara gift så anser han att jag har ingen rätt till något, bara sånt som vi köper in när vi gift oss.

Jag tycker det känns märkligt att inte jag ska få har rätt att ta del av sånt vi köpt gemensamt under vår tid som par, att han inte vill dela med sig av sånt han köpt innan vi blev ett par kan jag acceptera men inte att jag ska skriva ett papper där jag går med på att göra avkall på nått som köpts gemensamt nu.

Detta har fått mig må så dåligt att jag är beredd att avblåsa bröllopet. Vet faktiskt inte vad jag känner för denna man längre om jag ska vara ärlig.

Han vill som sagt inte förlora något o bli en förlorare, men han har inga problem med att låta mig förlora o bli en förlorare.

Som han ser det så har jag inget att förlora medans han har allt förlora om något händer  under resans gång.

Hur ser ni på detta jag skrivit om? hur hade ni gjort om ni varit i denna sits?? hade ni svalt allt med hull o hår snälla hjälp en smått förtvivlad ev icke brud att lösa detta?!

• Svar på tråden Äktenskap med villkor
  • filibustern
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-12-20 14:41:22 följande:
    det är så som du uppfattat  det.

han anser att jag ska inte ha något,  men om jag dör för tidigt  eller tar ut skilsmässa så ska han ha full tillgång till det vi köpt  gemensamt innan giftermålet o även det som köpt efter giftermålet.

men borde inte jag oxå rimligen ha rätt till sånt vi köpt  gemensamt innan vigsel o efter vigsel?
    Ska han sitta o roffa åt sig möbler o tv o sånt som jag lagt ut pengar på men jag inte ska få rätt till det om han dör eller vill skiljas?
    ursäkta mig.. idiotiskt. som andra skrivit. ok, jag köper att han vill behålla det han köpt INNAN ni vart i lag. men det ni köpt tillsammans ska ni ju dela på.. 
  • Mmmaria

Håller med alla andra om att det här inte känns ok. Jag och min man har äktenskapsförord som gäller våra företag eftersom det skulle förstöra respektive företag vid en skilsmässa. Men vid en separation skulle vi dela på ALLT övrigt och vid dödsfall ärver vi varandra.

Jag tror inte att man kan ha äktenskapsförord som bara gäller åt ena hållet dvs du får inget av honom, men han får av dig. Avtalet ska vara på lika villkor, men i ert fall blir det ju inte lika i slutändan då ni "går in med olika mycket".

Jag kan förstå om han vill skydda tex en bostad som han ägde innan, men saker i övrigt borde ni dela på. Det jag också reagerar på starkt är att du inte skulle få något om han dör före dig. Borde inte det vara hans högsta önskan att du och barnen ska klara er så bra det går i den eventuella sorgen.

Pengar och saker ska självklart inte styra om ni vill ha ett förhållande/gifta er eller ej, men hans inställning känns trist.

Önskar dig all lycka hur det än blir!

• Lenblo

Hmm. Han ska ha allt och du inget, oavsett vad som händer. I ett normalt äktenskapsförord så återgår, som flera sagt, tillgångar man har INNAN man blev ihop. Dessutom ska man upprätta ett ömsesidigt testamente så att man ärver varandra ändå. (Ifall man faktiskt bryr sig om varandra, vill säga.) Och den där personen påstår sig älska och vilja värna om dig?

Och den där personen påstår sig älska och vilja värna om dig? Jag skulle fundera över den saken noga. Skulle ni separera, så glöm inte att du redan har rätt till hälften av bostaden och bohaget.

• FrökenMäkelä

Helt förståeligt om han vill ha äktenskapsförord om han äger mark, har aktier/fonder med stort värde, en större summa pengar på banken, ett hus, bil möbler av större värde han har skaffat sig innan ni blev ett par. Men att han ska ha rätt till det som ni köpt gemensam som par hade jag aldrig accepterat.

Ni kanske ska kontakta en jurist (eller vart man nu skriver äktenskapsförord hos) prata igenom hur sådant här fungerar. Finns ju redan sambolagen som gäller även ni inte är gifta.

Hoppas det löser sig till det bästa.

• Marlon

Hmm. Det låter som att du själv inte riktigt tycker att det här låter rätt (vilket det inte gör). Det rimliga är, som många redan nämnt, att ni går tillbaka till de tillgångar ni hade innan förhållandet eller äktenskapet. Fundera noga på hur du vill ha det.

Lycka till!

• Anonym (Ledsen)
    FrökenMäkelä skrev 2012-12-20 21:54:40 följande:

Helt förståeligt om han vill ha äktenskapsförord om han äger mark, har aktier/fonder med stort värde, en större summa pengar på banken, ett hus, bil möbler av större värde han har skaffat sig innan ni blev ett par. Men att han ska ha rätt till det som ni köpt gemensam som par hade jag aldrig accepterat.

Ni kanske ska kontakta en jurist (eller vart man nu skriver äktenskapsförord hos) prata igenom hur sådant här fungerar. Finns ju redan sambolagen som gäller även ni inte är gifta.

Hoppas det löser sig till det bästa.

han äger ingen mark, har inget aktiekapital eller fonder, ingen större summa pengar på banken, äger inget hus,

han har inte köpt möblerna vi har, hans bil är äldre än min bil , han är skuldfri har inga lån o skulder att betala av.
  • stormhelen
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-12-20 23:25:53 följande:
    han äger ingen mark, har inget aktiekapital eller fonder, ingen större summa pengar på banken, äger inget hus,

han har inte köpt möblerna vi har, hans bil är äldre än min bil , han är skuldfri har inga lån o skulder att betala av.

Men herre jösses, vad är det han då baserar på att han vill ha äktenskapsförord på då? Det tycks ju inte finnas något att skydda av något större värde så att säga.

Håller med övriga att det är ytterst fräckt av han att både äta kakan och behålla den samtidigt.

Låter väldigt konstigt att du inte ska få ärva honnom om han dör men han allt. Man vill väll att den man påstår sig älska ska få det så bra som möjligt om man går bort.

Man kan ju absolut göra ett äktenskapsförord innan man gifter sig så att man vet hur allt ska delas ifall att en skillsmässa skulle äga rum. Då slipper man tänka på sådant och man kan då besparas flera arga diskutioner. MEN då ska det ju delas lika (om man nu inte har egendommar, aktiekapital etc som är ens eget sedan tidigare, som man vill skydda).

• Anonym (Ledsen)

Nu ska jag ärligt rada upp vad han har och vad jag  har.

Han: äger inte mark. har inget aktiekapital, har inget hus, har en bil-inga lån på den
    han har en minigrävmaskin. en släpvagn att köra grävmaskinen på och en mindre summa på banken.
    två snöskotrar varav den ena köpte vi ilag när vi blivit ett par, två motorcykelar varav den ena är min som jag fick i present den motorcykeln är äldre o begagnad o har inget större värde i pengar idag, han har en husvagn.

Räknar vi ihop toatlvärdet han vill ha i äktenskapsförordet hamnar vi under en miljonkronor, kring en halvmiljon rimligen om man räknar allt från sparpengarna till det han äger som han köpte innan vi blev ett par.

jag har en nyare bil än han, litet sparkapita, jag har betalat mycket av möblemanget vi har, vi har två tv, jag har pröjsat den ena. vi har hjälpts åt att köpa hästarna, det mesta av hästarnas utrustning har jag betalat helt själv, hästtransporten har vi hjälpts åt att betala.

jag har inga skulder att lösa på bilen, har inget huslån från ett annat äktenskap att betala av på, har inga skulder någonstans eller lån att betala av.

så mycket av det vi har har jag bidragit med.

Vi äger inte huset vi bor i, vi bor gratis i det, betalar endast hus o hemförsäkring, elavgift, vatten o avlopp o sophanteringsavgift.

vi delar på utgifterna, han betalar en del av räkningarna, jag köper mat o kläder o leksaker till barnen,  mat o kläder till honom o mig när det ska köpas nytt , ag betalar hästarnas kostander som foder, hovslagare, veterinärräkningen om vi har varit tvungen att anlita en veterinär, jag betalar försäkringen på en av hästarna o han betalar försäkringen på en av hästarna.

jag  betalar hundens mat o försäkring, jag köper katternas mat, jag betalar canal digital abonemanget.

hemtelefon har vi inte, vi använder bara mobiler, han har jobbmobil så han betalar ingen räkning på den, när jag har haft dåligt med pengar då har han betalat min mobiltelefon räkning, annars brukar jag sköta det oxå.

jag kan som sagt förstå att han vill ha äktenskapsförord ang grävmaskinen, släpvagnen,husvagnen,motorcykeln iaf den som han äger själv kan även tänka mig att låta min motorcykel ingå i äktenskapsförordet och det sparkapital han har.

men ska jag då göra avkall på allt jag har bidragit o köpt till oss medans han ska anse sig ha rätt till allt??

jag kunde möjligen få tillskanska mig hästarna o deras utrustning o ev hästtransporten om det blir skillsmässa oavsett vem som ansökt om det, han gick med på att om jag dör i förtid så ska hästarna o utrustningen säljas ev kunde hästtransporten oxå säljas o barnen ska få dela lika på det som inbringades.

och han menar på att om jag dör i förtid så ska han ha det jag inbringat o barnen ska få vänta även på arv tills han har dött, men dör han i förtid så blir det inget åt mig.

och dö i förtid menar han: när man dör i en ålder av 80+ alltså om jag dör när jag är 84 o han lever då så ska han ha mitt som jag sparat ihop o barnen ska som sagt få vänte tills den dag han trillar av pinn dvs efter mig så jag inte kan få något som helst arv om han dör före mig.

Och när vi båda är död kommer mina barn inte få något mer än det dom lagligen har rätt till, allt annat som är mitt ska vårat gemensama barn ha menar han på.

som någon skrev, har verkar inte  värna om att jag o vårat gemensamma barn o mina barn ska klara oss o funka vidare i vardagen om han dör förtidigt, då får jag o barnen hellre bli fattig o bo på gatan o tigga av soc än att kunna använda mig av det vi gemensamt sparat ihop.

Det finns lixom inga kompromisser från hans sida så att säga, det är bara jag som ska böja mig o acceptera de vilkor o regler han sätter upp i det här. 

detta gör att jag totalt har tappat lusten för att gifta mig med honom o jag funderar på om jag ens vill fortsätta vara tillsammans med en man som inte kan kompromissa o se saker från bådas synvinkel.

jaja det blev luddigt men jag tror ni fattar vad jag menar.

• Anonym (A)
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-12-20 23:57:48 följande:
    som någon skrev, har verkar inte  värna om att jag o vårat gemensamma barn o mina barn ska klara oss o funka vidare i vardagen om han dör förtidigt, då får jag o barnen hellre bli fattig o bo på gatan o tigga av soc än att kunna använda mig av det vi gemensamt sparat ihop.

Det finns lixom inga kompromisser från hans sida så att säga, det är bara jag som ska böja mig o acceptera de vilkor o regler han sätter upp i det här. 

detta gör att jag totalt har tappat lusten för att gifta mig med honom o jag funderar på om jag ens vill fortsätta vara tillsammans med en man som inte kan kompromissa o se saker från bådas synvinkel.

jaja det blev luddigt men jag tror ni fattar vad jag menar.
    Jag hade också tänkt föreslå juridisk rådgivning, men nu lutar jag mer åt familjerådgivning istället. Han kan väl få förklara på vilket sätt ett sådant äktenskapsförord går ihop med tanken att dela livet i nöd och lust, och stöjda och värna varandra? Bryr han sig om dig, och på vilket sätt menar han att det framkommer i hans tänkta äktenskapsförord?

Jag förstår inte heller hur han menar att han vill ha det så pga det du varit med om tidigare. Det vore en sak om det var du som hade skinnat ditt ex, då kunde man möjligen förstå om han kände sig en smula skraj, men varför ska han se till att få orättvisa villkor för att du tidigare blivit orättvist behandlad?

Gift dig INTE med honom förrän du har fått bra svar på dessa frågor!
  • Anonym (Ledsen)

jag frågat om han vill ha äktenskapsförord på detta viset pga min förra skilsmässa men han säger att det inte alls är så men jag vet att det ligger mig i fatet att ha varit gift förut o gått igenom en skillsmässa...

om han nöjde sig med att ha med de få sakerna som dessutom inte är värd astronomiska summor, det skulle jag inte ha problem med alls men just det där med att om han dör före eller vill ta ut skilsmässa så ska jag inte få chans att få något,

om jag dör tidigt så ska han kunna nyttja det jag dragit ihop innan äktenskapet o även det jag dragit in under vår tid som gifta men det är inte samma rättvisa åt andra hållet... och han vill inte att mina barn jag har sedan förr ska kunna få ut något... 

så kontentan blir att jag kommer att gå lottlös hur än det blir, mina barn kommer inte få chans att få något som han resonerar

han kommer att gå med vinstlott hur han än vrider det o hur än jag dör tidigt eller om jag tar ut skillsmässa...och som sagt mina barn verkar inte kunna få nått även om jag dör först....eller sist för den delen 

Svar på tråden Äktenskap med villkor