• Anonym (Ledsen)

Äktenskap med villkor

Nu är jag feg o lägger in ett inlägg som anonym trots att jag vet att många ogillar att man gör det.

Nu till saken det gäller.

jag o min sambo har planerat att gifta oss under 2013. Vi har planerat allt o köpt på oss en hel del vad det gäller bröllopet både kläder o ring, dekorationer, ja det mesta.

Nu är saken den att jag har inte så mycket med mig in i förhållandet när det gäller pengar, mark, fordon etc.
    Sambon har lite saker som han dels har köpt innan vårt förhållande började o även saker som vi inköpt tillsammans i detta förhållande.

Nu kräver sambon ett äktenskapsförord för att fullfölja giftermålet. Inte en enda gång under planerandet har han nämnt att han ville ha ett äktenskapsförord. så jag var inte ens medveten om att han ville ha det så.

och mycket av varför han vill ha äktenskapsförord beror på att jag har varit gift en gång för många år sedan o begärde skillsmässa pga massa otäcka omständigheter.

när jag lade in om skillsmässa så flyttade jag från vår bostad o kommun o bytte boende o kommun. det resulterade i att den dåvarande maken o  hans föräldrar såg till att länsa den bostaden på allt som fanns av värde. Allt vi köpt in varför sig innan förhållandet o allt vi köpt tillsammans.

det jag fick med mig från det äktenskapet var bara mina kläder  jag stod o gick i o barnens möbler o kläder- ingent annat fick jag med mig.

Detta misslyckade äktenskap ligger till grunden för nuvarande sambons tvivel på mig, han är paniskt rädd att jag ska ta ut skillsmässa o skinna honom på det han har och har sagt om jag dör i förtid så vill han inte att mina barn sedan förr ska få rätt till något som  han kanske måste göra avkall på för o lösa deras arv ifall jag dör tidigt.

Att han inte vill att mina barn sedan förr ska kunna göra anspråk på något kan jag förstå, men han sitter o  förutsätter att jag ska  dö tidigt eller begära skillsmässa inom loppet av ngra månader eller några år.

Han förutsätter att om han dör i förtid så ska jag inte ha rätt till nått som tillkommit  oss under vår tid som ogifta men sambo, han förutsätter att om han vill ta ut skillsmässa så ska jag inte heller ha nån form av rätt att få ut nått i en bodelning, möjligen  något som vi köpt ihop som gifta. 

Trots att vi köpt massor med saker gemensamt som vi köpt nu medas vi bara varit förlovad o par utan att vara gift så anser han att jag har ingen rätt till något, bara sånt som vi köper in när vi gift oss.

Jag tycker det känns märkligt att inte jag ska få har rätt att ta del av sånt vi köpt gemensamt under vår tid som par, att han inte vill dela med sig av sånt han köpt innan vi blev ett par kan jag acceptera men inte att jag ska skriva ett papper där jag går med på att göra avkall på nått som köpts gemensamt nu.

Detta har fått mig må så dåligt att jag är beredd att avblåsa bröllopet. Vet faktiskt inte vad jag känner för denna man längre om jag ska vara ärlig.

Han vill som sagt inte förlora något o bli en förlorare, men han har inga problem med att låta mig förlora o bli en förlorare.

Som han ser det så har jag inget att förlora medans han har allt förlora om något händer  under resans gång.

Hur ser ni på detta jag skrivit om? hur hade ni gjort om ni varit i denna sits?? hade ni svalt allt med hull o hår snälla hjälp en smått förtvivlad ev icke brud att lösa detta?!

• Svar på tråden Äktenskap med villkor
  • filibustern
    Anonym (A) skrev 2012-12-21 00:11:08 följande:
    Jag förstår inte heller hur han menar att han vill ha det så pga det du varit med om tidigare. Det vore en sak om det var du som hade skinnat ditt ex, då kunde man möjligen förstå om han kände sig en smula skraj, men varför ska han se till att få orättvisa villkor för att du tidigare blivit orättvist behandlad?

Gift dig INTE med honom förrän du har fått bra svar på dessa frågor!
    håller med föregående talare.. vore ju lite förståerligt om DU skinnat ditt ex när ni skiljde er.. men nu var det ju ditt ex och hans föräldrar som skinnade DIG.. och nu vill din blivande ha äktenskapsförord för att skydda sig mot liknande.....? OLOGISKT: 
  • tisa

Usch vilken hemsk sists, förstår att du tvekar. Han verkar ha snöat in sig i ett oupplyst spår.. Det jag funderar på är hur det skulle bli om ni separerade som sambos, skall han ha allt då också? Även sånt du varit med o betalt? Jag förstår att man är rädd för sin egen trygghet ibland, men det verkar ju obefogat och egocentriskt i hans fall. Du har laglig rätt till det du bidragit med, kanske borde du börja ta kvitton på det du betalat/betalar i framtiden.. Du behöver ju skydda dina barns intressen också, inte bara främja hans ego..

• Anonym (juridikstudent)

Du bör snarast kontakta en egen jurist för att få veta exakt hur ni kan göra. Där kan du ställa frågor och få veta exakt vad lagen säger. Därefter kan du tex boka ett möte med din man och dennes jurist. Han kan inte utan din underskrift få igenom ett äktenskapsförord. Mitt råd är även att förekomma honom med ett eget papper i handen där du skrivit exakt hur du vill ha det tillsammans med din jurist. Då är det bara för honom att skriva på. Det hade nog, om inte annat, fått honom att förstå att du inte är någon man bestämmer över.
    Det bästa för er tycker jag är att behålla era tillgångar ni betalat var och en fram till nu som "enskild egendom" och allt ni införskaffar efter äktenskapet blir gemensamt.

Dina barn kommer aldrig att kunna bli av med sin laglott (hälften av allt du äger ihop med din man och ALL din enskilda egendom) även om det skulle stå så i ett testamente eller äktenskapsförord.

Från Domstol.se:

"Äktenskapsförord är ett avtal mellan makar, eller blivande makar, i vilket det bestäms att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara dennes enskilda egendom. Genom ett nytt äktenskapsförord kan makar bestämma att egendomen ska vara giftorättgods.

Enskild egendom ingår inte i en framtida bodelning. Resten av egendomarna är så kallat giftorättsgods och ingår alltså i en eventuell bodelning. Under äktenskapet äger var och en det man själv köper eller införskaffar, och den äganderätten förändras inte med ett äktenskapsförord.

Äktenskapsförord kan man skriva när som helst under eller inför ett äktenskap. Det kan se ut på olika sätt, och därför finns ingen särskild blankett. Ett äktenskapsförord ska dock vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Om du behöver råd och hjälp, kontakta en advokat.

Äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket för att vara giltiga.

Ytterligare information om äktenskapsförord hittar du på Skatteverkets webbplats. "

• Fjärilen

Har ni skrivit ett samboavtal när ni flyttade ihop?
    Annars gäller enligt lag att allt som ni har köpt till den gemensamma bostaden, likaså om ni har köpt en gemensam bostad, skall delas om ni gör slut och flyttar isär. 

Däremot om ni har köpt bil gemensamt, så är det den person som står på bilen som har laglig rätt till bilen. Jag vet inte hur det är med motorcyklar, snöskotrar eller dylkit, men anatr att det är lika.

Är du osäker kontakat en Jurist.

Lycka till. 

• fruwesterlund

Hej TS

NU ska jag vara  helt ärlig. Din sambon låter precis som en narcissist. Du har ju redan förlorat allt en gång och han tycker att du ska förlora allt igen om ni skiljer er? Vilket idiiot och egoist ( ursäkta)
    JAg antar att du har barn sedan tidigare? och han anser inte att barnen ska ärva dig om du dör? först och främst kan han aldrig frånta barnen det, men vem fasen resonerar så?????

Jag tycker inte att det låter som ett sunt tänkande om man älskar någon

Sen undrar jag varför ni redan resonerar som om ni kommer att skilja er? Dra dig ur detta om du inte känner från djupet av hjärtat att det är rätt att gifta sig med denna man.

Alla förtjänar att vara med någon som vill ens bästa. Ingen ska behöva stå och lova någon trohet till döden skiljer oss åt om man inte verkligen menar det. Känner flera som i efterhand sagt att de visste när de stod i kyrkan att detta var fel......

Kram och lycka till 

• VictoriaE
    fruwesterlund skrev 2012-12-22 09:16:54 följande:
    Hej TS

NU ska jag vara  helt ärlig. Din sambon låter precis som en narcissist. Du har ju redan förlorat allt en gång och han tycker att du ska förlora allt igen om ni skiljer er? Vilket idiiot och egoist ( ursäkta)
    JAg antar att du har barn sedan tidigare? och han anser inte att barnen ska ärva dig om du dör? först och främst kan han aldrig frånta barnen det, men vem fasen resonerar så?????

Jag tycker inte att det låter som ett sunt tänkande om man älskar någon

Sen undrar jag varför ni redan resonerar som om ni kommer att skilja er? Dra dig ur detta om du inte känner från djupet av hjärtat att det är rätt att gifta sig med denna man.

Alla förtjänar att vara med någon som vill ens bästa. Ingen ska behöva stå och lova någon trohet till döden skiljer oss åt om man inte verkligen menar det. Känner flera som i efterhand sagt att de visste när de stod i kyrkan att detta var fel......

Kram och lycka till 
    Maste halla med. Om jag var i din (TS) sits hade jag troligen redan dragit mig ur, for din blivande verkar inte vara en man som vill ditt basta. Rynkar på näsan
  • Anonym (Ledsen)

jag o sambon har pratat o stött o blött detta ämne tusen gånger som känns det som.

jag har lagt fram att om han dör så måste jag ju ha nått som säkerhet för att inte  bli ståendes på bar mark,  han hade som förslag att jag ska stå som förmånstagare på en livförsäkring han har.

livförsäkringen var inte på nå astronomiska summor men tillräckligt  mycket för att ge mig en chans för fortsatt överlevndad med barnen.

och hästarna+utrustning+hästtransport säljs omgående om jag dör i förtid o då får mina 3 barn dela lika på pengen.

Skiljer vi oss oavsett vem som ansöker om skillsmässa så oavsett om vi har 2 eller fler hästar+utrustning+hästtransport mig, så har vi 4hästar så är de mina.

men som sagt bilen,släpvagnen,minigrävmaskinen,husvagnen o kapitalet på banken är hans och det har jag som sagt inte tänkt att göra anspråk på.

Sen kan man ju hoppas att om jag dör förtidigt så finns det pengar o lösa till mina 2 barn som jag har med mig in i förhållandet/äktenskapet och finns det inte tillräckligt så hoppas jag han är så godhjärtad så han kan bidra med en liten summa iaf.

men som sagt jag känner mig osäker o villrådig...har lite tid att fundera på hur jag vill om jag vill eller om det är dags att dra innan det blir tråkiga konsekvenser som jag får dras med. 

• Anonym (Förstående)

Hej!

Jag vet inte om det tidigare kommit upp i tråden, men äktenskapsförord gäller endast vid skilsmässa, inte vid bortgång. Då behövs ett testamente. Jag föreslår att ni kontaktar en jurist så att allt blir utrett från början.

Min man och jag har barn på varsitt håll och har skrivit både äktenskapsförord och testamente. Vi har då valt att behålla allt som finns i hemmet som enskild egendom, d vs han äger det han medförde och jag det jag medförde. Vi kommer inte att ärva varandra alls, utan det gör våra respektive barn. När vi skrev testamenet sa vår jurist att så är lagen skriven i alla fall, att det är barnen som ärver och inte maken/makan om inte barnen är gemensamma. Nu har ju ni vad jag förstår även gemensamma barn, det är mycket möjligt att reglerna är annorlunda då. Hursomhelst är mitt råd till dig att inte skriva på något som känns fel. Skriv upp allt som du tycker känns konstigt och avigt eller som du undrar över, och ta med det till juristen så du får relevanta svar. Det är synd om det här ska komma emellan dig och din blivande och ligga och gnaga.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-12-20 14:06:02 följande:
    Nu är jag feg o lägger in ett inlägg som anonym trots att jag vet att många ogillar att man gör det.

Nu till saken det gäller.

jag o min sambo har planerat att gifta oss under 2013. Vi har planerat allt o köpt på oss en hel del vad det gäller bröllopet både kläder o ring, dekorationer, ja det mesta.

Nu är saken den att jag har inte så mycket med mig in i förhållandet när det gäller pengar, mark, fordon etc.
    Sambon har lite saker som han dels har köpt innan vårt förhållande började o även saker som vi inköpt tillsammans i detta förhållande.

Nu kräver sambon ett äktenskapsförord för att fullfölja giftermålet. Inte en enda gång under planerandet har han nämnt att han ville ha ett äktenskapsförord. så jag var inte ens medveten om att han ville ha det så.

och mycket av varför han vill ha äktenskapsförord beror på att jag har varit gift en gång för många år sedan o begärde skillsmässa pga massa otäcka omständigheter.

när jag lade in om skillsmässa så flyttade jag från vår bostad o kommun o bytte boende o kommun. det resulterade i att den dåvarande maken o  hans föräldrar såg till att länsa den bostaden på allt som fanns av värde. Allt vi köpt in varför sig innan förhållandet o allt vi köpt tillsammans.

det jag fick med mig från det äktenskapet var bara mina kläder  jag stod o gick i o barnens möbler o kläder- ingent annat fick jag med mig.

Detta misslyckade äktenskap ligger till grunden för nuvarande sambons tvivel på mig, han är paniskt rädd att jag ska ta ut skillsmässa o skinna honom på det han har och har sagt om jag dör i förtid så vill han inte att mina barn sedan förr ska få rätt till något som  han kanske måste göra avkall på för o lösa deras arv ifall jag dör tidigt.

Att han inte vill att mina barn sedan förr ska kunna göra anspråk på något kan jag förstå, men han sitter o  förutsätter att jag ska  dö tidigt eller begära skillsmässa inom loppet av ngra månader eller några år.

Han förutsätter att om han dör i förtid så ska jag inte ha rätt till nått som tillkommit  oss under vår tid som ogifta men sambo, han förutsätter att om han vill ta ut skillsmässa så ska jag inte heller ha nån form av rätt att få ut nått i en bodelning, möjligen  något som vi köpt ihop som gifta. 

Trots att vi köpt massor med saker gemensamt som vi köpt nu medas vi bara varit förlovad o par utan att vara gift så anser han att jag har ingen rätt till något, bara sånt som vi köper in när vi gift oss.

Jag tycker det känns märkligt att inte jag ska få har rätt att ta del av sånt vi köpt gemensamt under vår tid som par, att han inte vill dela med sig av sånt han köpt innan vi blev ett par kan jag acceptera men inte att jag ska skriva ett papper där jag går med på att göra avkall på nått som köpts gemensamt nu.

Detta har fått mig må så dåligt att jag är beredd att avblåsa bröllopet. Vet faktiskt inte vad jag känner för denna man längre om jag ska vara ärlig.

Han vill som sagt inte förlora något o bli en förlorare, men han har inga problem med att låta mig förlora o bli en förlorare.

Som han ser det så har jag inget att förlora medans han har allt förlora om något händer  under resans gång.

Hur ser ni på detta jag skrivit om? hur hade ni gjort om ni varit i denna sits?? hade ni svalt allt med hull o hår snälla hjälp en smått förtvivlad ev icke brud att lösa detta?!
    Hej!

Det ni har köpt gemensamt, hoppas du står med kvittona!!

Jag sitter i den sits att jag har hus och det huset är o förblir mitt! Jag har barn som ska ha det om jag ska avlida med.
    Detta är vi överens om och kommer att skriva äktenskapsföfrord och även testamente då äktenskapsförord inte gäller vid dödsfall.
    Saker vi köper gemensamt är också just gemensamma. Om de köps under samboskap eller äktenskap spelar ingen som helst roll!!
  • Anonym

Jag tycker att äktenskapsförord är tramsigt! Jag kan förstå i lägen där den ena har stora summor pengar, hus osv osv.

Men om man är två vanliga "svensson" äger en bil, har lite sparat och äger en ikea soffa och en brödrost. Är då verkligen ett äktenskapsförord nödvändigt?

Vi gick in i vårt förhållande där jag bott och levt i sverige i flera år och har med det byggt ett helt hushåll. Min kille har varit ute och rest och hade med andra ord knappt mer än kläderna på kroppen.
    När vi flyttade ihop vart mitt hans. PUNKT! Vi lever ihop och vi delar livet. En dag behöver soffan bytas ut och då kommer vi ju handla en soffa tillsammans. Ska jag då hävda att eftersom vi slitigt på min soffa är den nya, trots att vi handlat den tilllsammans min eller vadå?

Om man tex har ärvt en stor summa pengar från sina morföräldrar och har som avsikt att dessa pengar ska gå till ens barn den dagen dom är vuxna då kan jag förstå att man skriver papper för just den summan pengar. De tycker inte jag är konstigt.
    Eller om man bor i ett hus som gått i generationer då kan jag också förstå att man vill skriva papper för huset i sig men att allting i huset är bådas.

Det känns som att folk ofta glömmer bort vad man faktiskt lovar varandra när man ingår äktenskap. I nöd och lust, i sjukdom och hälsa.
    Jag vill att vi lever på lika villkor. Man kan inte både ha kakan och äta den. Jag hade aldrig gått med på ett äktenskapsförord om det inte vore av specifika skäl, som jag skrev ovan att min kille tex bor i ett hus som gått i arv då kan jag förstå att han vill ha 100% rätt till huset.

• Anonym (kritisk)

Jag blir så ledsen när jag läser om TS situation. Man ska inte behöva stå ut med sådana dumheter och brist på respekt. Jag skulle inte gifta mig med den där mannen. Punkt.

• dellelgarin

Jag förstår dina tvivel inför detta, speciellt när det egentligen inte finns några större tillgångar.

Vi går in i vårat äktenskap utan papper, men vi har inte heller egna privata grejer direkt.
    Det enda som är lite speciellt är att jag står på tur att ärva ett företag och skulle det hända något som gör att det blir så kommer jag ärva det som enskild egendom, detta har vi pratat mycket om och det är ok för båda

• anna1977

Jag tycker verkligen synd om dig TS och den situation du befinner dig i. Jag tycker verkligen att du ska ta dig en funderare på om du ska leva med en man med dessa åsikter. En sak att han vill se om sitt som han hade innan. Men det andra..... Jag skulle vara orolig över om liknande kompromisslösa saker som kan komma i framtiden. Med att gå med på detta blir balansen mellan er två skev och du har hamnat i ett läge där han kanske tycker att du är just i underläge. Vad har han för syn egentligen på äktenskap? Jag förstår och vet att detta inte är en enkel sak men den blir inte enklare med tiden. Du har visat dig stark vid tidigare separation som jag kan tyda det. Så kommer du fram till det beslutet så klarar du det igen. Om du bestämmer dig för att leva vidare och gifta dig med honom så tycker jag som många andra att du går till en jurist och ser över hur detta kan skrivas för att passa er båda. Lycka till hur du än väljer att göra.

• dellelgarin
    Anonym skrev 2013-02-28 11:30:43 följande:

Jag tycker att äktenskapsförord är tramsigt! Jag kan förstå i lägen där den ena har stora summor pengar, hus osv osv.

Men om man är två vanliga "svensson" äger en bil, har lite sparat och äger en ikea soffa och en brödrost. Är då verkligen ett äktenskapsförord nödvändigt?

Vi gick in i vårt förhållande där jag bott och levt i sverige i flera år och har med det byggt ett helt hushåll. Min kille har varit ute och rest och hade med andra ord knappt mer än kläderna på kroppen.
    När vi flyttade ihop vart mitt hans. PUNKT! Vi lever ihop och vi delar livet. En dag behöver soffan bytas ut och då kommer vi ju handla en soffa tillsammans. Ska jag då hävda att eftersom vi slitigt på min soffa är den nya, trots att vi handlat den tilllsammans min eller vadå?

Om man tex har ärvt en stor summa pengar från sina morföräldrar och har som avsikt att dessa pengar ska gå till ens barn den dagen dom är vuxna då kan jag förstå att man skriver papper för just den summan pengar. De tycker inte jag är konstigt.
    Eller om man bor i ett hus som gått i generationer då kan jag också förstå att man vill skriva papper för huset i sig men att allting i huset är bådas.

Det känns som att folk ofta glömmer bort vad man faktiskt lovar varandra när man ingår äktenskap. I nöd och lust, i sjukdom och hälsa.
    Jag vill att vi lever på lika villkor. Man kan inte både ha kakan och äta den. Jag hade aldrig gått med på ett äktenskapsförord om det inte vore av specifika skäl, som jag skrev ovan att min kille tex bor i ett hus som gått i arv då kan jag förstå att han vill ha 100% rätt till huset.

• Johanna78

Hej!

Jag tycker inte som någon anonym sa här att äktenskapsförord är "tramsigt" utan viktigt.
    Man bör skriva det medans man är sams och "nyktert" kan se på saker.

Någon nämde att det bara behövs vid större tillgångar, men jag håller inte med.
    Vi kommer att skriva äktenskapsförord då jag har ärvt saker som har ett väldigt stort affektionsvärde för mig, inte av större ekonomiskt värde. Tex lite smycken från min farmor, en servis från min mormor etc. Hittar han någon annan och vill skilja sig för att leva med henne vill jag inte att han ska ha rätt till hälften av min farmors smycken, eller ta med halva servisen, för det KAN han om vi inte skriver ngt.

Så TS, jag tycker du ska se äktenskapsförordet som något som skyddar er båda, och min fråga är, utan att ha läst allt, varför du ska ha hälften av det som var hans från början om ni skiljer er? Att dela lika på det ni gemensamt köpt för gemensamma pengar är ju en helt annan sak.

SOm någon sa här så är det nog bra att gå till en jurist som kan förklara vad det skulle innebära för er och vilka andra lösningar som finns. Ex antar jag att ni har livförsäkringar, och vad och hur kan ni använda dem? Hur skyddar du dina barn etc.

Lycka till! 

• Jessica B

Nu är jag inte jätteinsatt i juridik med sambolagen kan man väl inte skriva bort? Det ni har köpt tillsammans under tiden ni är sambos skall man väl dela lika på. Det ni hade med er in i förhållandet är ju en annan sak. Men kan man verkligen skriva ett äktenskapsförord att han får rätt till allt, även det ni köpt tillsammans innan ni gifter er? Får hålla med tidigare inlägg om att ha ett möte med en jurist så man får rätsida på det hela. Hoppas att det löser sig för dig! 

• Alvstina

Som så många andra skrivit är nog det bästa att kontakta en jurist för att reda ut saken... någon nämnde även familjerådgivning och det kanske också skulle vara en idé för det är nog inte så bra att knyta ihop er ekonomi så mycket som man faktiskt gör vi ett äktenskap innan ni har rett ut dethär.

En sak som jag inte förstår, jag har läst några inlägg i tråden och kanske missat något, men vem hade han tänkt skulle ärva honom om nu inte hans fru skulle göra det? Det är jättemärkligt!

Och som någon skrev så regleras inte arvsrätt i äktenskapsförord vad jag vet. Skriver man inget testamente finns mycket tydliga regler för vad som händer med ett arv. Testamente kan var och en själv upprätta.

• anne på grönkulla
    Johanna78 skrev 2013-02-28 16:43:13 följande:
    Hej!

Jag tycker inte som någon anonym sa här att äktenskapsförord är "tramsigt" utan viktigt.
    Man bör skriva det medans man är sams och "nyktert" kan se på saker.

Någon nämde att det bara behövs vid större tillgångar, men jag håller inte med.
    Vi kommer att skriva äktenskapsförord då jag har ärvt saker som har ett väldigt stort affektionsvärde för mig, inte av större ekonomiskt värde. Tex lite smycken från min farmor, en servis från min mormor etc. Hittar han någon annan och vill skilja sig för att leva med henne vill jag inte att han ska ha rätt till hälften av min farmors smycken, eller ta med halva servisen, för det KAN han om vi inte skriver ngt.

Så TS, jag tycker du ska se äktenskapsförordet som något som skyddar er båda, och min fråga är, utan att ha läst allt, varför du ska ha hälften av det som var hans från början om ni skiljer er? Att dela lika på det ni gemensamt köpt för gemensamma pengar är ju en helt annan sak.

SOm någon sa här så är det nog bra att gå till en jurist som kan förklara vad det skulle innebära för er och vilka andra lösningar som finns. Ex antar jag att ni har livförsäkringar, och vad och hur kan ni använda dem? Hur skyddar du dina barn etc.

Lycka till! 
    Mycket klokt tänkt. Jag tror dock inte i sig någon kan kräva en halv servis etc. Dina saker är alltid dina saker, liksom dina bankkonton etc. Men vid bodelningen kan man, utan äktenskapsförord kräva halva värdet av tillgångar.

MEN, har man saker/tillgångar/egedom man vill skydda så är det värt att lägga några tusenlappar på en jurist så det blir rätt. Det är en marginell kostnad jämfört med vad man kan råka ut för utan att ha det skyddet eller om man skriver på egen hand så det blir fel (dvs inte som man tänkt sig).
Svar på tråden Äktenskap med villkor