Barnlängtan vid ung ålder
Och jag är bara så himla nyfiken, varför vill unga människor skaffa barn så tidigt i livet? Är det något som saknas? Är det bilden / idyllen av familjelivet som lockar?
Jag förstår såklart att längtan efter barn grundas i VILJAN att skaffa barn. Men jag tänker, vart kommer viljan ifrån? Vart såddes det första fröet?
Ibland när jag funderar över familjebildning så tänker jag att det vore mysigt, speciellt kring jul, att ha ett barn som jag kan försvinna in i tillsammans med i denna (för mig) magiska årstid med ljus och tomtar! Att få dela den magin med någon som tror att allt är möjligt. Eller skicka vidare traditioner. Men det är inget jag har ett behov av att göra just nu, jag kan lika gärna göra det i såna fall när jag är 30, eller varför inte 40 år gammal?
I det stora hela vill jag inte ha ett barn, jag kan bara förstå i vilka situationer jag skulle kunna bygga drömmar kring ett barn.
Jag tycker att det verkar så komplicerat, det är ju ett val som påverkar hela ditt liv - för resten av ditt liv. Du blir aldrig mera själv, det kommer alltid vara någon före dig. När, i vilket skede - och hur, blir någon människa så osjälvisk? Och speciellt i unga åldrar?
Jag hoppas ni inte läser detta med en dömande ton, utan jag är verkligen helt ärligt och genuint nyfiken och bollar gärna tankar kring det här med att skaffa familj.
Känns som att jag är lite äldre än de flesta här då jag är hela 28 år gammal, men likväl öängtar efter barn.
När jag var 23 år var inte jag häller redo för barn och tänkte att det vill jag inte ha än på läääääääääänge. Men det är något som har mognat med tiden så att säga. Det är väll något som kommer hos de flesta med tiden, men det är väll högst inviduellt när man känner sig redo och mogen för att skaffa barn. Jag ville då vara fri och njuta av livet och de fördelar som tillkommer med att inte ha barn. Men nu när man mognat till sig lite och inte tycker att det är lika kul att vara ute på krogen osv har familjelivet börja locka. Men vi ska gifta oss först och skaffa barn efter det att vi gift oss. Så vi får vänta ett tag till.
För övrigt så håller jag med om att man bör ha en stadig relation och förutsättningar att rent ekonomist klara av att ta hand om ett barn samt att man känner sig mogen uppgiften att ta hand om ett barn innan man funderar på att skaffa en unge oavsett om man är ung eller gammal.
Däremot så låter det inte som att Annonym(barlängtan):s m2b:s lillasyster uppfyller de kriterierna. Jätte knivig situation. Vet inte riktigt hur man ska lösa det där. Jobbigt, hoppas att det löser sig iaf.