Frustrerad över jobb och framtid
Jag tycker tvärtom att det är helt okej att *inte* riktigt ha hela livet spikat framför sig. Vet man just nu inte vad man vill bli när man blir stor så kanske man kommer på det nästa år - eller i morgon. Min mamma var över femtio när hon gick en för hennes yrke ganska otippad vidareutbildning. Min bästa vän närmar sig femtio och har precis påbörjat en högskoleutbildning som hon ska gå parallellt med att jobba. Själv är jag över fyrtio och tittar fortfarande på om det finns några kurser som skulle vara kul bara för att.
Kankse blir man mer avslappnad med åren men jag tycker att det har skruvats upp så in i norden med att alla ska minsann tidigt komma på vad de vill, prestera oavbrutet på jobbet, vara lyckade i största allmänhet, ha ett skinande rent hem och ett strålande sexliv. Jösses. I alla outtalade krav och förväntningar tappar man liksom bort allt kul som händer på vägen. Små saker, det som egentligen är ens liv och det som är vardag. Tycker man att den fungerar bra och överlag är glad i sitt liv, ja då tycker jag inte att det gör så mycket om man inte riktigt kommit på vad man vill bli.
Ett jättebra råd min pappa gav oss när vi växte upp var att man skulle satsa på att hitta ett jobb som, när måndagsmorgonen kom, man tyckte var *roligt* att gå till. Den devisen lever jag efter.