Haha!
Ja, jag måste skratta lite. Inte för att det är något roligt ämne, men åt att jag själv just satt i min gamla kompistråd och skrev följande:
Skit!
Jag fick värst nyårsångesten!
Alltså, typ vad FAN ska det någonsin bli av allting och särskilt med mig?
Lite "jaha och vad har du gjort i helgen jotack ingenting av intresse för någon" upphöjt i femton miljoner.
Inte gick det att sova när de osaliga andarna vankade runt genom sinnenas alla ostädade rum. Inte var det någe kul att stiga upp heller, en massa sömnlösa timmar senare och bara högst motvilligt och en aning försent satte jag mig i bilen och gasade mig iväg till skolan.
Jag insåg när jag där öppet outade mitt ynkliga hjärta, att jag visst inte var ensam, och då kände jag mig genast mer normal. Inte för att det blir så värst mycket roligare av det, men man behöver kanske inte ringa psykakuten riktigt redan då iallafall.
Man vill ju liksom summera lite. och göra nya planer och ha nya mål. Och så så famlar man lite trött i luften och försöker greppa sin verklighet. I den gråfuktiga vinterdimman lyckas jag fånga...just ingenting.
Så, just nu och för närvarande tänker jag bara helt sonika bestämma att jag är bra och har gjort bra saker och att något säkert visst händer och plötsligt bakom nästa krök...etc och inte tänka efter så mycket och framförallt inte känna efter så noga. Streta på tills det ljusnar, ta en extra vitamin och försöka komma utanför dörren i lite dagsljus. Om det inte känns lite bättre om någon månad eller två, DÅ ringer jag kanske psykakuten. Vad tros om den planen?
Så, TS, näää du är inte ensam...i min familj slåss vi mot arbetslöshet, fysisk ohälsa, svårigheten att vara nya på liten ort (där nätverk är helt avgörande), ovisshet om konjunktur, ekonomi och inte minst vad är det man skulle velat bli egentligen? Så här en bit upp i åren, då man inte längre har alla dörrar öppna och inte kan göra precis vad man vill med livet. Det är en förtärande stress och man kan verkligen må så dåligt att man inte vet sig någon levandes råd. Men det ordnar sig. Det måste det!
Jag tror att i tider som dessa, är det också påtagligt att man måste kunna lägga sitt människorvärde i vem man är och hur man väljer att leva i relation till andra, än bara i vad man gör. För det är lätt att krympa ihop till ett ingentling om man lägger sitt värde i vad man gör, och så är man arbetslös eller sjukskriven.
Jag tror också att det är viktigt att prata öppet-det blir så lätt skam och skuld att bära i sin ensamhet om alla kapslar in och gömmer hur det egentligen känns och hur man mår.
Häng i! Håll ut! Kämpa på! Tålamodet är det bästa modet och det är ibland bara att uthärda och vägra ge sig!