Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Tips på "billigt" men lyxigt bröllop

Alltså det finns ju hur mycket spartips som helst. 
    Frågan är vad ni har för budget och hur många ni vill bjuda.
    Om man inte vet det så är det ju som att försöka skjuta mygg med älgstudsare liksom... Tungan ute 

Man kan börja med att titta över lokalfrågan, det finns många i olika prisklasser från gratis till svindyrt.
    Sen är frågan om det ska bli middag eller bara fika och om man ska ha fest på kvällen.
    Betalbar eller bjudsprit
    Liveband eller spotify
    osv osv

Sen är det också så att det som är lyx för mig kan vara vardagsmat för dig och tvärt om.
    Som exempel.
    Min bror och jag var och handlade (jag betalade åt honom för han hade inga pengar just då) och han såg ett trepack med makrill i tomatsås och suckade ljudligt att åååh det var så gott på macka...
    Jamen vi tar en sån då sa jag (vi var på ett lågprisställe så det kostade 10:- för ett trepack) men han tyckte inte att vi hade råd. Jag insisterade och packade ner den ändå.
    Lite längre fram såg vi en påse bullar som jag vet att han tycker om. Så jag tog den med och han blev jätteglad...
    Lyx för honom i hans situation var en limpmacka med makrill på och sen en bulle med ett glas mjölk på kvällen.

För mig är det vardag, inte lyx. Men han har inte råd att unna sig sånt själv utan måste i första hand tänka på vad hans dotter vill äta. Och så får han äta samma eller vara utan.

• Chicita
    Annamolly skrev 2013-01-06 19:15:52 följande:
    En van till mig plockade alla blommorna pa en ang pa morgonen, hon kopte bara buketten hos en florist, men hon bad inte om en brudbukett (da kostar det plotsligt tiodubbelt...).

Blommor ar ju jattedyrt att kopa, men egentligen ar dom ju gratis om man kan hitta dom. Och det ar inte svart att satta samman fina buketter om man ar lite artistiskt lagd.
    Nej det behöver inte bli 10 gånger så dyrt om man säger att det är en brudbukett.
    Det är få florister som tar extra betalt "för att det gäller bröllop".
    Det som kostar är när man behöver en eller flera konsultationer (alltså floristens tid) och blommor måste specialbeställas för det ska vara en speciell sort eller en speciell färg osv... Och sen självklart om det ska vara en avancerad bindning av buketten som kanske kräver stiftade blommor mm...

Om man går in samma dag eller dagen innan och säger att man vill ha en brudbukett, kanske lite önskemål om färg men ingen speciell bindning och säger ett maxpris så är det precis som att beställa en morsdagsbukett eller en bukett till vilken anledning som helst. Trots att man säger att det är en brudbukett.

När man plockar egna blommor och binder till en bukett så är det viktigt att man ser till att dom får dra i sig ordentligt med vatten innan man binder buketten för annars finns det stor risk att dom slokar efter bara en kort stund.
    Vissa blommor kan också ge rejäla fläckar om dom kommer i kontakt med tyg, vilket kan vara bra att veta, så man inte använder sådana blommor i själva brudbuketten.

Men ja, annars är det ett bra spartips att använda vilt växande blommor för dekoration. Under förutsättning att någon har tid att plocka dom på morgonen innan bröllopet så att dom inte hinner börja sloka i en varm lokal Glad

Svar på tråden Tips på "billigt" men lyxigt bröllop