• Imaginary87

Tips på "billigt" men lyxigt bröllop

Hej, jag behöver lite budget tips inför bröllopet. Eftersom jag börjar plugga nu i vår och vi helst vill gifta oss nästa sommar (kan vänta men..) så skulle jag behöva lite tips på hur man kan dra ner kostnaderna. Men vill ändå att det ska kännas lite lyxigt.. :)

Någon som har några bra idéer eller har erfarenhet? :)

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på "billigt" men lyxigt bröllop
  • Chicita

Alltså det finns ju hur mycket spartips som helst. 
    Frågan är vad ni har för budget och hur många ni vill bjuda.
    Om man inte vet det så är det ju som att försöka skjuta mygg med älgstudsare liksom... Tungan ute 

Man kan börja med att titta över lokalfrågan, det finns många i olika prisklasser från gratis till svindyrt.
    Sen är frågan om det ska bli middag eller bara fika och om man ska ha fest på kvällen.
    Betalbar eller bjudsprit
    Liveband eller spotify
    osv osv

Sen är det också så att det som är lyx för mig kan vara vardagsmat för dig och tvärt om.
    Som exempel.
    Min bror och jag var och handlade (jag betalade åt honom för han hade inga pengar just då) och han såg ett trepack med makrill i tomatsås och suckade ljudligt att åååh det var så gott på macka...
    Jamen vi tar en sån då sa jag (vi var på ett lågprisställe så det kostade 10:- för ett trepack) men han tyckte inte att vi hade råd. Jag insisterade och packade ner den ändå.
    Lite längre fram såg vi en påse bullar som jag vet att han tycker om. Så jag tog den med och han blev jätteglad...
    Lyx för honom i hans situation var en limpmacka med makrill på och sen en bulle med ett glas mjölk på kvällen.

För mig är det vardag, inte lyx. Men han har inte råd att unna sig sånt själv utan måste i första hand tänka på vad hans dotter vill äta. Och så får han äta samma eller vara utan.

• yavanna81

Dra ner på antalet gäster, det är ofta mat/dricka/lokal du betalar mest för. Man måste inte bjuda "alla". Vi bjöd de närmaste för att ha råd med lite mer per person.

• PimPim83

Jag håller med Yavanna81 om att dra ner på antalet gäster. Man får mer "wow" för pengarna med färre personer. Vi bjuder bara närmaste familjen och eventuellt ett par vänner.

• filibustern
    PimPim83 skrev 2013-01-06 09:35:54 följande:
    Jag håller med Yavanna81 om att dra ner på antalet gäster. Man får mer "wow" för pengarna med färre personer. Vi bjuder bara närmaste familjen och eventuellt ett par vänner.
    håller även jag med föregående talare. antalet gäster är oftast det som kostar. jag skulle hemskt gärna vilja ha massa gäster, men vi måste dra ner pga kostnaderna. dock kan man ju bjuda till vigseln i alla fall^^
  • annagustafson89

Köp klänningen på kinasida, typ jenjenhouse. Kostymen kan man köpa på suitopia eller liknande. Förklara för folk i följet att du inte har råd att bidra, och att de får betala kläder och sånt själva om de är villiga att anta uppdraget. Hör med familj, bekanta om hjälp och speciellt med saker som kan kosta.. Någon kanske kan designa inbjudningskort? Typ sånt :)
    Och sen måste man inte ha världens tjusigaste mat, en buffé är ju också skittrevligt! Vi kommer satsa på att bjuda alla vi vill ha med och istället dra ned på dessa kostnader och liknande :) 

• HubbaBubba

Spara lite i månaden, och köp lite i taget. Jag kommer spara ca 2000kr i månaden och har redan köpt brudskor, strumpeband och beställt save the date magnetkort samt tärnklänning (allt ca 2200kr), och jag gifter mig inte förns 5/7-2014 :)
    Sen är buffé oftast billigare än 3 rätters, och då kan ju gästerna ta precis det dom gillar och bli mättare :)

• exklusivaelin

HubbaBubba: vart har du hittat save the date korten? :)

• Annamolly

Jag ska be min blivande mans pappa att ta blommor fran deras tradgard och satta pa borden. Dom har en jattevacker tradgard med rosor och annat, och han ar en kreativ person som har en kansla for estetik sa det kan nog bli fint! Sedan gillar jag nar det ser lite rustikt ut, sa vi kommer nog ha olika icke matchande vaser och dukar pa borden, kanske lite snackor och stenar ocksa (det blir sommarbrollop nara stranden).

En van till mig plockade alla blommorna pa en ang pa morgonen, hon kopte bara buketten hos en florist, men hon bad inte om en brudbukett (da kostar det plotsligt tiodubbelt...).

Blommor ar ju jattedyrt att kopa, men egentligen ar dom ju gratis om man kan hitta dom. Och det ar inte svart att satta samman fina buketter om man ar lite artistiskt lagd.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • PiaB

När vi började planera tittade vi på lokaler och tänkte göra allt själv, inte för att vi egentligen vill det men trodde det skulle bli betydligt billigare så. Men när vi räknat ut vad lokalerna vi ville ha kostade i hyra plus vad all mat, dryck, pynt m.m. skulle gå på insåg vi att det inte blev billigare, inte för oss iaf. Nu kanske vi undermedvetet tittade på dyrare alternativ eftersom vi egentligen inte vill fixa allt själv. Speciellt inte laga mat, servera och städa efteråt.

Så vi ska vara på ett värdshus som fixar allt och vårat bröllopspaket som är ca 5 rätter inkl dryck blir billigare, eller iaf inte dyrare än om vi gjort allt själv. Nu går det ju att komma väldigt billigt undan som sagt, om man t.ex. hittar en gratis lokal och har en massa vänner som kan hjälpa till med nästan allt.

Sedan älskar jag eBay. Jag handlar allt där, även inte till bröllopet. Jag har köpt brudklänning, brudskor, smycken, två tärnklänningar och våra ringar där. Alltsomallt har det gått på 4000 Så gillar jag att handla

• Chicita
    Annamolly skrev 2013-01-06 19:15:52 följande:
    En van till mig plockade alla blommorna pa en ang pa morgonen, hon kopte bara buketten hos en florist, men hon bad inte om en brudbukett (da kostar det plotsligt tiodubbelt...).

Blommor ar ju jattedyrt att kopa, men egentligen ar dom ju gratis om man kan hitta dom. Och det ar inte svart att satta samman fina buketter om man ar lite artistiskt lagd.
    Nej det behöver inte bli 10 gånger så dyrt om man säger att det är en brudbukett.
    Det är få florister som tar extra betalt "för att det gäller bröllop".
    Det som kostar är när man behöver en eller flera konsultationer (alltså floristens tid) och blommor måste specialbeställas för det ska vara en speciell sort eller en speciell färg osv... Och sen självklart om det ska vara en avancerad bindning av buketten som kanske kräver stiftade blommor mm...

Om man går in samma dag eller dagen innan och säger att man vill ha en brudbukett, kanske lite önskemål om färg men ingen speciell bindning och säger ett maxpris så är det precis som att beställa en morsdagsbukett eller en bukett till vilken anledning som helst. Trots att man säger att det är en brudbukett.

När man plockar egna blommor och binder till en bukett så är det viktigt att man ser till att dom får dra i sig ordentligt med vatten innan man binder buketten för annars finns det stor risk att dom slokar efter bara en kort stund.
    Vissa blommor kan också ge rejäla fläckar om dom kommer i kontakt med tyg, vilket kan vara bra att veta, så man inte använder sådana blommor i själva brudbuketten.

Men ja, annars är det ett bra spartips att använda vilt växande blommor för dekoration. Under förutsättning att någon har tid att plocka dom på morgonen innan bröllopet så att dom inte hinner börja sloka i en varm lokal Glad

• HubbaBubba
    exklusivaelin skrev 2013-01-06 18:38:35 följande:
    HubbaBubba: vart har du hittat save the date korten? :)
    vistaprint.se :)
  • Imaginary87

Måste inflika att jag gick in och beskrev min brudbukett för en florist. Men sa inget om att det var en brudbukett. Då skulle den gå på ca 350kr. När jag sedan frågade om den skulle kosta lika mycket om jag sa att det var en brudbukett så blev hon ställd och sa att den skulle gå på ca 650kr. För det var mer "avancerat" att binda en brudbukett samt att man bara valde de finaste blommorna, så det blev en del svinn... Mmm jo visst. De andra blommorna kan de fortfarande sälja.. 

• Helenis
    Imaginary87 skrev 2014-02-25 22:34:59 följande:
    Måste inflika att jag gick in och beskrev min brudbukett för en florist. Men sa inget om att det var en brudbukett. Då skulle den gå på ca 350kr. När jag sedan frågade om den skulle kosta lika mycket om jag sa att det var en brudbukett så blev hon ställd och sa att den skulle gå på ca 650kr. För det var mer "avancerat" att binda en brudbukett samt att man bara valde de finaste blommorna, så det blev en del svinn... Mmm jo visst. De andra blommorna kan de fortfarande sälja.. 
    Men de binder ju en brudbukett. en vanlig bukett är ju bara blommor i en vas.. klart det kostar mer. 650kr lät ändå rätt billigt tycker jag..  Du kan ju köpa en färdig rosbukett och binda själv om du tycker det är dyrt. Då kommer du också inse att det tar lite tid att binda den.. ;)
  • Nyfiken gul , nu fru
    Imaginary87 skrev 2014-02-25 22:34:59 följande:
    Man måste inte ha brudbukett i ordets rätta bemärkelse om man anser att man inte har råd. Även 350 kr kan svida om pengarna inte finns.

Bara ett par liljor ombunden med ett fint sidenband kan räcka , det är många brudar som väljer 2-3 enkla blommor istället för bukett.   Långstjälkade rosor, solrosor, liljor eller bara några fint dekorerade gröna kvistar/blad .

Eller välja att köpa en rosbukett på ICA för 39 kr och bind ett fint band om. Funkar lika bra det.

Brudklänning:  Du måste inte köpa nytt för det första. Kolla annonser, second hand, loppis.  Det finns mängder av brudklänningar och eftersom utbudet är stort kan du fynda en riktigt prinsessklänning för bara några hundralappar om du är lite smart.  

tänk utanför ramarna: En brudklänning är den klänning du väljer att gifta dig i. ..... det finns inget som säger att den absolut måste se ut som en fluffig vit maräng.  Du kan ha vilken klänning som helst på dig - eller varför inte en byxdress?  En kollega  till mamma valde att gifta sig i en långklänning i siden från 70-talet.  Skotskrutig med volanger på.
    En gammal skolkamrat till mig gifte sig i sin egen studentklänning.    Min bästa vän gifte sig i en vit sommarklänning från Ellos för 49 kronor....  
    Min mamma gifte sig i samma klänning som hennes syster gifte sig i några år tidigare. Hon lånade alltså en klännning.  

Dekorationer:  Fråga bland vänner och släkt vad som finns i skåp och lådor. Enkla vita lakan går bra att ha som bordsdukar. Ljuslyktor och kandelabrar har alla nånting av hemma.  Sidenblommor finns i överflöd i alla hem, lägg ut på borden som dekorationer eller gör en brudbåge eller låt fantasin flöda.  Tyll eller gamla spetsgardiner går att drapera över stolar så ni som brudpar kan få lite extra fina stolar. 

Underhållning behöver inte vara avancerat.  Det finns alltid nån som äger en gitarr och kan sjunga och kanske kan ställa upp med lite trubadurande i byte mot lite mat och fika eller nån hundralapp.  Spotify fixar resten av kvällen. 

Inbjudningskort och placeringskort är roliga att göra själva och kan bli riktigt lyxigt och exklusivt om du använder fantasi och en bra penna. Här kommer kunskaper om scrapbooking väl till pass. 

Hår och smink. Frisyr och smink är något som bör klara av en hel dag med svett, tårar och folk som pussas och sliter o river i en.  En vanlig enkel uppsättning hos en frisör kostar faktiskt inte mycket och kan vara väl investerade pengar.  Välj en frisyr där du kan fästa slöja och diadem själv hemmavid så kan du dra ner priset ytterligare. 
    Lägg en diskret grundmake och är du duktig på smink kan du absolut göra det själv, bra om du sen vill bättra på den under kvällen och inte vill se ut som en clown om du faktiskt vet hur du räddar en sminkning som riskerar att svettas bort.  

Transport:  Fördel är om du har tillgång till en och samma transport redan från ert hem redan på morgonen tills ni kommer hem på natten igen eller blir avsläppta där ni ska tillbringa bröllopsnatten.  Kolla runt bland folk du känner om nån kan ställa upp med en fin bil mot bensinpengar. 

Bröllopsnatt: bli medlem på tex Secret Escapes eller Lets Deal eller liknande. Då får du bra och lyxiga hotellrum på 4 o 5-stjärninga hotell till löjligt låga priser. 

• lk09nni

Har redan skrivit några budgettips i en annan tråd men man känner sig så driftig när man kommit på en bra idé så det känns roligt att skriva dem igen. Mycket handlar ju om hur man definerar "lyx". Om lyx per automatik innebär årgångschampange och märkesvaror är det svårt att komma billigt undan. För mig handlar lyx om bra material och råvaror, en känsla av att något är genomtänkt och planerat, plus att maten och drickan är god! Och jag vill INTE ta kuvertavgift, det är verkligen viktigt för mig att känna att vi bjuder på festen.

Vi har sparat en massa på att låna tjänster av folk vi känner, men det är ju roligare med tips som alla kan ha nytta av oavsett kontakter, så här kommer mina smartaste idéer =)

1: Make-up kurs snarare än sminkning. Bra tips, fick köpa smink för hela kurskostnaden (som jag ändå använder dagligen faktiskt så vet inte ens om detta gills som en riktig utgift)

2: Binder egen bukett, det är faktiskt inte så jävla svårt, jag har övat några gånger nu. Man tar typ blommor och binder ihop dem med ståltråd och knyter ett fint band runt. Om man inte måste ha någon speciell form eller så på blommorna är det verkligen ingen grej. Jag tänkte dessutom använda blåklint och vete från en äng, så blommorna kostar 0 kr. Inklusive blommor till buketterna på borden. 

3: Hyr udda vintageporslin via den lokala loppisen (de var jätteglada för att få hjälpa till!). Om man är OK med vintagetema är detta verkligen guld! Champangeglas och vinglas hyr vi istället via ett hotell.

4: Välkomstcocktails (på prosecco) istället för finchampange.

5: Kryddar eget brännvin till snapsarna från billig Jeltsinvodka. Har köpt samma typ av saft det senaste året och sparat de vackra flaskorna, tagit av etiketten och gör om dem till brännvinsflaskor.

6:Kontaktar lokala handlare, gårdar, bagerier för alla tillbehör till festen istället för att ta dem via cateringföretaget. Orkar inte laga maten själv eller be någon stackars mamma, men koka lite potatis och ställa fram lite tillbehör kan man ju fixa ihop! Att sedan klippa färska krydor, krossa flingsalt och mala svartpeppar över alltihop gör alla rätter vackra.

7: Jag har "up-cyklat" en vacker vintageklänning istället för att köpa ny. Vintageklänningar är ofta väldigt fina i materialen och detaljerna, men konstiga i modellen. Men med basala sömnadskunskaper (typ från syslöjden) var det inga problem att ta av de konstiga puffärmarna och ta in den lustiga bysten. Fungerar bäst om man har små klädstorlekar dock, tjejerna förr i världen var verkligen pyttesmå!

8: Save-the-date via mail (gjorde en söt animerad film med hjälp av vår vanliga digitalkamera, ett stativ och något program som min fästman laddade ner från internet, det var jättekul!), inbjudningskort ska jag försöka handtrycka själv (gulp! kan gå helt fel men är intresserad av handtryck så tycker det är värt ett försök, finns möjligheter att gå handtryckkurser via folkuniversitetet eller Grafikens Hus)

9: Buffé istället för bordsservering, ingen bar med bartenter eller så.

Som du kanske märker så lägger jag en hel del tid på detta, framför allt på att öva och lära mig nya saker. Men vill verkligen understryka att jag tycker det är jättekul! Och mina nya kunskaper i sminkning, sömnad, animation, blomsterbinderi och mixologi kommer nog till pass även senare i livet  Cool. Är i en jättekul planeringsfas där jag ger mig tillåtelse att gå på nya krogar för att prova mig fram till deras bästa cocktail... provar vin, provar öl, läser recept. Ja det är ett jävla jobb helt enkelt men jag tycker det är skitkul!

Svar på tråden Tips på "billigt" men lyxigt bröllop