Imaginary87 skrev 2014-02-25 22:34:59 följande:
Måste inflika att jag gick in och beskrev min brudbukett för en florist. Men sa inget om att det var en brudbukett. Då skulle den gå på ca 350kr. När jag sedan frågade om den skulle kosta lika mycket om jag sa att det var en brudbukett så blev hon ställd och sa att den skulle gå på ca 650kr. För det var mer "avancerat" att binda en brudbukett samt att man bara valde de finaste blommorna, så det blev en del svinn... Mmm jo visst. De andra blommorna kan de fortfarande sälja..
Man måste inte ha brudbukett i ordets rätta bemärkelse om man anser att man inte har råd. Även 350 kr kan svida om pengarna inte finns.
Bara ett par liljor ombunden med ett fint sidenband kan räcka , det är många brudar som väljer 2-3 enkla blommor istället för bukett. Långstjälkade rosor, solrosor, liljor eller bara några fint dekorerade gröna kvistar/blad .
Eller välja att köpa en rosbukett på ICA för 39 kr och bind ett fint band om. Funkar lika bra det.
Brudklänning: Du måste inte köpa nytt för det första. Kolla annonser, second hand, loppis. Det finns mängder av brudklänningar och eftersom utbudet är stort kan du fynda en riktigt prinsessklänning för bara några hundralappar om du är lite smart.
tänk utanför ramarna: En brudklänning är den klänning du väljer att gifta dig i. ..... det finns inget som säger att den absolut måste se ut som en fluffig vit maräng. Du kan ha vilken klänning som helst på dig - eller varför inte en byxdress? En kollega till mamma valde att gifta sig i en långklänning i siden från 70-talet. Skotskrutig med volanger på.
En gammal skolkamrat till mig gifte sig i sin egen studentklänning. Min bästa vän gifte sig i en vit sommarklänning från Ellos för 49 kronor....
Min mamma gifte sig i samma klänning som hennes syster gifte sig i några år tidigare. Hon lånade alltså en klännning.
Dekorationer: Fråga bland vänner och släkt vad som finns i skåp och lådor. Enkla vita lakan går bra att ha som bordsdukar. Ljuslyktor och kandelabrar har alla nånting av hemma. Sidenblommor finns i överflöd i alla hem, lägg ut på borden som dekorationer eller gör en brudbåge eller låt fantasin flöda. Tyll eller gamla spetsgardiner går att drapera över stolar så ni som brudpar kan få lite extra fina stolar.
Underhållning behöver inte vara avancerat. Det finns alltid nån som äger en gitarr och kan sjunga och kanske kan ställa upp med lite trubadurande i byte mot lite mat och fika eller nån hundralapp. Spotify fixar resten av kvällen.
Inbjudningskort och placeringskort är roliga att göra själva och kan bli riktigt lyxigt och exklusivt om du använder fantasi och en bra penna. Här kommer kunskaper om scrapbooking väl till pass.
Hår och smink. Frisyr och smink är något som bör klara av en hel dag med svett, tårar och folk som pussas och sliter o river i en. En vanlig enkel uppsättning hos en frisör kostar faktiskt inte mycket och kan vara väl investerade pengar. Välj en frisyr där du kan fästa slöja och diadem själv hemmavid så kan du dra ner priset ytterligare.
Lägg en diskret grundmake och är du duktig på smink kan du absolut göra det själv, bra om du sen vill bättra på den under kvällen och inte vill se ut som en clown om du faktiskt vet hur du räddar en sminkning som riskerar att svettas bort.
Transport: Fördel är om du har tillgång till en och samma transport redan från ert hem redan på morgonen tills ni kommer hem på natten igen eller blir avsläppta där ni ska tillbringa bröllopsnatten. Kolla runt bland folk du känner om nån kan ställa upp med en fin bil mot bensinpengar.
Bröllopsnatt: bli medlem på tex Secret Escapes eller Lets Deal eller liknande. Då får du bra och lyxiga hotellrum på 4 o 5-stjärninga hotell till löjligt låga priser.