Tips på "billigt" men lyxigt bröllop
Har redan skrivit några budgettips i en annan tråd men man känner sig så driftig när man kommit på en bra idé så det känns roligt att skriva dem igen. Mycket handlar ju om hur man definerar "lyx". Om lyx per automatik innebär årgångschampange och märkesvaror är det svårt att komma billigt undan. För mig handlar lyx om bra material och råvaror, en känsla av att något är genomtänkt och planerat, plus att maten och drickan är god! Och jag vill INTE ta kuvertavgift, det är verkligen viktigt för mig att känna att vi bjuder på festen.
Vi har sparat en massa på att låna tjänster av folk vi känner, men det är ju roligare med tips som alla kan ha nytta av oavsett kontakter, så här kommer mina smartaste idéer =)
1: Make-up kurs snarare än sminkning. Bra tips, fick köpa smink för hela kurskostnaden (som jag ändå använder dagligen faktiskt så vet inte ens om detta gills som en riktig utgift)
2: Binder egen bukett, det är faktiskt inte så jävla svårt, jag har övat några gånger nu. Man tar typ blommor och binder ihop dem med ståltråd och knyter ett fint band runt. Om man inte måste ha någon speciell form eller så på blommorna är det verkligen ingen grej. Jag tänkte dessutom använda blåklint och vete från en äng, så blommorna kostar 0 kr. Inklusive blommor till buketterna på borden.
3: Hyr udda vintageporslin via den lokala loppisen (de var jätteglada för att få hjälpa till!). Om man är OK med vintagetema är detta verkligen guld! Champangeglas och vinglas hyr vi istället via ett hotell.
4: Välkomstcocktails (på prosecco) istället för finchampange.
5: Kryddar eget brännvin till snapsarna från billig Jeltsinvodka. Har köpt samma typ av saft det senaste året och sparat de vackra flaskorna, tagit av etiketten och gör om dem till brännvinsflaskor.
6:Kontaktar lokala handlare, gårdar, bagerier för alla tillbehör till festen istället för att ta dem via cateringföretaget. Orkar inte laga maten själv eller be någon stackars mamma, men koka lite potatis och ställa fram lite tillbehör kan man ju fixa ihop! Att sedan klippa färska krydor, krossa flingsalt och mala svartpeppar över alltihop gör alla rätter vackra.
7: Jag har "up-cyklat" en vacker vintageklänning istället för att köpa ny. Vintageklänningar är ofta väldigt fina i materialen och detaljerna, men konstiga i modellen. Men med basala sömnadskunskaper (typ från syslöjden) var det inga problem att ta av de konstiga puffärmarna och ta in den lustiga bysten. Fungerar bäst om man har små klädstorlekar dock, tjejerna förr i världen var verkligen pyttesmå!
8: Save-the-date via mail (gjorde en söt animerad film med hjälp av vår vanliga digitalkamera, ett stativ och något program som min fästman laddade ner från internet, det var jättekul!), inbjudningskort ska jag försöka handtrycka själv (gulp! kan gå helt fel men är intresserad av handtryck så tycker det är värt ett försök, finns möjligheter att gå handtryckkurser via folkuniversitetet eller Grafikens Hus)
9: Buffé istället för bordsservering, ingen bar med bartenter eller så.
Som du kanske märker så lägger jag en hel del tid på detta, framför allt på att öva och lära mig nya saker. Men vill verkligen understryka att jag tycker det är jättekul! Och mina nya kunskaper i sminkning, sömnad, animation, blomsterbinderi och mixologi kommer nog till pass även senare i livet . Är i en jättekul planeringsfas där jag ger mig tillåtelse att gå på nya krogar för att prova mig fram till deras bästa cocktail... provar vin, provar öl, läser recept. Ja det är ett jävla jobb helt enkelt men jag tycker det är skitkul!