Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?
VI gifte oss i kyrkan men hade festen i vår trädgård. Köpte tält, för det var billigare än att hyra, och har kunnat sälja dem vidare sedan utan någon större förlust, så lokalhyran blev egentligen 0.
Vi hyrde visserligen bord och stolar för vi var så många, men det skulle ha gått att långa ihop udda bord och stolar (jag gillar när man mixar gammalt och nytt och lite udda saker, så jag tror det hade sett bra ut även med hoplånade möbler).
Nu la vi en massa pengar på en massa annat, såsom busstransport, favors, band, dricka förstås och mycket annat, men jag är helt övertygad om att det går att fixa snygga och bra budgetbröllop även för hela släkten. Man måste bara tänka lite utanför de vanliga ramarna.
- Hitta en restaurang som låter er vara där gratis bara ni betalar för maten och välj någon form av buffe
- Hitta udda lokaler - skolsalar, hembygdsgårdar, lador etc.
- Hitta sponsrade bröllop - hembygdsföreningar eller andra som har t.ex. marknadsdagar eller temadagar och då gärna vill ha ett brudpar bjuder ofta på lokalhyra och vigsel
- Bjud på fika efter vigseln och ta sedan en kuvertavgift för de som vill med på middagen. Det är faktiskt inte hela världen!
- Ställ till med ett picknick-bröllop, och be att alla tar med sin egen mat. Detta kan bli extra bra om man kombinerar med ett tema, så att alla klär ut sig och tar med lite passande mat. (T.ex. franskt tema så folk kommer i randiga tröjor och har med sig baguetter och ost). Hitta en lokal i närheten och klä den med björkris - regnar det så flyttar ni bara in (på golvet).
Lite fult knep, men... välj en plats på landet så att folk behöver ha bil. Det gör att färre kan dricka alkohol och kostnaden minskar.