• LNLT

Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?

*kyrkligt bröllop med hela tjocka släkten, vännerna o festen - den "klassiska".

*Borgligt med två vittnen

*Gifta sig utomlands, ha festen hemma senare

*gifta sig i sambands med barnets dop, överraskningsgrejen

Vilka alternativ finns?

Vi har väl mest varit inne på den första jag nämnde - men den blir tok-dyr, så vi letar roliga alternativ!

• Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?
  • anicay

Vi kör borgerlig utomhusvigsel på stranden sen fest i anslutande båtlokal. Det får plats max 80 gäster och vi kommer landa på 70-80. Vi har valt att inte bjuda hela tjocka släkten utan bara närmaste familj och sen satsat mer på vänner som vi träffar oftare än inte så nära släkt så att säga... Det behöver inte bli jättedyrt. Alkohol från tyskland, vänner å bekanta som ordnar med mat (buffe) och spotify. Enkel lättsam rolig och kärleksfull fest hoppas vi på! :D

• kramen

vi väljer ettan, efter noga övervägande, utomlands, budget mm... efter allt tänkande så valde vi ettan...käns mest rätt för oss. dock bjuder vi 60st och tror inte alla kan komma, vill ha det ganska intimt och vill inte ha för "obekanta" där :) längtar massor

• TheD

Det är inget som säger att barta ett alternativ är dyrt. Nr1 kan kosta lika mycket som nr 3 osv. Beror på bad ni menar med dyrt också ;) Vissa har gränden 20.000:- andra 120.000:- men även högre siffror.

• Ebbaa

Jag har varit med om tre av de du nämner.
    1. Min mamma och pappa(inte min biologiska) gifte sig i vardagsrummet hemma när min lillebror döptes. (de hade kört hem en flygel och präst) superfint! De hade dock skrivit om det innan " ** ska döpas den ***. samtidigt tänkte vi gifta oss!" typ..
    2. Min biologiska pappa och hans fru gifte sig JÄTTESTORT (hon är från portugal så de hör väl till) men typ 500 gäster.
    3. Har haft kompisar som gift sig utomlands och mmsat en bild på dom framför parisetornet bland annat "Välkommen att fira med oss den ***"

men det roligaste hittills var nog när mammas och pappas kompisar gifte sig.
    De skulle båda fylla 30 och bjöd in till ett stort "60-års kalas".
    (och dom har haft såna fester förut så de kändes inte allt för konstigt) Dom var där och hälsade på alla.
    Hon var enkelt klädd men supersnygg sminkning och fixat hår. Plötsligt försvinner dom och kommer en stund senare tillbaka i bröllopskläder. Hon hade kort, enkel '50tals klänning och scarf, och han hade jeans, skjorta och kostym. Supersnyggt! (detta var i deras trädgård) Ut med dom kliver även den kapten som skall viga dom :)

• daniiel

Vi hade kyrklig vigsel, middag och fest för våra familjer, släkt och vänner. Ett ganska klassiskt och traditionellt bröllop. Det var roligt att alla gästerna var med och det var såklart väldigt fint att vara i kyrkan osv.

Jag kan dock ångra mig lite smått nu i efterhand, för vi valde verkligen den enkla utvägen. Vi hade så otroligt många andra tankar och idéer kring bröllopet före som kändes mkt mer som vi, men som vi skippade för det mer traditionella.

Nåja, det blev som det blev, vi är gifta och hade väl överlag en väldigt bra dag, så vi är väl som nöjda ändå :)

• Aniara4

Vi hade väl ett klassiskt upplägg, men "lagom" tycker jag. Vi gifte oss kyrkligt, i vår hemförsamling (inte i skärgården som iaf jag var inne på först), och hade fest med ca 60 gäster i en "hel och ren" festlokal i närheten, vi hade lite live-underhållning under middagen men Spotify till dansen efteråt. Ingen tjusig herrgård alltså, ingen pittoresk kyrka som vi inte hade någon anknytning till, inget band, nästan inga dekorationer (förutom lite ljus och blommor på borden) och inga 150 gäster...

Vi valde att "snåla" på vissa saker och lägga lite mer pengar på annat. Vi bjöd t.ex. på allt inklusive fri bar (bemannad för att hålla lite koll), vi bokade och betalade taxi för alla gäster mellan kyrkan och festlokalen (det var rätt kort sträcka, så det blev billigare att göra så än att hyra buss!), och vi hade som sagt ett väldigt uppskattat underhållningsinslag som var lite oväntat och verkligen inte i linje med något tema eller så, men en bekant som ställde upp tillsammans med ett par andra till "kompispris" för att jag visste att de är så jäkla bra.

Vi kompromissade också om fotografen. Maken förstod till en början inte poängen alls "det lär ju vara någon där med kamera", medan jag allra helst hade velat ha något riktigt superproffs som tog artsy fartsy bilder på oss i visuellt häftiga vinklar med suddig bakgrund. Kyss  Så det blev ett halvproffs, kan man säga, till ett rimligt pris som vi kunde leva med.

Lite så tänkte vi. Vi ville göra det ordentligt och prioritera vissa saker som var viktiga för oss, men utan att fullständigt dränera sparkontot. Vi ska ju fortsätta ha ett liv efter bröllopet också!

• Principisessan

Kyrklig vigsel med våra barn, de 2 bästa vännerna och fotografen som också är en vän. Efter vigseln bröllopskaffe och tårta i stil med afternoon tea och på kvällen äger vi middag på en fin restaurang och sover i en bröllopssvit. Litet, intimt , vackert och utan stress över massa saker som ska roddas och fixas med. Detta alternativ passar oss bäst :)

Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?