Vi hade väl ett klassiskt upplägg, men "lagom" tycker jag. Vi gifte oss kyrkligt, i vår hemförsamling (inte i skärgården som iaf jag var inne på först), och hade fest med ca 60 gäster i en "hel och ren" festlokal i närheten, vi hade lite live-underhållning under middagen men Spotify till dansen efteråt. Ingen tjusig herrgård alltså, ingen pittoresk kyrka som vi inte hade någon anknytning till, inget band, nästan inga dekorationer (förutom lite ljus och blommor på borden) och inga 150 gäster...
Vi valde att "snåla" på vissa saker och lägga lite mer pengar på annat. Vi bjöd t.ex. på allt inklusive fri bar (bemannad för att hålla lite koll), vi bokade och betalade taxi för alla gäster mellan kyrkan och festlokalen (det var rätt kort sträcka, så det blev billigare att göra så än att hyra buss!), och vi hade som sagt ett väldigt uppskattat underhållningsinslag som var lite oväntat och verkligen inte i linje med något tema eller så, men en bekant som ställde upp tillsammans med ett par andra till "kompispris" för att jag visste att de är så jäkla bra.
Vi kompromissade också om fotografen. Maken förstod till en början inte poängen alls "det lär ju vara någon där med kamera", medan jag allra helst hade velat ha något riktigt superproffs som tog artsy fartsy bilder på oss i visuellt häftiga vinklar med suddig bakgrund. Så det blev ett halvproffs, kan man säga, till ett rimligt pris som vi kunde leva med.
Lite så tänkte vi. Vi ville göra det ordentligt och prioritera vissa saker som var viktiga för oss, men utan att fullständigt dränera sparkontot. Vi ska ju fortsätta ha ett liv efter bröllopet också!