• LNLT

Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?

*kyrkligt bröllop med hela tjocka släkten, vännerna o festen - den "klassiska".

*Borgligt med två vittnen

*Gifta sig utomlands, ha festen hemma senare

*gifta sig i sambands med barnets dop, överraskningsgrejen

Vilka alternativ finns?

Vi har väl mest varit inne på den första jag nämnde - men den blir tok-dyr, så vi letar roliga alternativ!

• Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?
  • sofiany

Vi ska gifta oss  i stadshuset med full bröllopsmundering (tjusig klänning och fin kostym). Sedan är det fest i en lokal med mingelmat och dans. Ingen sittande trerätters utan mer avslappnat och mer fest.

Tror inte att det passar in i någon av ovanstående kategorier.

• Krila

När jag gifte mig första gången blev det enkelt borgerligt med våra familjer. Åt smörgåstårta efteråt hemma hos oss. På kvällen gick vi ut och firade med våra vänner.

Vi slilde oss för ett par år sedan och jag har ny karl och planerar giftemål till sommaren. Denna gången blir det ännu enklare. Bara han och jag, kanske våra barn och två vittnen om inte kommunen kan stå för vittnena.

Sedan tänkte vi slå ihop hans 30-årsfest med att fira att vi gift oss. Så blir det inte en lika stor grej av det + att det blir mycket mer ekonomiskt än att ha 2 fester.

• Alyllyra

Vi kör borgeligt och stort, stort, STORT! Över 100 gäster om alla kan komma. Och, ja, det blir nog ganska dyrt... Men som andra har sagt är det oftast mat och dryck + ev lokal som är de stora utgiftsposterna, se om ni kan dra ner där!

Har för övrigt aldrig riktigt fattat förknippningen borgeligt = litet, det finns ju både små och stora borgerliga bröllop precis som det finns små och stora kyrkbröllop. 

• Millan77

Vi drar till Jamaica o gifter oss

2 veckor alldeles själva utan våra barn. resan kostar ca51,000.- och bröllopet gick på 1.- st.

Sen kostade det 1200:- att få kopior på nått papper som skulle skickas till hotellet.

min klänning 1500:-

mannens kostym 2600:-

min skor 50:-

hans har vi inte köpt än.

Blommor, tårta, middag, skumpa o håruppsättning ingår i dom där 2 kronorna ;)

sminkning kostar 40 dollar.

• PimPim83
    Alyllyra skrev 2013-01-08 17:03:15 följande:
    Har för övrigt aldrig riktigt fattat förknippningen borgeligt = litet, det finns ju både små och stora borgerliga bröllop precis som det finns små och stora kyrkbröllop. 
  • PiaB

Vi gifter oss i kyrkan, med efterföljande middag, utan fest. Det är också ett alternativ även om de flesta vill ha fest Men i vårt umgänge sitter vi gärna och pratar och löser det ena världsproblemet efter det andra, lääääänge Sedan vet man aldrig hur det slutar. Vi ska vara på ett värdshus där det finns en bar där gästerna får köpa sin dricka själv efter middagen. Det blir som det blir.

Vi blir ca 40 pers och det kostar mellan 1000-1200/pers beroende på vad vi väljer för mat och dryck. Kan ju tyckas dyrt men då behöver vi inte köpa något pynt eller fixa porslin eller något.

I paketet ingår brudskål med tilltugg, förrätt, varmrätt, efterrrätt, bröllopstårta, förfriskningsbuffé, vickning, kaffe, avec, dryckespaket. Det passar oss alldeles utmärkt, vi vill bara behöva klä på oss och komma till kyrkan i tid. Allt annat betalat vi gäna för. Och när jag jämför priser med att hyra lokal och fixa all mat och dryck plus pynt så blir det inte mycket dyrare och ibland t.o.m. billigare.

• confuzed86

Vi gifter oss kyrkligt. Vi kommer totalt vara ca 70 pers och budgeten satte vi på 30 000kr då vi inte vill lägga mer samt är föräldraledig. Maten hittade jag billigt i Borås, kallskuret etc för 89kr/pers. Klänning från Kina osv. Har sparat in en hel del pengar! Känner absolut inte att vi har snålat. Att gifta sig i kyrkan kostar inte, som Ngn annan skrev så är det allt omkring. Men tar Man hjälp av släkt och vänner så kan man komma undan ganska billigt.

• Rosorochkärlek

VI gifte oss i kyrkan men hade festen i vår trädgård. Köpte tält, för det var billigare än att hyra, och har kunnat sälja dem vidare sedan utan någon större förlust, så lokalhyran blev egentligen 0.

Vi hyrde visserligen bord och stolar för vi var så många, men det skulle ha gått att långa ihop udda bord och stolar (jag gillar när man mixar gammalt och nytt och lite udda saker, så jag tror det hade sett bra ut även med hoplånade möbler).

Nu la vi en massa pengar på en massa annat, såsom busstransport, favors, band, dricka förstås och mycket annat, men jag är helt övertygad om att det går att fixa snygga och bra budgetbröllop även för hela släkten. Man måste bara tänka lite utanför de vanliga ramarna.

- Hitta en restaurang som låter er vara där gratis bara ni betalar för maten och välj någon form av buffe
    - Hitta udda lokaler - skolsalar, hembygdsgårdar, lador etc.
    - Hitta sponsrade bröllop - hembygdsföreningar eller andra som har t.ex. marknadsdagar eller temadagar och då gärna vill ha ett brudpar bjuder ofta på lokalhyra och vigsel
    - Bjud på fika efter vigseln och ta sedan en kuvertavgift för de som vill med på middagen. Det är faktiskt inte hela världen!
    - Ställ till med ett picknick-bröllop, och be att alla tar med sin egen mat. Detta kan bli extra bra om man kombinerar med ett tema, så att alla klär ut sig och tar med lite passande mat. (T.ex. franskt tema så folk kommer i randiga tröjor och har med sig baguetter och ost). Hitta en lokal i närheten och klä den med björkris - regnar det så flyttar ni bara in (på golvet).

Lite fult knep, men... välj en plats på landet så att folk behöver ha bil. Det gör att färre kan dricka alkohol och kostnaden minskar.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • AugustiVegas

Vi ska gifta oss i Las Vegas i Augusti :) det blir en drive thru-vigsel på The little white wedding chapel, hehe :) passar oss skitbra! Vi har reserverat en tid smidigt på deras hemsida. Det är bara han o jag som vet om det dessutom så det blir en rejäl överraskning för familj o vänner (särskilt eftersom vi inte e förlovade heller). Längtar som en tok!!

• marsmat

Vi gifte oss i folkdräkt i rådhuset i lördags. Om sex veckor blir det STORT bröllop med en "egengjord" ceremoni- där vi har tjusig bröllopsklänning, tärnor, brudmarsj, musik, diktläsning, och våra självskrivna löften till varandra. Min bror och hans syster ska förrätta ceremonin.

Detta ingår i en helghelgsfestlighet med 120 gäster på en gård i Skåne. På lördag kväll är det en stor festmiddag med allt man kan tänka sig, och dans efteråt. Vi planerar att bada i havet vid soluppgång för att avsluta det hela.

Budget för allt är ca 70,000 men då har min mamma köpt min klänning och mannens mamma köpt hans nya fina kostym.

• LNLT
    marsmat skrev 2013-06-06 09:44:53 följande:
    Vi gifte oss i folkdräkt i rådhuset i lördags. Om sex veckor blir det STORT bröllop med en "egengjord" ceremoni- där vi har tjusig bröllopsklänning, tärnor, brudmarsj, musik, diktläsning, och våra självskrivna löften till varandra. Min bror och hans syster ska förrätta ceremonin.

Detta ingår i en helghelgsfestlighet med 120 gäster på en gård i Skåne. På lördag kväll är det en stor festmiddag med allt man kan tänka sig, och dans efteråt. Vi planerar att bada i havet vid soluppgång för att avsluta det hela.

Budget för allt är ca 70,000 men då har min mamma köpt min klänning och mannens mamma köpt hans nya fina kostym.
    låter helt underbart med egengjort så!
  • Cathelica

Vi blev gift borgligt med två vittnen i februari, och ska ha bröllopsfest med vänner och familj i sommar :)

• marsmat

Å tack! Vi hoppas det blir bra men det blir det säkert. Vi behövde ha det på tre språk och ingen av oss är religiösa så det kändes bäst att hitta på själv liksom.

• annapia

Vi vigde oss på tu man hand i Palma. En helt magisk dag så fylld av kärlek.

• Rosorochkärlek
    AugustiVegas skrev 2013-06-05 23:51:39 följande:
    Vi ska gifta oss i Las Vegas i Augusti :) det blir en drive thru-vigsel på The little white wedding chapel, hehe :) passar oss skitbra! Vi har reserverat en tid smidigt på deras hemsida. Det är bara han o jag som vet om det dessutom så det blir en rejäl överraskning för familj o vänner (särskilt eftersom vi inte e förlovade heller). Längtar som en tok!!
    Kan inte låta bli, men förlovad = trolovad = lovat att gifta sig. Och det antar jag att ni har gjort om ni bokat en vigseltid tillsammans.
  • AugustiVegas
    Rosorochkärlek skrev 2013-06-07 13:43:04 följande:
    Kan inte låta bli, men förlovad = trolovad = lovat att gifta sig. Och det antar jag att ni har gjort om ni bokat en vigseltid tillsammans.
    haha, ja men jag menar att vi är inte förlovade offentligt, alltså vi bär inte våra ringar ännu eftersom allt sker i hemlighet.
    Förlovade blir man ju är man bestämmer sig för att gifta sig, oavsett om man vill ha någon ring eller inte.
Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?