• Millan77

Mamma ställde en fråga....

Jag ska försöka göra detta kort.

Bakgrund: Jag har 2 barn i tidigare förhållande som heter mitt efternamn. mest för att OM vi skulle gift oss skulle vi tagit mitt efternamn.

Nu: Mamma frågade mig igår om mina 2 stora barn skulle ta mitt nya efternamn?

Jag har ingen aning, ska man fråga pappan först?

Mamma tyckte att dom kanske skulle känna större samhörighet med oss då?

Då ställde jag iof samma fråga tillbaka till henne, varför fick inte jag byta efternamn när hon o Olle gifte sig? Det kunde hon inte riktigt svara på o Olle (hörde honom i bakgrunden) sa att det var faktiskt min önskan när dom gifte sig.

Jag har ännu inte tagit upp detta med min M2B. Men tror inte att det e några problem.

Det blev ganska kort ;)

• Svar på tråden Mamma ställde en fråga....
  • Chicita

Om jag minns rätt så kan du inte byta namn på barnen utan pappans skriftliga medgivande.
    Så om ni går i dom funderingarna så bör ni fråga honom först innan ni frågar barnen...

Jag minns att jag blev väldigt ledsen när mamma bytte tillbaka till sitt flicknamn efter att hon och pappa skildes (flera år efter att dom skildes rättare sagt). För jag ville ju heta lika som mamma. Det kändes som ett svek liksom.

Men nu när jag är vuxen så är jag glad att hon inte bytte namn på mig.
    Dels kunde jag få problem framöver om jag vill byta namn igen (om något händer mellan mig och maken exempelvis) för då börjar det ju kosta pengar att byta namn. Och man får ju inte byta hur som helst heller... 

• aviman
    Chicita skrev 2013-01-09 19:56:55 följande:
    Jag minns att jag blev väldigt ledsen när mamma bytte tillbaka till sitt flicknamn efter att hon och pappa skildes (flera år efter att dom skildes rättare sagt). För jag ville ju heta lika som mamma. Det kändes som ett svek liksom.
    Precis så kände jag också när min mor bytte tillbaka till sitt ogifta efternamn. Då hade vi redan andra slitningar i familjen, och i samband med detta så bestämde hon sig också för att flytta från staden vi bodde i  - till andra sidan landet, tillsammans med sin nya man. Det hela kändes väldigt mycket som om hon distanserade sig från oss och både jag och mina syskon kändes oss faktiskt svikna.

Du kan ju också prata med dina barn, om de är nog gamla för att förstå, och fråga vad de vill heta? Försöka berätta i den mån som går vad allt betyder och innebär.
    Jag tror barn uppskattar och förstår, mer än vi tror, att få ta del av beslut och annat som kan kännas viktigt. 
  • PiaB

När jag skilde mig frågade jag mina döttrar som då var 13 och 19 vad de tyckte ifall jag bytte namn. Jag och min fd man hade hittat på ett namn av våra två qvistnamn när vi gifte oss och det kändes som att jag inte ville heta så längre. Det kändes som ett band till honom, något kul vi hittade på som nygifta, och jag ville inte dela namn med honom längre.

De sa först att de inte ville. Typ, ska vi inte leva ihop på heltid och så ska vi inte ens heta samma sak? Så jag avvaktade och efter ett tag sa de att jag självklart får heta vad jag vill, samhörigheten sitter inte i namnet (deras ord).

Nu heter de fortfarande det de hetat hela sina liv, samma som deras pappa, och jag har mitt flicknamn. När jag nu gifter om mig lutar det åt att jag tar blivande mannens namn och alltså byter igen. Eller så byter ingen av oss och då har vi tre efternamn i familjen

Vet inte om det hjälpte dig men det var några tonåriga tankar

• Millan77

Nu ännu mer bakgrund: När mamma gifte om sig, så hade jag en fruktansvärd relation till min biologiska pappa. Den är det ff men jag har väl vant mig.

Jg var arg o fruktansvärt ledsen över att inte få heta det som dom jag bodde ihop med hette. Har precis pratat med mamma igen o hon har inget som helst minne av detta.

Att jag var så ledsen över detta.

Har frågat pappan till barnen o han svarade med många?????? o !!!!!!!! om dom då skulle heta Salfjord

Svarade lite försiktigt ja o att barnen kanske skulle känna större samhörighet o frågade varför han var arg, då jag tydde ? o ! som att han var det.

Jag o pappan har ibland bra komunikation men oftast känns det som om han e arg på mig.

sa också till pappan att jag inte pratat med varken barnen eller M2B om det hela o att det kan stanna här. typ.

Han har inte svarat på detta riktigt än.

• Millan77
    daniiel skrev 2013-01-09 20:00:56 följande:
    Kan inte din blivande ta ditt och barnens efternamn då?

Vi vill heta hans efternamn då jag vill byta. Jag känner ingen som helst samhörighet till det namnet jag har idag då min far bara består av pengar för mig.

Han hör aldrig av sig o bor ihop med en riktig F*****A. Jag kan inte ens vara i samma rum som kvinnan o känner inget mer än hat till allt som hon ställt till med i mitt liv.

• Villvillvill

Mina tankar...
    Själv skild och har 3 barn med mitt ex. Ett par år efter skilsmässan bytte jag tillbaka till mitt flicknamn. Kollade med mina barn först om de tyckte det var ok. Efter ett par månader ville även ett av barnen byta efternamn till "mitt". Både jag och fadern anser att barnen själva får välja, bara de är tillräckligt gamla och förstår innebörden något så när (över 10 år, typ). Så syskonen heter nu olika. Fast ingen av dem ser någon skillnad än tidigare.

MEN!
    Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig låta barnen få min nya kärleks efternamn! Varför skulle de? Barnen är ändå mina och pappans barn. Ett efternamn handlar om som du säger tillhörighet. Men inte på det sättet som din mamma anser, enligt min åsikt.
    Tvärtom undrar jag hur barnen skulle tolka det om de ska ha sin bonuspappas namn. Ska det då vara deras nya far?

Och som sagts ovan, pappan måste skriva under handlingarna.

Hur gamla är barnen?

• Allis

Om ni har gemensam vårdnad gör ni en gemensam anmälan, har t.ex. du ensam vårdnad kan du själv göra en anmälan men om barnen har hans efternamn måste du inhämta hans samtycke.

Jag hade nog gjort så här att jag sonderat terrängen lite innan jag dragit igång namnbyte. Blir det mer krångel än positiva effekter hade jag lagt ner och istället valt att ta nye mannens namn som mellannamn om namnbytet i sig skulle vara viktigt för mig.

• Millan77

Dottern e 11 o bor här, hon e hos sin pappa varannan helg, men vill knappt dit längre. Pojken e 8 o har ADHD så han e inte ett dugg mogen att ta det beslutet själv.

Förklarade lite mer ingående för ex hur jag kände mig när mamma gifte om sig o jag inte fick lov att byta.

Och att dom gärna fick ta hans efternamn eller båda våras efternamn.

Han svarade att han själv inte visste om han skulle behålla sitt efternamn utan byta till nått som han hette som ung. Vet inte ens vad han hette då....

Vet bara att han inte har så bra kontakt med sin mammma (hennes efternamn han har nu)

Så jag förstår om han vill byta.

Men han avslutade med att: det e ju ingen brådska att bestämma nått sånt. Och att dom (om dom nu inte byter alls) heter samma som min bror. Vilken dom älskar ;)

• Millan77

Måste klargöra: Jag skulle aldrig byta efternamn på barnen utan att exet gick med på det.

• Villvillvill
    Millan77 skrev 2013-01-09 21:53:05 följande:

Dottern e 11 o bor här, hon e hos sin pappa varannan helg, men vill knappt dit längre. Pojken e 8 o har ADHD så han e inte ett dugg mogen att ta det beslutet själv.

Förklarade lite mer ingående för ex hur jag kände mig när mamma gifte om sig o jag inte fick lov att byta.

Och att dom gärna fick ta hans efternamn eller båda våras efternamn.

Han svarade att han själv inte visste om han skulle behålla sitt efternamn utan byta till nått som han hette som ung. Vet inte ens vad han hette då....

Vet bara att han inte har så bra kontakt med sin mammma (hennes efternamn han har nu)

Så jag förstår om han vill byta.

Men han avslutade med att: det e ju ingen brådska att bestämma nått sånt. Och att dom (om dom nu inte byter alls) heter samma som min bror. Vilken dom älskar ;)

Ok. :)
    Vet du vad jag skulle göra i ditt läge? Ta du din blivandes namn, behåll eventuellt ditt gamla som mellannamn om du vill.
    Sen låter du saken bero. Ni behöver absolut inte ta beslut om detta nu. Man kan vänta i flera år, och under den tiden kommer säkert rätt beslut fram. Skulle dina barn känna sig utanför er nya familjekonstellation (som inte blir så ny egentligen, bara ett litet papper om man ska vara krass och då ett nytt efternamn för dig. inte mening att vara elak eller så, vill bara ge dig viss distans... :) ).

Lycka till hur det än blir! :)

• daniiel

Jag tänker lika samma sak som villvillvill och förstår inte varför dina (och deras pappas) barn ska ha din nya makes efternamn?

Ja, jag förstår om du vill ta hans efternamn och att du vill att hela familjen ska heta samma sak, men vad händer om du och din nya make skiljer er om ett par år? Då heter både du, och dina barn, hans efternamn och då har dina barn verkligen ingen koppling till varken honom eller efternamnet. Mer än att du heter så.

Bara mina tankar.. ni gör ju förstås som ni vill angående detta, så länge alla är med på det.

• Principisessan

Mina barn har mitt efternamn som mellannamn och pappans som efternamn, nu när vi gifter oss kommer jag ha mitt som mellannamn och hans som efternamn. Jag och barnen heter alltså fortfarande lika, fast egentligen som mellannamn och så har vi olika efternamn. Der blir ingen skillnad för barnen, vi heter fortfarande lika och deras namn står på vår dörr. Att allt detta skulle klaffa var för mig viktigare att heta min blivande mans efternamn. På detta sätt får jag både och, hans och mitt eget, utan att heta annat än barnen. När barnen är större får de välja själva

• Tilda93

Vad jag har fattat det som så kan inte dina barn från tidigare förhållande få det efternamnet som du gifter in dig i. Även om du får pappans underskrift! Sambos faster har en son sen tidigare och fick inte heta lika dant som resten av familjen av den anledningen. Iofs så gifte dem sig för 10 år sen så det har.kanske ändrat sig? :-S

• Millan77

Som sagt så har jag bara tagit upp frågan o pappan förstod väl tillslut varför jag frågade. Han vet om hela min bråkig bakgrund med min pappao förstår varför jag kanske inte vill heta hans efternamn längre. (Han har aldrig varit en riktig pappa för mig utan bara pengar)

Att han (min pappa) väljer att bo tillsammans med en kvinna som har uttalat sitt hat mot mig gör ju att man tar distans.

Jag började faktiskt gråta igår när jag o mamma pratade om det hela igår. Men jag låter detta vara nu.

Tack för alla svar.

• HannaB

Jag är ett sådant vuxet barn..
    Min mamma och pappa var gifta ochj jag hade min pappas namn. När de separerade namnändrade man mig och min mamma så mamma fick sitt flicknamn och jag fick mammas flicknamn som mellan namn.
    Mitt förslag:
    Behåll ditt flicknamn som mellanamn och lägg till hans efternamn efter ditt.
    Kanske dina barn vill ha sin pappas efternamn också? har du frågat dem???

Nu skall jag gifta mig :) behåller min mammas flicknamn och byter ut min pappas efternamn till min sambos och våra tre gemensama barns efternamn.
    ps det är snyggt med en uppsatsav efternamn  på brevlådan:) 

• baboo

Känns lite konstigt att barn ska behöva byta namn varje gång deras föräldrar skiljer sig? Vad händer om du gifter om dig igen?

• Millan77

Jag har inte pratat med barnen om det, jag har funderat på att ha båda namnen. MEN, jag tycker att det e så "inne" att ha 2 namn nu så jag nästan kräks.

Jag har bara fört ämnet på tals med pappan till mina 2 stora barn.

Jag ser inte varför man alltid måste se redan innan man gift sig att man kanske ska skilja sig. Jag kommer att kämpa till min död för mig o min man.

Men men, jag har lämnat denna tanke åt sidan nu.

Svar på tråden Mamma ställde en fråga....