Inlägg från: Villvillvill |Visa alla inlägg
  • Villvillvill

Mamma ställde en fråga....

Mina tankar...
    Själv skild och har 3 barn med mitt ex. Ett par år efter skilsmässan bytte jag tillbaka till mitt flicknamn. Kollade med mina barn först om de tyckte det var ok. Efter ett par månader ville även ett av barnen byta efternamn till "mitt". Både jag och fadern anser att barnen själva får välja, bara de är tillräckligt gamla och förstår innebörden något så när (över 10 år, typ). Så syskonen heter nu olika. Fast ingen av dem ser någon skillnad än tidigare.

MEN!
    Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig låta barnen få min nya kärleks efternamn! Varför skulle de? Barnen är ändå mina och pappans barn. Ett efternamn handlar om som du säger tillhörighet. Men inte på det sättet som din mamma anser, enligt min åsikt.
    Tvärtom undrar jag hur barnen skulle tolka det om de ska ha sin bonuspappas namn. Ska det då vara deras nya far?

Och som sagts ovan, pappan måste skriva under handlingarna.

Hur gamla är barnen?

• Villvillvill
    Millan77 skrev 2013-01-09 21:53:05 följande:

Dottern e 11 o bor här, hon e hos sin pappa varannan helg, men vill knappt dit längre. Pojken e 8 o har ADHD så han e inte ett dugg mogen att ta det beslutet själv.

Förklarade lite mer ingående för ex hur jag kände mig när mamma gifte om sig o jag inte fick lov att byta.

Och att dom gärna fick ta hans efternamn eller båda våras efternamn.

Han svarade att han själv inte visste om han skulle behålla sitt efternamn utan byta till nått som han hette som ung. Vet inte ens vad han hette då....

Vet bara att han inte har så bra kontakt med sin mammma (hennes efternamn han har nu)

Så jag förstår om han vill byta.

Men han avslutade med att: det e ju ingen brådska att bestämma nått sånt. Och att dom (om dom nu inte byter alls) heter samma som min bror. Vilken dom älskar ;)

Ok. :)
    Vet du vad jag skulle göra i ditt läge? Ta du din blivandes namn, behåll eventuellt ditt gamla som mellannamn om du vill.
    Sen låter du saken bero. Ni behöver absolut inte ta beslut om detta nu. Man kan vänta i flera år, och under den tiden kommer säkert rätt beslut fram. Skulle dina barn känna sig utanför er nya familjekonstellation (som inte blir så ny egentligen, bara ett litet papper om man ska vara krass och då ett nytt efternamn för dig. inte mening att vara elak eller så, vill bara ge dig viss distans... :) ).

Lycka till hur det än blir! :)

Svar på tråden Mamma ställde en fråga....