Korsett under bröllopsklänning eller inte?
Kan man ha en kosett under brudklänningen eller blir det för "klumpigt"?
Kan man ha en kosett under brudklänningen eller blir det för "klumpigt"?
Der beror nog helt o hållet på klänning och korsett men jag skulle nog säga att i de flesta fall går det inte.
Många klänningar är redan som korsetter i sig dessutom.
Mitt tips är att ha de underkläderna som gör klänningen snyggast och sen byta om till korsetten inför bröllopsnatten :)
Jag ska ha gördel och korsett under min, går jag ner i vikt så kommer jag nog köra utan :)
Jag har korsett under min. Det funkar alldelles utmärkt plus att det blir en extra säkerhet för min noja att någon söm i klänningne ska spricka upp. Korsetten har ju sin form liksom..
Plus att de flesta korsetter nog är oerhört svåra att byta om till själv.. jag behöver definitivt hjälp att snöra min och inte vill jag ha mamma med till bröllopssviten..
Tack för svaren:) jag ska nog köpa hem en även om det inte blir att använda den, en säkerhet att ha en hemma ut ifall att:) har ni nå bra tips på nån korsett? mamma vill man ju helst inte ha på bröllopsnatten
Jag skulle nog säga att det beror på vilken klänning du ska ha (hur den är uppbyggd) och hur korsetten du ska köpa ser ut.
Vissa (nu pratar vi riktiga) korsetter kan man knäppa upp själv utan att behöva snöra upp dom (det är lite jobbigt att göra det, men det går med vilja, våld och vaselin *typ* )
Så dom kan man ta på sig - få hjälp att snöra och sen knäppa upp den.
Senare kan man ta på sig den genom att "bara" knäppa den igen. Det är också jobbigt att göra själv, men det är inte omöjligt om det är rätt modell...
Däremot är vissa (riktiga) korsetter rätt tjocka och bygger alltså upp volym samtidigt som dom formar. Så det kan göra att den dels inte är snygg att ha under klänningen, och även att din klänning inte kommer att sitta snyggt pga korsetten.
Men om du menar en sån där spets-sak med skenor så är det inte en riktig korsett. Dom brukar oftast kallas torselette/torsolette och även bustier (långa modellerna)
Och även om det blir obekvämt så kan man oftast ha den under en klänning med inbyggd korsett.
Vilken typ av klänning ska man undvika om man ska ha korsett?
Jag ska boka tid i en underklädesaffär i Gamla stan som är suveräna på att hitta underkläder som passar. Jag och mina döttrar ska ta med våra klänningar och så får de i affären ta fram vad de tycker blir mest smickrande för oss och våra klänningar
Det är ett tips, att gå till en "riktig" underklädesaffär.
Ursäkta en dum fråga, men vilka kläder har man över en riktigt korsett om inte klänning funkar?
Jag har precis beställt hem denna korsett från storbritannien. Hoppas att den passar under brudklänningen, annars blir det till bröllopsnatten istället!