• Chicita

Korsett under bröllopsklänning eller inte?

Jag skulle nog säga att det beror på vilken klänning du ska ha (hur den är uppbyggd) och hur korsetten du ska köpa ser ut.

Vissa (nu pratar vi riktiga) korsetter kan man knäppa upp själv utan att behöva snöra upp dom (det är lite jobbigt att göra det, men det går med vilja, våld och vaselin *typ* Flört )
    Så dom kan man ta på sig - få hjälp att snöra och sen knäppa upp den.
    Senare kan man ta på sig den genom att "bara" knäppa den igen. Det är också jobbigt att göra själv, men det är inte omöjligt om det är rätt modell...

Däremot är vissa (riktiga) korsetter rätt tjocka och bygger alltså upp volym samtidigt som dom formar. Så det kan göra att den dels inte är snygg att ha under klänningen, och även att din klänning inte kommer att sitta snyggt pga korsetten.

Men om du menar en sån där spets-sak med skenor så är det inte en riktig korsett. Flört Dom brukar oftast kallas torselette/torsolette och även bustier (långa modellerna)
    Och även om det blir obekvämt så kan man oftast ha den under en klänning med inbyggd korsett.

• Chicita
    omgifte skrev 2013-01-24 10:54:24 följande:
    Vilken typ av klänning ska man undvika om man ska ha korsett? 
    Som jag skrev i ovanstående inlägg. Det beror på vad du ser som korsett också.
    En korsett är egentligen ett rätt obekvämt plagg att ha på sig. Man snör inte med fina satinsnören utan snarare skosnören eller typ "rep".
    Den består av många lager tyg och foder, samt mellanlägg så den kan vara en halv cm tjock.
    Det är inbyggda metallskenor i den och inte bara plast eller tunnare metallband som det är i billigare saker som brukar kallas för korsett. (men som egentligen borde heta Torselette/Torsolette/Bustier).

Om det är den här tjockare modellen med riktiga stålskenor så blir det väldigt klumpigt att ha under en brudklänning med inbyggt korsettliv. Även om den korsetten inte är lika kraftig så räcker det oftast. Man behöver inget mer för den formar väldigt bra.
    Och en tunn brudklänning kan göra att man ser vart korsetten slutar eftersom det kan bli lite knöligt där. Om inte annat så för att det blir lite nivåskilnad mellan korsetten och din kropp eftersom den är såpass tjock.

Så det är bara att prova.
    En löst sittande brudklänning men som ändå är fodrad och i lite kraftigare tyg bör funka till en riktig korsett.

Dom där billigare "spets-korsetterna" som ska vara så sexigt romantiska kan man ha under dom flesta klänningar dock, även om det kan bli obekvämt under de brudklänningar som har korsettliv inbyggt. 
  • Chicita
    omgifte skrev 2013-01-25 09:03:14 följande:
    Jag äger flera riktiga korsetter men har aldrig haft någon finare klänning över, därför undrade jag. Klänning med inbyggt korsettliv går bort. Jag vill ha något man kan snöra stadigt.

De korsetter jag redan äger är dessutom i sånt material att grejer inte glider så bra ovanpå så jag får väl prova när jag skaffat mig bröllopskorsetten ...
    Ja ta på dig den och gå till en bröllopsbutik och prova... Testa både olika material och modeller på klänningar. Glad

De flesta som frågar om korsetter har ingen aning om hur en riktig korsett ser ut, dom har sett dom där som är romantiska med tunn spets och inbyggd bysthållare, och alltså inte en riktig korsett... Därav mitt svar Flört 
Svar på tråden Korsett under bröllopsklänning eller inte?