• omgifte

Korsett under bröllopsklänning eller inte?

Vilken typ av klänning ska man undvika om man ska ha korsett? 

• omgifte
    Chicita skrev 2013-01-24 12:02:09 följande:
    Som jag skrev i ovanstående inlägg. Det beror på vad du ser som korsett också.
    En korsett är egentligen ett rätt obekvämt plagg att ha på sig. Man snör inte med fina satinsnören utan snarare skosnören eller typ "rep".
    Den består av många lager tyg och foder, samt mellanlägg så den kan vara en halv cm tjock.
    Det är inbyggda metallskenor i den och inte bara plast eller tunnare metallband som det är i billigare saker som brukar kallas för korsett. (men som egentligen borde heta Torselette/Torsolette/Bustier).

Om det är den här tjockare modellen med riktiga stålskenor så blir det väldigt klumpigt att ha under en brudklänning med inbyggt korsettliv. Även om den korsetten inte är lika kraftig så räcker det oftast. Man behöver inget mer för den formar väldigt bra.
    Och en tunn brudklänning kan göra att man ser vart korsetten slutar eftersom det kan bli lite knöligt där. Om inte annat så för att det blir lite nivåskilnad mellan korsetten och din kropp eftersom den är såpass tjock.

Så det är bara att prova.
    En löst sittande brudklänning men som ändå är fodrad och i lite kraftigare tyg bör funka till en riktig korsett.

Dom där billigare "spets-korsetterna" som ska vara så sexigt romantiska kan man ha under dom flesta klänningar dock, även om det kan bli obekvämt under de brudklänningar som har korsettliv inbyggt. 
    Jag äger flera riktiga korsetter men har aldrig haft någon finare klänning över, därför undrade jag. Klänning med inbyggt korsettliv går bort. Jag vill ha något man kan snöra stadigt.

De korsetter jag redan äger är dessutom i sånt material att grejer inte glider så bra ovanpå så jag får väl prova när jag skaffat mig bröllopskorsetten ...
Svar på tråden Korsett under bröllopsklänning eller inte?