Allis skrev 2013-04-26 16:20:38 följande:
Då passar jag också på att fråga, jag har ca tio meter sandtvättad siden (heter nog egentligen något annat) i en alldeles hopplös grå färg. Eftersom jag svettas mycket tänkte jag att jag måste fodra klänningen med något som känns bra men fortfarande låter tyget falla snyggt. Någon sa viscosefoder men det jag har hittat känns mest som tunn nästan lite sträv bomull. Vad är vettigt att fodra med om man tar bort acetat och polyester? Och VAR hittar jag det :)?
Tack på förhand!
När det gäller klassiskt fodertyg så är det acetat, polyester och viskos man pratar om.
Om du ska välja en av dem så välj viskos pga att det absorberar mer fukt än de båda andra samtidigt som det är skönt. Det är inte det mest slitstarka material men det duger.
Använd aldrig acetat - det är skit! Jag köper inget som innehåller acetat då fibern är svag och lött "nöts sönder" vid gnuggning.
Polyester tar inte upp fukt så om du svettas en del är det ju dumt, men polyester är starkt och håller formen bättre än viskos i tighta fodral. Om du ska sy ett ytterplagg rekomenderar jag polyester som foder.
Om du inte vill ha viskos-foder så kan du välja ett foder i annat siden-tyg. Silke är en fantastisk fiber somtar upp en massa fukt! Silke är underbart att ha om man svettas mycket eller är varm av sig.
Har du råd så borde du nog köpa ett riktigt siden foder. Tänk på att siden helst inte skall vara för tight för att undvika att sömmarna spricker, det samma gäller som sagt viskos.
När du säger sandtvättad siden så menar du typ ruggad antar jag? Alltså en sandad yta som ger så kallad flockad yta? Det tyget brukar ha mycket vackert fall och skimmer. Jag har själv en vacker grå/svart klänning i det tyget. Jag rekomenderar en vacker drapering någonstans på plagget.
Om du bestämmer dig för att ha en kläning helt i siden så bör du känna till att siden är nedbrytbart av svett samt solljus. Silke består av proteiner (och annat) och reagerar därför med att blekna och "lösas upp" av både solljus och svettningar.
Man undviker det genom att inte ha siden-gardiner (fodra alltid med bomull bakom gardinerna) eller plagg hängandes i direkt solljus och efter användning tvättar man sidenkläder direkt. Handtvätt går utmärkt både i balja och maskin. Nedbrytningen sker succesivt så det är ingen panik om man någon gång glömmer att tvätta plagget, det börjar synas först efter några år.
Lycka till!