BellaBella skrev 2013-04-30 13:20:46 följande:
Kommer bli till en med låg midja, dropwaist. Har ingen koll alls, och detta är mer för att testa. För att det kan va kul att ha lite bröllopspyssel. Jag köpte massa tyll från ebay, den är styv.
Var köper man brudtyll då??
Ok, anledningen att jag frågade är att konstruktionen på kjolarna blir lite olika beroende på material, volym och längd.
Om du slår till och även köper brudtyll för att komplettera den styvare tyllen så hade jag även köpt ett fodertyg eller annat "vanligt" tyg för att konstruera en linning (midja) alternativt även en "innerkjol".
Det finns olika sätt att sy kjolen på:
- Forma en linning med "vanligt tyg" gör den ganska lång så att du kan fästa tyll enkelt i lager/nivåer på den samtidigt som linningen har så pass stor yta att den sitter skönt över midja/höft och inte skär in någonstans eller skapar en bilring någonstans.
- Bestäm dig för hur mycket vidd du vill ha i kjolen och fastställ antalet tyllvolanger efter det. Styvt tyll ger självfallet mer vidd, men det är dessuom tjockare och knäligare och kan vara obekvämt att sitta på, så se till så att det styva tyllet inte börjar för högt upp.
- Om du vill ha brudtyll i kjolen, som är mjukare så skulle jag placera den närmast benen, på så sätt behöver du inte ha den hårda tyllen mot benen (vilket skaver) och det blir dessutom lite skön känsla mot benen, tycker jag själv.
- Du kan fodra hela insidan av kjolen istället, använd helst ett tunt siden-tyg, men om du inte har råd så går tunnare bomull, viskos eller polyester lika bra. Hade jag varit du hade jag köpt siden- eller bomullstyg, det blir skönast.
- Om du vill ha en enklare underkjol utan för mycket volym hade jag satsat på mer brudtyll än vanlig tyll för komfortens skull. Kom ihåg - du ska känna dig bekväm också.
Tvätta alla tyger innan använding om du vill vara säker på att kjolen håller formen efter sömnad och senare tvätt efter använding. Tvätta aldrig polyester eller andra syntetfibrer i mer än 40 grader. Siden ska helst tvättas i 30 eller kallare.
Behöver du fler tips...?