• Tokig

Hur förklarar jag hårfärgen?

Jag är på jakt efter den perfekta röda hårfärgen, men har insett hur vansinnigt svårt det är att förklara för frisörer.

Jag vill ha färgen som jag själv kallar "jordgubbsblond". Alltså "naturligt" orange/rött hår. Varmt - väldigt guldigt så att det ser rött ut.

Karaktären Emma Pillbury i Glee har den perfekta färgen (Spelas av Jayma Mays). Lite som politikern Annie Lööf, eller Lindsey Lohan när hon är rödhårig.

Jag har testat med exakt dessa förklaringar med det har aldrig riktigt lyckats. Jag har haft med bilder men det har inte riktigt funkat heller. Nu hoppas jag att någon här inne kan tipsa hur jag ska förklara så att en frisör förstår. Vad kallas denna färg på "fackspråk"?

• Svar på tråden Hur förklarar jag hårfärgen?
  • Tokig
    Chicita skrev 2013-01-14 13:47:33 följande:
    Det är bara hur jag uppfattar färgen Flört 
    Det är precis det jag är ute efter. Vad ni skulle kalla det. Uppenbarligen blir det inte rätt när jag försöker förklara.

Jag tycker de där färgkartorna hos frisörerna är bussvåra också. Tycker aldrig det blir den färgen som man pekar på. Det är så svårt att omvandla det lilla färgprovet till hur det blir i hela håret.
  • Tokig

Annamolly skrev 2013-01-14 14:01:11 följande:

Det som spelar roll ar vad du har for farg nu, och vad frisoren kan gora med den.
    Tack snälla. Självklart beror det på min startläge. Men jag är en mellan/mörkblond åt det varma hållet naturligt så det är inte så jättestor skillnad mot vad jag vill bli.

Men ljus kopparblond lät bra i mina öron Skrattande

Alltid svårt med färg. "Mitt grönt är inte ditt grönt". Färg är otroligt svårt att beskriva eftersom man har olika referenspunkter.

Jag har hittat en färg som jag älskar. Och som jag får väldigt mycket komplimanger för. T om från frisörer.

Använder den typ jämt. Men jag skulle vilja ha en gnutta mer rött nu.
Svar på tråden Hur förklarar jag hårfärgen?