• Tokig

Hur förklarar jag hårfärgen?

Jag är på jakt efter den perfekta röda hårfärgen, men har insett hur vansinnigt svårt det är att förklara för frisörer.

Jag vill ha färgen som jag själv kallar "jordgubbsblond". Alltså "naturligt" orange/rött hår. Varmt - väldigt guldigt så att det ser rött ut.

Karaktären Emma Pillbury i Glee har den perfekta färgen (Spelas av Jayma Mays). Lite som politikern Annie Lööf, eller Lindsey Lohan när hon är rödhårig.

Jag har testat med exakt dessa förklaringar med det har aldrig riktigt lyckats. Jag har haft med bilder men det har inte riktigt funkat heller. Nu hoppas jag att någon här inne kan tipsa hur jag ska förklara så att en frisör förstår. Vad kallas denna färg på "fackspråk"?

• Svar på tråden Hur förklarar jag hårfärgen?
  • Chicita

Jag skulle bett att få kolla på en färgkarta hos frisören (eller flera om dom har olika märken).
    Och peka ut färgen där. Då kan man ju kanske säga att "det är en kombination av dom här två" eller "jag skulle vilja ha lite ljusare än den här, men inte så ljus som denna" osv.

Om dom inte förstår när du visar en bild så är det ju svårt att förklara.

Jag skulle kalla det för "mörk gyllenblond".
    Men jag är ju inte frisör heller. Det är bara hur jag uppfattar färgen Flört 

• Tokig
    Chicita skrev 2013-01-14 13:47:33 följande:
    Det är bara hur jag uppfattar färgen Flört 
    Det är precis det jag är ute efter. Vad ni skulle kalla det. Uppenbarligen blir det inte rätt när jag försöker förklara.

Jag tycker de där färgkartorna hos frisörerna är bussvåra också. Tycker aldrig det blir den färgen som man pekar på. Det är så svårt att omvandla det lilla färgprovet till hur det blir i hela håret.
  • Chicita

Färgproverna är ju bara hur det ska bli när du har rätt hårfärg från början för att skapa just den färgen.

Jag menade mest att du kan säga att du vill ha en sån färg, inte att dom ska använda den tuben på ditt hår.
    Om du antecknar färgkombinationen sen och det blev för mörkt eller för ljust så går det kanske att anpassa till nästa färgning. Glad 

• Annamolly

Det spelar egentligen ingen roll vad fargen heter. Det som spelar roll ar vad du har for farg nu, och vad frisoren kan gora med den. Ta med bilder for att visa, det ar det allra basta, och titta sedan pa farg-kartor hos frisoren. Du behover ga till nagon som verkligen kan farg. En gang nar mitt har blivit alldeles for 'varmt' (det har en tendens till det) gick jag till en frisor och fragade vad dom kunde gora. Hon tog fram en fagkarta och pekade pa en ljust platinablond farg med bla undertoner och sa "vi kan lagga denna fargen ovanpa". Jag fragade hur hon trodde det skulle bli pa mitt har (som sag ut ungefar som den fargen du vill ha!) och hon svarade "som pa fargkartan!" Inte en chans i varlden att man kunde ha gjort det utan att bleka i omgangar, osv. Sa prata med dom innan och fa lite kansla for om dom kan sina saker. En riktigt bra frisor kan gora nastan vad som helst med farg, en 'dalig' eller oerfaren kan gora en relativt enkel sak helt fel. (Jag blev lila/svartharig en gang nar jag bett om  'mork morkblond'... Och da var mitt har inte blekt eller skadat innan!)

For ovrigt sa kommer du att behova lite blekning om du har morkt har. En tjej jag kanner fick denna fargen pa sitt morkbruna har genom att farga det 'ljus kopparblond' med hem-fargning (som hade lite blekning i). Men det beror som sagt helt pa hur ditt har ser ut nu. Om du ar ljus kan det latt bli en neon-orange effekt. (Jag har nog aft alla farger som finns nar jag var yngre men nu har jag landat pa min naturligt mellanblonda!)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Tokig

Annamolly skrev 2013-01-14 14:01:11 följande:

Det som spelar roll ar vad du har for farg nu, och vad frisoren kan gora med den.
    Tack snälla. Självklart beror det på min startläge. Men jag är en mellan/mörkblond åt det varma hållet naturligt så det är inte så jättestor skillnad mot vad jag vill bli.

Men ljus kopparblond lät bra i mina öron Skrattande

Alltid svårt med färg. "Mitt grönt är inte ditt grönt". Färg är otroligt svårt att beskriva eftersom man har olika referenspunkter.

Jag har hittat en färg som jag älskar. Och som jag får väldigt mycket komplimanger för. T om från frisörer.

Använder den typ jämt. Men jag skulle vilja ha en gnutta mer rött nu.
  • Annamolly

Akta dej for farger med blekmedel i, det kan bli for ljust eftersom du redan ar ljus. Tjejen jag pratar om hade valdigt morkt har sa det var dels blekningen som gjorde det varmt, och dels kopparfargen... Svart det har! ;) Du kanske skulle kunna blanda din vanliga farg med en varmare? Fast da ar det nog viktigt att testa pa en slinga forst... Lycka till! :)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Chicita

Bra färg (märket alltså Flört
    Jag brukar själv alternera mellan den här och en som heter Love Apple (men som jag inte kan få fram en bild på)
     								 										Casting Crème Gloss 									 								Love Apple  645 Mörk Kopparröd
    När jag använder ett annat märke så brukar jag använda en som är lite mörkare. Så denna går jag tillbaka till när jag vill ljusa upp håret ett tag.

Den här har jag också testat (Från Loreal).
    Jag brukar försöka hitta färger som är röda, inte så mörka och med en kallare underton
     								 										Excellence Crème 									 								6,41 Dark Amber Blonde  6,41 Mörk koppar askblond 							 

• elinaeden

Om du får eller har fått fel färg hos frissan kan det hända att du kan rätta till det själv, utan att skada håret genom hemmafärgning.

Kika på Revlons färgbomber, där finns några röda nyanser som brukar kunna rätta till småfel. :)

• FrökenCitron

Va roligt! Just den färgen gjorde jag i tisdags. Det tog frisören "endast" 3 timmar 45 minuter att få till den med avfärgning ch exakt resultat. 

Frisören kallade den för koppar och sa att skyltdockorna på Indiska har den nu :) 

Brud anno 2013
  • Majlina

Jag använder denna, och har så gjort i flera år.

Mood Koppar
    www.beyourmood.se/produkter/82/20596/20542/20515/koppar.aspx

Kostar 49 kr ungefär och är den bästa hårfärg jag provat, tror att det är lite blekning i den. Min naturliga hårfärg är mellanbrun och jag blir ganska exakt så rödkopprig som på dina bilder. Får komplimanger för den jämt! Säljs på Ica Maxi! 

Svar på tråden Hur förklarar jag hårfärgen?