Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

Hur förklarar jag hårfärgen?

Det spelar egentligen ingen roll vad fargen heter. Det som spelar roll ar vad du har for farg nu, och vad frisoren kan gora med den. Ta med bilder for att visa, det ar det allra basta, och titta sedan pa farg-kartor hos frisoren. Du behover ga till nagon som verkligen kan farg. En gang nar mitt har blivit alldeles for 'varmt' (det har en tendens till det) gick jag till en frisor och fragade vad dom kunde gora. Hon tog fram en fagkarta och pekade pa en ljust platinablond farg med bla undertoner och sa "vi kan lagga denna fargen ovanpa". Jag fragade hur hon trodde det skulle bli pa mitt har (som sag ut ungefar som den fargen du vill ha!) och hon svarade "som pa fargkartan!" Inte en chans i varlden att man kunde ha gjort det utan att bleka i omgangar, osv. Sa prata med dom innan och fa lite kansla for om dom kan sina saker. En riktigt bra frisor kan gora nastan vad som helst med farg, en 'dalig' eller oerfaren kan gora en relativt enkel sak helt fel. (Jag blev lila/svartharig en gang nar jag bett om  'mork morkblond'... Och da var mitt har inte blekt eller skadat innan!)

For ovrigt sa kommer du att behova lite blekning om du har morkt har. En tjej jag kanner fick denna fargen pa sitt morkbruna har genom att farga det 'ljus kopparblond' med hem-fargning (som hade lite blekning i). Men det beror som sagt helt pa hur ditt har ser ut nu. Om du ar ljus kan det latt bli en neon-orange effekt. (Jag har nog aft alla farger som finns nar jag var yngre men nu har jag landat pa min naturligt mellanblonda!)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

Akta dej for farger med blekmedel i, det kan bli for ljust eftersom du redan ar ljus. Tjejen jag pratar om hade valdigt morkt har sa det var dels blekningen som gjorde det varmt, och dels kopparfargen... Svart det har! ;) Du kanske skulle kunna blanda din vanliga farg med en varmare? Fast da ar det nog viktigt att testa pa en slinga forst... Lycka till! :)

2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Hur förklarar jag hårfärgen?