• Längtandsfull

Hur gör man med ringarna i kyrkan?

Vi kommer köpa ny ring till både mig och sambon. Men när det är dags att ta på ringen i kyrkan så ska ju båda hålla i ringen och sen tar mannen på ringen på tjejen. Men hur blir det när det är 2 ringar? Håller man i båda då? Och sen tar man på varandra ringarna??

• Svar på tråden Hur gör man med ringarna i kyrkan?
  • Längtandsfull

Ok. Det jag sett, läst och hört så håller brudparet i ringen med tumme och pekfinger.

• stormhelen

Är det inte så att först så ber prästen om ringarna som tex marsalken eller tärnan tagit hand om och ger dem till prästen som håller dem och välsignar dem. Sedan så trär den ena parten ringen över den andres finger, och sedan tvärt om. Och det är vid det tillfället (när man tar på varandra ringarna) som man håller ringen mellan tumme och pekfinger (men det är bara den som ska trä på ringen på sin partners finger som håller i ringen).

Kan vara helt ute och cykla nu, men jag har för mig att det är så det går till.

Det finns väll en präst som håller till här på BT ibland. Han ska ha någon egen tråd där man kan fråga honom om sådana saker...

• Längtandsfull

Ok. Tack för ditt svar.. Får kolla upp detta. För vanligtvis så har man ju bara 1.ring

• Soldemor

Jag brukar göra så här: När jag bett över ringarna (man välsignar inte ringarna) Så får brudparet ta dem och hålla dem - Brudgummen tar sin bruds ring och håller den med ett pincettgrepp i sin högra hand och hon fattar tag i andra halvan av sin ring med ett pincettgrepp. Likadant gör de med hans ring. Sänker man då händerna som håller i hans ring lite och höjer de som håller hennes, så syns ringarna även lite för besökarna i kyrkan. Efter löftesgivningen är det (rätt) lätt att sätta på varandra ringarna. Vi brukar testa detta när vi har vår första träff jag och paret, som sedan får i hemläxa att öva ringväxlingen. Och när vi övar inför vigseln (brukar vara samma vecka som vigseln skall vara) så provar vi att göra det igen. Brukar gå mycket bra.

• Längtandsfull

Tack för svaret... Man kan alltså ha 2 ringar då... Jobbigt blir det om jag bestämmer mig för att ha 2 ringar.. Då kanske jag får ta på den ena före eller efter vigseln.

• Aniara4

Vi hade egentligen bestämt att prästen skulle ha ringarna från början så att vi inte skulle virra till det och tappa bort dem, men när vi stod utanför dörren och skulle gå in kom jag plötsligt på att jag hade satt på mig båda ringarna vid fotograferingen innan och fortfarande hade båda på mig! Förvånad Så vigselringen fick snabbt åka av och ner i mannens ficka, och jag tror han tog av sig sin också (han har bara en) och la den i fickan.

Sen gjorde vi så som Soldemor beskriver.

Och gifta blev vi hur som helst!

• Längtandsfull

Men om jag ska ha 2 och sambon 1 hur blir det då?? Vi kan ju inte hålla i 3 ringar =)

• stormhelen

Glad Det var ju bra att detta blev utrett hur det går till med ring växlingen.

Nu vet vi.

• Längtandsfull

Men varken jag eller sambon ska ha kvar våra förlovningsringar.. Ddt blir alltså 3 helt nya. Men får väll ta på en av dpm endå..

• Aniara4
    Längtandsfull skrev 2013-01-15 14:03:31 följande:
    Men varken jag eller sambon ska ha kvar våra förlovningsringar.. Ddt blir alltså 3 helt nya. Men får väll ta på en av dpm endå..
    Tänker du som att du ska ha två vigselringar,  eller byter du ut förlovningsringen samtidigt som du tar på vigselringen?
  • Längtandsfull

Jag vet egentligen inte. Det enda jag vet är att jag skall ha 2 ringar och sambon 1. Vi skall inte ha kvar våra förlovningsringar. Så min undran är om jag skall ta på en innan eller om alla ska på inne i kyrkan

• Chicita

Ta på den ena innan.
    I princip så "ersätter" du ju din förlovningsring med en ny och då skulle den ju redan ha suttit på fingret innan Glad 

Jag tror att prästen höll i våra ringar medan hon bad över dom och sen fick vi varsin ring som vi sen satte på den andres finger... 

Svar på tråden Hur gör man med ringarna i kyrkan?