Inlägg från: Anonym (villrådig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (villrådig)

Hur ska vi göra?

Kyrkan är bokad, festlokalen likaså till slutet av augusti. Och nu har blivande mannen eventuellt gått in i väggen och är helt orkeslös. Planering av ett bröllop känns väldigt långt borta. Vi hade tänkt åka på bröllopsresa nästa år då vi inte får in både och i vår budget. Nu känner vi dock att vi fortfarande VILL gifta oss men resan känns betydligt mer lockande än att ha en stor fest som ska planeras. Så frågan är hur vi gör? Det skulle inte vara ett stort bröllop ändå, ca 40 gäster med buffe, dj in a box och så. men ändå, det kostar en slant och kräver planering. Så hur gör vi? Känns lite trist att missa hela bröllopsgrejen med gäster och så samtidigt som jag inte vill fixa allt själv och vill inte lägga en massa ansvar på min blivande. Tips tas tacksamt emot...Vi ska bara resa t Grekland och resan kostar ca 25000....

• Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • Anonym (villrådig)

Tack för alla råd, kan absolut tänka oss att göra nåt enklare hemma och sen åka iväg och lägga mer pengar på resan. Det enda jag är rädd för är att jag kommer att ångra att vi inte får en ordentlig fest, sambon bryr sig dock inte om festen och skulle inte gjort annars heller, han är ingen festmänniska. Sen e jag tyvärr en sån som e rädd för vad andra ska tycka....de flesta vet att vi ska gifta oss och när...blir kanske besvikna att bli bjudna på snittar och bubbel bara, speciellt de som man pratat lite mer med. Det ska man ju egentligen inte bry sig om...hälsan är viktigast..

• Anonym (villrådig)

Chicita, tack. har absolut vänner som kan hjälpa till...frågan är bara hur kul det känns om sambon inte orkar engagera sig alls eftersom han är slutkörd. Det är ju dock honom jag ska gifta mig med och inte mina vänner..

Honnörsbord, sittande middag och så är jag egentligen inte heller så sugen på. Vi hade tänkt oss buffé i vilket fall som helst och tårta som dessert..Vi får fundera lite till..har även funderat på att gifta oss senare, typ 20 och sen ha cocktailparty. Känns som det inte är optimalt för barnen och släkten dock..men det är ett alternativ...

• Anonym (villrådig)

Nej det är sant och hjälp utifrån har vi inga problem med att få....Men problemet är att jag/vi inte längre vet vad vi vill. jag önskar att vi inte nämnt för någon att vi skulle gifta oss och bara gjorde nåt i all enkelhet med närmaste familjen och få vänner. Nu vet dock "alla" om att vi ska gifta oss och räknar med att bli bjudna.....

• Anonym (villrådig)

Chicita, de flesta nära vänner och släktingar som vi nämnt det för säger just så...hälsan går först, typ. Det är egentligen de mer i pereferin som ändå vet som jag inte riktigt orkar dra hela storyn för.

Vi har som sagt lite olika alternativ nu...tidigt bröllop m bara snittar/kort mingel efteråt, cocktailparty med senare vigsel (kvällen, kanske 19 om det går att ordna)och snittar och fest efter, gifta sig bara vi och sen åka, bjuda in familjerna och närmaste vännerna, då blir vi ca 25 pers med barn mot 40 utan med "alla de" vi tänkt bjuda annars...

• Anonym (villrådig)
    SandraElisabet skrev 2013-01-27 19:37:09 följande:
    Vill börja med att önska er ett stort lycka till! Det är bara ni som helt kan lösa det här så det passar er. Vill ge er mina personliga råd och åsikter.

Jag har full förståelse för att press från andra kan te sig sååå mycket värre när man helt plöttsligt befinner sig i en ogynnsam situation där orken tryter och man inte längre vet vad man vill.
    Men Chicita har helt rätt.
    Jag är glad att de närmaste har visat sitt stöd för er. :) De i bakgrunden är inte lika viktiga. De skulle säkert förstå dock om ni tog er tiden att förklara (om ni känner att ni måste). Min egen erfarenhet kring psykisk ohälsa är att ju fler man öppnar sig för, desto mer stöd får man då det ofta visar sig att andra har varit med om liknande saker själva och lidit i det tysta.

kan ni avvakta några veckor innan ni bestämmer er? Bara känna efter utan press från någon?
    För det verkar som att pressen kommer mycket innifrån nu också; som att du (och fästmannen) är rädda att ångra er i efterhand?

Men ärligt, handen på hjärtat; hur kul är det med bröllop och fest när man är i allas fokus och inte mår bra...?
    Jag tycker det låter som en tråkig och riktigt jobbig situation för er.

Det är bara ni som kan besluta vad som passar, så ta er lite tid. Fundera, skriv dagbok och bolla lagom med varandra. Lite paus från hela grejen kan också vara skönt. Ibland (i alla fall i mitt fall) kan bröllopsplaner ta upp så mycket tid och energi! Det är viktigt att komma ihåg det allra viktigaste. :) Kärleken.

Stort lycka till!
    Tusen tack, du satte verkligen huvudet på spiken...det är jag som känner mig stressad och pressad och det kommer sannolikt från mig själv. Jag är ivrädd för att ångra mig!!! TÄNK om vi väljer "bara" mingel och bubbel och känner oss snuvade på allt för att vi struntade i festen? Vi har pratat om bröllop i flera år och vi har hela tiden vacklat om vad vi vill ha...egentligen!!?? Nu blev det dock ännu värre med sambons ohälsa...Känns som jag/vi vill många olika saker och har svårt att se vad som är bästa alternativet..Ett fint minne från vår dag som vi kan minnas med glada minnen utan för mkt stress och press..
  • Anonym (villrådig)

Det lutar åt att vi har bestämt oss: Tidigare vigsel (11-12 kankse!?) med mingel, snittar och bubbel efteråt för alla våra 40 gäster. Tror vi kommer att vara hemma i trädgården med ett partytält ifall det blir regn eller i ngn bekants trädgård. På kvällen kommer vi att äta middag med närmaste familjen och vännerna, ca 20 pers, om inte jag och blivande mannen gör det helt själv, men det känns som det kan vara skoj att fira lite mer med de närmaste. Efter en vecka drar vi på Greklandsresa! Känns som ett bra beslut och alldeles lagom!

HUR formulerar man inbjdningarna? Till alla och till de som ska komma på kvällen? Måste ju framgå även för de som kommer och minglar att vi ska iväg sen...

• Anonym (villrådig)
    Chicita skrev 2013-02-04 19:40:24 följande:
    Det finns många sätt att säga det på. De som inte är bjudna på middagen behöver egentligen inte veta något mer om den. Men kanske så här?

(hoppar över själva inbjudan till vigseln. den är ju inte så svår)

Efter vigseln bjuder vi på lite bubbel och plockmat mellan kl X och Y.
    -adress-
    Ja, det var ju klokt!!! Tack för tipset...! Nu ska vi bara se om favoritstället kan ta emot oss!
Svar på tråden Hur ska vi göra?