• Anonym (villrådig)

Hur ska vi göra?

Kyrkan är bokad, festlokalen likaså till slutet av augusti. Och nu har blivande mannen eventuellt gått in i väggen och är helt orkeslös. Planering av ett bröllop känns väldigt långt borta. Vi hade tänkt åka på bröllopsresa nästa år då vi inte får in både och i vår budget. Nu känner vi dock att vi fortfarande VILL gifta oss men resan känns betydligt mer lockande än att ha en stor fest som ska planeras. Så frågan är hur vi gör? Det skulle inte vara ett stort bröllop ändå, ca 40 gäster med buffe, dj in a box och så. men ändå, det kostar en slant och kräver planering. Så hur gör vi? Känns lite trist att missa hela bröllopsgrejen med gäster och så samtidigt som jag inte vill fixa allt själv och vill inte lägga en massa ansvar på min blivande. Tips tas tacksamt emot...Vi ska bara resa t Grekland och resan kostar ca 25000....

• Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • spoiled

Jag och min sambo planerar ett bröllop utomlands. Varför gör ni inte detsamma? Då slipper ni att planera allt själva här hemma. Kolla länken nedan.. Det är många hotel som har bröllopskordinator på hotellet och färdiga bröllopspaket att köpa till. Vissa är även gratis beroende på hur länge man stannar och hur många gäster man är. Våra familjer betalar sina egna resor för att få följa med på vårt äventyr... Det kan vara värt att klura på. ;) Då "smiter" ni ju smidigt undan det där med fest och allt vad det innebär. Plus att ni kanske kan lägga mer pengar på att få en minnesvärd resa+vigsel! Lycka till oavsett vad nu bestämmer er för att göra!! www.ving.se/brollopsresor & www.ving.se/brollop-weddingplanner

• drömmer

Vi var i samma sits, men vi skrev av hela grejen och gifter oss ensamma med bara våra barn och vittnen utomlands i Svenska kyrkan istället. Känns SÅÅ skönt att ha bestämt oss. Ska bli underbart med sol och värme och att bara få vara tillsammans på vår egen dag.

Vi kommer ha en middag med våra föräldrar och syskon när vi kommer hem, och då även ha våra bröllopskläder. Så jag får visa och bära brudklänningen igen .

• MH2014

Vi har blåst av vårt stora arrangemang med sittande middag och dyl. Upplägget nu ser ut som så att vi gifter oss borgligt på kvällen och har ett mingel/cocktailbröllop,,lite finare snittar och bubblig dryck på stående fot, sedan åker vi iväg på minimoon direkt efter. Helgen efter vi kommer hem kommer vi bjuda våra allra närmaste, ca 10st på middag på restaurang...ni skulle ju kunna göra en liknande variant :) gifter er i kyrkan med alla inbjudna och bjuder på bullfika/kakbuffe/godisbuffe eller liknande efter, blir en kort trevlig stund, som inte behöver vara så kostsam. Sedan åker ni på er underbara semester och bara njuter av varandra!! Lycka Till!! Tänk på ER i första hand

• tiger

Ett annat tips bjud på lunch, (på restaurnag) och så kan ni dansa eran bröllopsvals och efter det är det klart. Inte lika krävande att planera och inte lika länge man måste underhålla folk.

• tinaalpfält

Om du inte som du säger "vill missa hela bröllopsgrejen" är väl ett alternativ att göra något mindre "ansträngande" av det.

Det finns kanske någon släkting eller vän som kan hjälpa till att koordinera? Ni behöver kanske inte ha en buffé ens, utan lite mer afternoon tea och tårta eller dylikt och sen är det slut? D.v.s. lite mer mingelaktigt och då behöver ni inte fundera över bordsplacering och sånt. Om vädret tillåter kanske det kan bli en grillfest eller dylikt? Då alla får fixa ihop sin egen mat och ni/någon annan köper in potatissallad, bröd, kött, grönsaker och sånt och planeringen blir ganska liten och troligtvis även priset. 

Lycka till och hoppas att ni hittar en lösning som känns bra!

• Anonym (villrådig)

Tack för alla råd, kan absolut tänka oss att göra nåt enklare hemma och sen åka iväg och lägga mer pengar på resan. Det enda jag är rädd för är att jag kommer att ångra att vi inte får en ordentlig fest, sambon bryr sig dock inte om festen och skulle inte gjort annars heller, han är ingen festmänniska. Sen e jag tyvärr en sån som e rädd för vad andra ska tycka....de flesta vet att vi ska gifta oss och när...blir kanske besvikna att bli bjudna på snittar och bubbel bara, speciellt de som man pratat lite mer med. Det ska man ju egentligen inte bry sig om...hälsan är viktigast..

• Chicita

Om det är viktigt för dig att få ihop "ett riktigt bröllop" och då menar jag det här typiska som man kanske tänker på först när man pratar bröllop med kyrkovigsel, middag och fest. Så är mitt största råd ett som du redan fått här.

Ta hjälp!
    Någon kompis, släkting eller annan som är duktig på att ta tag i saker och genomföra/ slutföra projekt.

Och om du oroar dig för att folk ska ha åsikter (och det är viktigt att det blir "rätt") så håll det enkelt.
    Enkel dukning, enkel mat (kanske buffé), kaffe och tårta och kanske lite dans även om det inte är helt nödvändigt. Det som i alla fall de flesta äldre släktingar tycker är viktigt med bröllop brukar vara middagen och att man har honnörsbord och genomtänkt bordsplacering och riktiga klädkoder osv osv.
    Och när det gäller sånt så finns det ju färdiga typ "mallar" så det kräver inte så mycket jobb heller.
    Det största jobbet är ju att fixa lokal och mat. Så får du hjälp med det så är det bara att rulla på...

Oavsett hur ni gör så ska ni lycka till och ha en bra bröllopsdag Solig 

• Anonym (villrådig)

Chicita, tack. har absolut vänner som kan hjälpa till...frågan är bara hur kul det känns om sambon inte orkar engagera sig alls eftersom han är slutkörd. Det är ju dock honom jag ska gifta mig med och inte mina vänner..

Honnörsbord, sittande middag och så är jag egentligen inte heller så sugen på. Vi hade tänkt oss buffé i vilket fall som helst och tårta som dessert..Vi får fundera lite till..har även funderat på att gifta oss senare, typ 20 och sen ha cocktailparty. Känns som det inte är optimalt för barnen och släkten dock..men det är ett alternativ...

• Chicita

Så länge han vill samma sak som dig så spelar det ingen roll vem som gör sakerna i slutänden... Glad
    Det viktigaste är ju att du i så fall får hjälp så att du inte kör slut på dig också.

Om man är nere (och nu menar jag ända ner på botten) av en eller annan anledning, så kan något positivt att se fram emot vara det ljus i tunneln man behöver.
    Min mamma dog 2 månader innan bröllopet. Första tanken var "vi ställer in skiten". Men sen insåg jag att både jag och brorsan behövde något att se fram emot och det mesta var ju redan färdigplanerat... 

Ni ska ju givetvis ha ett sånt bröllop som ni vill ha. Glad
    Men eftersom du skrev att du var rädd för vad andra tycker, så antog jag att du var en sån som försökte göra alla nöjda, och därför skrev jag om det "traditionella bröllopets upplägg". Det är ju liksom lättast att blidka släkt och vänner med det. Men jag tror att de flesta blir glada bara över att ni inkluderar dom om dom känner till er situation...

• Anonym (villrådig)

Nej det är sant och hjälp utifrån har vi inga problem med att få....Men problemet är att jag/vi inte längre vet vad vi vill. jag önskar att vi inte nämnt för någon att vi skulle gifta oss och bara gjorde nåt i all enkelhet med närmaste familjen och få vänner. Nu vet dock "alla" om att vi ska gifta oss och räknar med att bli bjudna.....

• Chicita

Tänk igenom vad ni vill ordentligt.
    Ni kanske kan prata med släkten om det också. Att ni känner att det kanske gått lite överstyr, speciellt när han gått in i väggen också och att ni inte vet om ni orkar ha något stort bröllop.
    På så sätt kanske dom kan backa lite och ge er lite utrymme att tänka och känna efter. 

Kanske någon släkting säger det som ni kanske tänker "jamen åk iväg och gör det på egen hand då? Vi kan fira er när ni kommer hem om ni orkar"...
    Var inte rädd för att prata med släkt och vänner.
    Det kommer att lösa sig.
    Allting brukar lösa sig förr eller senare Glad 

• Anonym (villrådig)

Chicita, de flesta nära vänner och släktingar som vi nämnt det för säger just så...hälsan går först, typ. Det är egentligen de mer i pereferin som ändå vet som jag inte riktigt orkar dra hela storyn för.

Vi har som sagt lite olika alternativ nu...tidigt bröllop m bara snittar/kort mingel efteråt, cocktailparty med senare vigsel (kvällen, kanske 19 om det går att ordna)och snittar och fest efter, gifta sig bara vi och sen åka, bjuda in familjerna och närmaste vännerna, då blir vi ca 25 pers med barn mot 40 utan med "alla de" vi tänkt bjuda annars...

• Chicita

Dom i pereferin behöver du inte bry dig så mycket om (faktiskt)... 
    Det viktigaste är att dom som finns nära er vet och förstår. Och det gör dom ju som du säger Glad

Av dom alternativ du räknar upp så skulle jag valt det första.

Tidig vigsel och sen lite snittar och mingel. Sen kan du och maken åka iväg på en resa (bara över helgen eller en längre, vad som passar er och plånboken). Bara någon eller några tar hand om städning av lokalen (om ni inte är på något ställe där sånt ingår) så kan ni ju liksom åka iväg och bli avvinkade av de som är där.

Då har ni fått lite av allt men det är ändå inte så avancerat eller jobbigt att fixa. Och med hjälp så behöver det inte bli särskilt mycket för någon Solig 

• SandraElisabet

Vill börja med att önska er ett stort lycka till! Det är bara ni som helt kan lösa det här så det passar er. Vill ge er mina personliga råd och åsikter.

Jag har full förståelse för att press från andra kan te sig sååå mycket värre när man helt plöttsligt befinner sig i en ogynnsam situation där orken tryter och man inte längre vet vad man vill.
    Men Chicita har helt rätt.
    Jag är glad att de närmaste har visat sitt stöd för er. :) De i bakgrunden är inte lika viktiga. De skulle säkert förstå dock om ni tog er tiden att förklara (om ni känner att ni måste). Min egen erfarenhet kring psykisk ohälsa är att ju fler man öppnar sig för, desto mer stöd får man då det ofta visar sig att andra har varit med om liknande saker själva och lidit i det tysta.

kan ni avvakta några veckor innan ni bestämmer er? Bara känna efter utan press från någon?
    För det verkar som att pressen kommer mycket innifrån nu också; som att du (och fästmannen) är rädda att ångra er i efterhand?

Men ärligt, handen på hjärtat; hur kul är det med bröllop och fest när man är i allas fokus och inte mår bra...?
    Jag tycker det låter som en tråkig och riktigt jobbig situation för er.

Det är bara ni som kan besluta vad som passar, så ta er lite tid. Fundera, skriv dagbok och bolla lagom med varandra. Lite paus från hela grejen kan också vara skönt. Ibland (i alla fall i mitt fall) kan bröllopsplaner ta upp så mycket tid och energi! Det är viktigt att komma ihåg det allra viktigaste. :) Kärleken.

Stort lycka till!

• Anonym (villrådig)
    SandraElisabet skrev 2013-01-27 19:37:09 följande:
    Vill börja med att önska er ett stort lycka till! Det är bara ni som helt kan lösa det här så det passar er. Vill ge er mina personliga råd och åsikter.

Jag har full förståelse för att press från andra kan te sig sååå mycket värre när man helt plöttsligt befinner sig i en ogynnsam situation där orken tryter och man inte längre vet vad man vill.
    Men Chicita har helt rätt.
    Jag är glad att de närmaste har visat sitt stöd för er. :) De i bakgrunden är inte lika viktiga. De skulle säkert förstå dock om ni tog er tiden att förklara (om ni känner att ni måste). Min egen erfarenhet kring psykisk ohälsa är att ju fler man öppnar sig för, desto mer stöd får man då det ofta visar sig att andra har varit med om liknande saker själva och lidit i det tysta.

kan ni avvakta några veckor innan ni bestämmer er? Bara känna efter utan press från någon?
    För det verkar som att pressen kommer mycket innifrån nu också; som att du (och fästmannen) är rädda att ångra er i efterhand?

Men ärligt, handen på hjärtat; hur kul är det med bröllop och fest när man är i allas fokus och inte mår bra...?
    Jag tycker det låter som en tråkig och riktigt jobbig situation för er.

Det är bara ni som kan besluta vad som passar, så ta er lite tid. Fundera, skriv dagbok och bolla lagom med varandra. Lite paus från hela grejen kan också vara skönt. Ibland (i alla fall i mitt fall) kan bröllopsplaner ta upp så mycket tid och energi! Det är viktigt att komma ihåg det allra viktigaste. :) Kärleken.

Stort lycka till!
    Tusen tack, du satte verkligen huvudet på spiken...det är jag som känner mig stressad och pressad och det kommer sannolikt från mig själv. Jag är ivrädd för att ångra mig!!! TÄNK om vi väljer "bara" mingel och bubbel och känner oss snuvade på allt för att vi struntade i festen? Vi har pratat om bröllop i flera år och vi har hela tiden vacklat om vad vi vill ha...egentligen!!?? Nu blev det dock ännu värre med sambons ohälsa...Känns som jag/vi vill många olika saker och har svårt att se vad som är bästa alternativet..Ett fint minne från vår dag som vi kan minnas med glada minnen utan för mkt stress och press..
  • Anonym (villrådig)

Det lutar åt att vi har bestämt oss: Tidigare vigsel (11-12 kankse!?) med mingel, snittar och bubbel efteråt för alla våra 40 gäster. Tror vi kommer att vara hemma i trädgården med ett partytält ifall det blir regn eller i ngn bekants trädgård. På kvällen kommer vi att äta middag med närmaste familjen och vännerna, ca 20 pers, om inte jag och blivande mannen gör det helt själv, men det känns som det kan vara skoj att fira lite mer med de närmaste. Efter en vecka drar vi på Greklandsresa! Känns som ett bra beslut och alldeles lagom!

HUR formulerar man inbjdningarna? Till alla och till de som ska komma på kvällen? Måste ju framgå även för de som kommer och minglar att vi ska iväg sen...

• Chicita

Det finns många sätt att säga det på. De som inte är bjudna på middagen behöver egentligen inte veta något mer om den. Men kanske så här?

(hoppar över själva inbjudan till vigseln. den är ju inte så svår)

Efter vigseln bjuder vi på lite bubbel och plockmat mellan kl X och Y.
    -adress-

• Anonym (villrådig)
    Chicita skrev 2013-02-04 19:40:24 följande:
    Det finns många sätt att säga det på. De som inte är bjudna på middagen behöver egentligen inte veta något mer om den. Men kanske så här?

(hoppar över själva inbjudan till vigseln. den är ju inte så svår)

Efter vigseln bjuder vi på lite bubbel och plockmat mellan kl X och Y.
    -adress-
    Ja, det var ju klokt!!! Tack för tipset...! Nu ska vi bara se om favoritstället kan ta emot oss!
  • SandraElisabet

Jag tycker att det låter som ett väldigt bra och (ursäkta svenskheten) "lagom" beslut. På så sätt får ni nog det bästa av 2 världar. Solig Stort lycka till! Jag hoppas att hälsan kan komma åter när press och annat börjar släppa.

Svar på tråden Hur ska vi göra?