Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Hur ska vi göra?

Om det är viktigt för dig att få ihop "ett riktigt bröllop" och då menar jag det här typiska som man kanske tänker på först när man pratar bröllop med kyrkovigsel, middag och fest. Så är mitt största råd ett som du redan fått här.

Ta hjälp!
    Någon kompis, släkting eller annan som är duktig på att ta tag i saker och genomföra/ slutföra projekt.

Och om du oroar dig för att folk ska ha åsikter (och det är viktigt att det blir "rätt") så håll det enkelt.
    Enkel dukning, enkel mat (kanske buffé), kaffe och tårta och kanske lite dans även om det inte är helt nödvändigt. Det som i alla fall de flesta äldre släktingar tycker är viktigt med bröllop brukar vara middagen och att man har honnörsbord och genomtänkt bordsplacering och riktiga klädkoder osv osv.
    Och när det gäller sånt så finns det ju färdiga typ "mallar" så det kräver inte så mycket jobb heller.
    Det största jobbet är ju att fixa lokal och mat. Så får du hjälp med det så är det bara att rulla på...

Oavsett hur ni gör så ska ni lycka till och ha en bra bröllopsdag Solig 

• Chicita

Så länge han vill samma sak som dig så spelar det ingen roll vem som gör sakerna i slutänden... Glad
    Det viktigaste är ju att du i så fall får hjälp så att du inte kör slut på dig också.

Om man är nere (och nu menar jag ända ner på botten) av en eller annan anledning, så kan något positivt att se fram emot vara det ljus i tunneln man behöver.
    Min mamma dog 2 månader innan bröllopet. Första tanken var "vi ställer in skiten". Men sen insåg jag att både jag och brorsan behövde något att se fram emot och det mesta var ju redan färdigplanerat... 

Ni ska ju givetvis ha ett sånt bröllop som ni vill ha. Glad
    Men eftersom du skrev att du var rädd för vad andra tycker, så antog jag att du var en sån som försökte göra alla nöjda, och därför skrev jag om det "traditionella bröllopets upplägg". Det är ju liksom lättast att blidka släkt och vänner med det. Men jag tror att de flesta blir glada bara över att ni inkluderar dom om dom känner till er situation...

• Chicita

Tänk igenom vad ni vill ordentligt.
    Ni kanske kan prata med släkten om det också. Att ni känner att det kanske gått lite överstyr, speciellt när han gått in i väggen också och att ni inte vet om ni orkar ha något stort bröllop.
    På så sätt kanske dom kan backa lite och ge er lite utrymme att tänka och känna efter. 

Kanske någon släkting säger det som ni kanske tänker "jamen åk iväg och gör det på egen hand då? Vi kan fira er när ni kommer hem om ni orkar"...
    Var inte rädd för att prata med släkt och vänner.
    Det kommer att lösa sig.
    Allting brukar lösa sig förr eller senare Glad 

• Chicita

Dom i pereferin behöver du inte bry dig så mycket om (faktiskt)... 
    Det viktigaste är att dom som finns nära er vet och förstår. Och det gör dom ju som du säger Glad

Av dom alternativ du räknar upp så skulle jag valt det första.

Tidig vigsel och sen lite snittar och mingel. Sen kan du och maken åka iväg på en resa (bara över helgen eller en längre, vad som passar er och plånboken). Bara någon eller några tar hand om städning av lokalen (om ni inte är på något ställe där sånt ingår) så kan ni ju liksom åka iväg och bli avvinkade av de som är där.

Då har ni fått lite av allt men det är ändå inte så avancerat eller jobbigt att fixa. Och med hjälp så behöver det inte bli särskilt mycket för någon Solig 

• Chicita

Det finns många sätt att säga det på. De som inte är bjudna på middagen behöver egentligen inte veta något mer om den. Men kanske så här?

(hoppar över själva inbjudan till vigseln. den är ju inte så svår)

Efter vigseln bjuder vi på lite bubbel och plockmat mellan kl X och Y.
    -adress-

Svar på tråden Hur ska vi göra?