Annamolly skrev 2013-01-21 15:13:03 följande:
Jag forstar rationalen, men jag kan tycka att det ar lite konstigt att kyrkan tar stallning i en fraga som inte har med den kristna tron att gora. OK om det handlade om nagot som verkligen gar emot kristendomen, men pa vilket satt skulle s.k. brudoverlamning gora det? (Ursakta, lite OT)
I
Jag vill inte heller stjäla tråden, men svarar ändå kort på detta: När man på kristen grund säger nej till brudöverlämning, så är det utifrån den kristna synen att alla människor är lika mycket värda, hög som låg, tiggare som kung, liten som stor, man som kvinna. Att då låta en man överlämna en kvinna till en annan man, som vore hon en ägodel och underlägsen mannen, kan alltså sägas gå emot den kristna tron. Kyrkan har ett ansvar att ta ställning i många frågor som inte i första hand har med gudstjänster och bibeltolkning att göra, men som berör människorvärde och mänskliga rättigheter. Obs att jag nu
inte har sagt att alla som vill ha brudöverlämning ser kvinnan som en ägodel (även om symboliken är sådan). Jag är inte intresserad av att debattera brudöverlämning. Jag vill bara försöka förklara varför kyrkan (läs enskilda präster) tar ställning i den här frågan. Den/de gör det oftast just därför att den/de tycker att frågan i högsta grad berör den kristna tron.