Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Min far vill föra fram mej till altaret....

Pagnie skrev 2013-01-22 14:28:41 följande:
    precis då är det ändå halva vägen med honom.
    Och det var jättekontroversiellt och orsakade ganska mycket debatt före bröllopet att kronprinsessan ville detta. Kyrkan var inte heller glada om jag minns rätt.

Personligen ser jag inget konstigt med att kyrkan vill, oavsett hur troende folk som använder deras tjänster är, att deras tro och människosyn ska respekteras. Jag uppfattar inte att kyrkan prackar på folk en tro, men heller inte vill utnyttjas som kuliss i strid med sina egna värden.

Och vad min pappa skulle ha i min vigsel att göra förstår jag inte alls. Om min man bett honom om lov i förväg skulle jag fundera på om han vore rätt man för mig att gifta mig med. Känslor får de mer än gärna tala med varandra om, men i andra former än att det skulle sätta ramar för nån sorts tillåtelse. Jag ber inte svärmor om lov heller. 
  • anne på grönkulla

Intressant. Man kanske kan se båda familjernas välsignelse i den varianten, vilket ju är en fördel tycker jag - hur mycket folk än talar om hur de bara vill ha pappas välsignelse med överlämningen och att de alltid varit pappas flicka etc så hör jag till dem som alltid ser en affärsuppgörelse om en omyndig kvinna spelas upp - som blir än mer osmaklig av att det oftast och som tur är inte stämmer med verkligheten. Med båda familjerna och en mamma inblandad mjukas det upp iallafall lite. Även om jag personligen fortfarande anser att en vigsel är mellan de två som ska gifta sig och övriga kan hålla sig borta från roller i ceremonien...

• anne på grönkulla
    HelenaFredrik skrev 2013-03-12 10:23:45 följande:
    Du menar att jag skulle stå SJÄLV där framme????
    Vore det ett alternativ att inte gå in i procession alls utan båda stå där framme från början då?
  • anne på grönkulla
    jenniferochaugust skrev 2013-03-12 10:22:42 följande:
    Bara för att man inte säger något så betyder det inte att man tycker att det är ok!
    Jag ska på ett bröllop i sommar där bruden har valt brudöverlämning och jag tycker verkligen att det är obehagligt. Jag påpekar inte detta för henne, för det är hennes dag och hennes val. Generellt så tycker jag inte att folk ska lägga sig i andras vigslar och bröllopsfester. MEN jag kan inte rå för att jag får dålig smak i munnen av detta... Som någon tidigare skrev så har min pappa ingenting med mitt val av man eller vårt val att gifta oss att göra. Jag är en självständig kvinna, jämställd med mannen jag valt att gifta mig med. Jag behöve inte bli överlämnad, jag är fullt kapabel till att gå själv. När man vet vad som ligger bakom brudöverlämningen så kan jag inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja föra vidare den "traditionen".
    Men trots att jag känner ganska starkt inför detta så kan man inte som gäst lägga sig i hur brudparet vill ha det. Jag kommer att sitta där och bita mig i tungan under själva brudöverlämningen, men säkert bli rörd och glad ändå till slut :)
    Håller med här, har varit på bröllop med överläm ning (också där jag vetat om det i förväg) och jag får fruktansvärt dålig smak i munnen och sänkt respekt för de inblandade. Det betyder ju inte att jag ställer mig i kyrkan och säger det, eller stormar ut eller nåt annat offentligt markerande av det. Men valet är för mig helt obegripligt och jag tycker inte det är fint utan snarare både sunkigt, smaklöst och ogenomtänkt. Därmed inte sagt att alla måste lyssna på det, anser man sig ha sina skäl och kan övertyga prästen, tja. Man får ha dålig smak. Men tro inte att alla som tiger samtycker. 
  • anne på grönkulla
    anotherplace skrev 2013-05-26 00:14:39 följande:
    Jag kommer nog vilja bli överlämnad, trots att jag vet vad det traditionellt betyder, men jag tycker fortfarande att det är fint! att min pappa verkligen har ger sitt godkännande av MITT val av livspartner! :) så ser jag det, även om det inte är så det var då, sen får ni gärna ha era åsikter men för mig står det för att min far respekterar mitt val och litar på mig! så känner jag det :DMen vill inte prästen att vi ska ha det så, så respekterar jag det! är hans eller hennes vilja man får följa tycker jag med! :D  
    Varför är det viktigt att visa att just pappa godkänner det? Och om han inte godkänner ditt val, vad skulle då hända?
  • anne på grönkulla
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:
    Hon har ju så klart inget emot det! :) och tror inte de kommer bli något bråk i släkten av det! Däremot när jag prata med prästen på telefon angående det så lät han ju inte så förtjust, fick som svar att det var löjligt och avvikande! För mig har det inget med Hollywood att göra! För mig är det dels av att jag är sjukligt intresserad av historia och så :) Ne men pappa skulle aldrig någonsin tvivla på mitt val iaf! :) är ju mitt liv och mina beslut jag måste fatta för mig själv! Insåg nu att de jag skrev innan blev lite klumpigt haha^^ Vi är en väldigt nära familj som respekterar varandra otroligt mycket, och just det hur mycket min far betyder för mig gör så att jag vill ha honom där vid min sida då, men är inget spikat, prästens godkännande fick vi men ja med vilken attityd, Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !
    Ja, jag tar illa upp och tycker det drar ner intrycket. Det är lite mer bergipligt i Madeleines fall som gifter sig med en britt/amerikan, i vars tradition det finns, dock. 
Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....