Inlägg från: yavanna81 |Visa alla inlägg
  • yavanna81

Min far vill föra fram mej till altaret....

Sara 120707 skrev 2013-01-22 09:53:24 följande:

Naturligtvis är det omöjligt för oss att veta men en historia som berättats i tidigare brudöverlämningsdiskussioner var en konversation som uppsnappades mellan två äldre damer på en parkbänk där de samtalade om ett bröllop de båda besökt.

Det var en diskusion om att bruden hade blivit överlämnad, de hade båda blivit väldigt förvånade över detta och kommit fram till att bruden inte kunde ha varit informerad om betydelsen för isf skulle hon ju inte ha gjort nåt sånt.

Jag tror att de flesta som skulle reagera faktiskt är äldre kvinnor som inte blivit så hollywoodpräglade utan kommer ihåg grundbetydelsen i handlingen.

Jag har reagerat likadant på bröllop när det varit brudöverlämning. Om folk förstår symboliken tycker jag det är lite konstigt att man väljer att göra så. För min del får folk gärna göra som de vill, jag bryr mig inte. Men det är en risk att man får kommentarer om det även från andra än prästen. Tror dock knappast någon kommer att reagera starkt för eller emot så oroa dig inte för vad gästerna tycker.
  • yavanna81
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:
    Däremot när jag prata med prästen på telefon angående det så lät han ju inte så förtjust, fick som svar att det var löjligt och avvikande! För mig har det inget med Hollywood att göra! För mig är det dels av att jag är sjukligt intresserad av historia och så :)

Alltså, hur menar du här? Intresserad av historia? Brudöverlämning är inte och har aldrig varit en svensk sed, inte heller historiskt. Om ni ska vara historiskt korrekt medeltid ska ni vigas på kyrkbacken och sedan gå in i kyrkan ihop.

I några av våra grannländer är brudöverlämning tradition, men de flesta som gillar brudöverlämning har faktiskt fått inspirationen från amerikanska bröllopsfilmer.

Vad gäller själva sakfrågan är jag ganska likgiltlig, jag gillar inte brudöverlämning, men vill folk så bryr jag mig rätt lite. Men jag tycker inte man ska tro att de återupplivar någon gammal tradition vi aldrig haft.

Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !

Jag reagerade precis likadant som jag gör för andra där brudöverlämning görs. Hon har dock ursäkten att hon faktiskt gifte sig med en amerikan. Du minns kanske att det varr ätt mycket prat omd et till Viktorias bröllop, till den grad att de faktiskt gjrode om cermonin och bytte halvvägs istället för att gå hela vägen med pappa.

Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....