Inlägg från: Alyllyra |Visa alla inlägg
  • Alyllyra

Min far vill föra fram mej till altaret....

Du gör naturligtvis som du vill, TS (ständiga mantrat på BT...), förutsatt att prästen också tycker att det är ok.

Själv kan jag inte förstå vad min pappa skulle ha att göra med min vigsel, utom att jag vill att ha ska vara där. Han har inte haft någon del i vem jag har valt, och har heller aldrig "gett sitt godkännande" (officiellt i alla fall, sen att ingen i min familj har protesterat tolkar jag som att de inte är missnöjda i alla fall ). Så varför skulle han plötsligt göra någon slags markering om detta på vigseln?

Jag gillar att Svenska kyrkan har tagit ställning i frågan, det visar att de verkar i ett öppet och modernt samhälle. Och det är extra bra när blivande brudar faktiskt tvingas tänka igenom sina val ett varv till och inse hur deras handlande kan uppfattas av andra. I ett samhälle där kvinnor fortfarande tjänar mindre än män och tar större ansvar för hem och hushåll så känns det som ett steg bakåt att återinföra brudöverlämning. 

• Alyllyra

Föresten, det var inte meningen att kapa tråden... Men det är en intressant diskussion så jag kunde inte låta bli! {#emotions_dlg.flower}

• Alyllyra
    yavanna81 skrev 2013-06-10 06:41:17 följande:

Jag reagerade precis likadant som jag gör för andra där brudöverlämning görs. Hon har dock ursäkten att hon faktiskt gifte sig med en amerikan. Du minns kanske att det varr ätt mycket prat omd et till Viktorias bröllop, till den grad att de faktiskt gjrode om cermonin och bytte halvvägs istället för att gå hela vägen med pappa.

Personligen tycker jag inte att det är mycket till ursäkt Snarare så att det borde vara en ännu större anledning att trycka på den svenska seden att kvinnan inte ägs av sin man.

Tyckte inte heller att Viktorias halva-halva-lösning var särskilt bra. Det blev ju fortfarande ett moment där hon direkt överlämnades från man till man. Och detta är kvinnan som ska bli Sveriges stadsöverhuvud en dag! Kan tycka att hon hade kunnat stå på egna ben. Och att prästen skulle stått på sig ännu mer {#emotions_dlg.flower}
  • Alyllyra
    Norrskensflamman skrev 2013-06-10 16:10:35 följande:
    Jag reagerar på samma sätt, nästan starkare; Jag skruvar på mig och tycker det är pinsamt, sorgligt och beklämmande samt att det blir ett löjets skimmer över vigselakten med dessa överlämningar.
    Madde o Vickan om några borde ha visat upp för världen den fina traditionen som Svenska kyrkan har att brudparet går in tillsammans!! Som representanter för Sverige så tycker jag det var otroligt synd att de inte tog chansen här...
    C-P kan fortfarande rädda upp detta! Det är ju inte riktigt lika intressant att Sofia (eller vem det nu blir...) blir förd till altaret av sin pappa. Men ja, jag håller helt och hållet med!
    kouki skrev 2013-06-10 16:14:01 följande:
    När det kommer till Kronprinsessan, så är det ju fortfarande så att hennes far och regeringen MÅSTE godkänna hennes gemål för att hon ska behålla tronföljden. Så därför är det ju inte helknäppt att Kungen överlämnar henne, då han faktiskt har en slags roll där, även om det kanske också skulle innebära att Reinfeldt skulle gått på andra sidan Flört

Om detta gäller endast henne eller även Madeleine vet jag inte.
    Men i så fall innebär det för Estelle att det skulle vara en poäng i att Viktoria gick bredvid henne in när det är dags! Glad Undrar om det kommer ske?

Hade varit rätt kul om Reinfeldt gått på andra sidan faktiskt... Eller en ceremoni där både han och kungen offentligt måste göra tummen upp "inför Gud och denna församling". Då hade det ju varit tydligt att det rörde sig om en stadsangelägenhet och inte en stöld av en förskräcklig anglosaxisk tradition.
Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....