Min far vill föra fram mej till altaret....
Ni behöver inte blanda in hur det går till i andra länder. För även om kristendomen är global så är inte kyrkan det.
Det är Svenska Kyrkans ståndpunkt och inte hur kristna ser på överlämning generellt.
Själv är jag ambivalent. Jag vet ju hur det har sett ut genom tiderna tack vare mitt historieintresse. Och lite grovt sett var det så här...
Förr köptes bruden. Hon hade alltså inget att säga till om själv.
Först kom föräldrarna överens om att deras barn skulle giftas med varandra. Och själva köpet skedde då inne i kyrkan. Fadern kunde få en pung med pengar när han överlämnade dottern till hennes make.
Dottern behövde inte ens säga ja själv. Det räckte om hennes far eller någon av hennes bröder svarade ja.
När det började ses som omodernt och lite ohyfsat så flyttade man ut brudköpet utanför kyrkan istället. Då skedde själva vigseln där och sen gick alla in i kyrkan för att hålla gudstjänst (och då fick ju den nyblivne äkta mannen visa upp sin ägodel som han nu kunde släpa in i kyrkan vid sin sida. Inte ens nu räknades kvinnans egen åsikt och andra kunde svara i hennes ställe...
Även detta blev lite magstarkt efter ett tag. Så då började man göra upp allt i förväg och det utvecklades ju sen till att fadern måste godkänna sin blivande svärson även om dottern kanske i alla fall hade något att säga till om eller önska. Kyrkan tog i alla fall sitt ansvar som en av de mest inflytelserika instanserna i dåtidens Sverige och tanken om att man går in i äktenskapet tillsammans, frivilligt... föddes alltså.
Sen har ju många kvinnor ändå gifts bort mot sin uttryckliga önskan. Men nu var det kvinnan som skulle svara ja i alla fall.
Att många har svarat ja under hot kan man inte skylla kyrkan för. Men dom har verkligen försökt kämpa för kvinnans rätt till sin egen kropp. Och till sin egen åsikt.
Och innan någon nu skriker rakt ut och tycker att jag är dum och elak som delar med mig av detta och att jag borde vara tyst - så kan jag ju säga att vi hade brudöverlämning...
Det passade bäst med vårt medeltidstema, även om det hade varit mest korrekt att ha vigseln utanför kyrkan och sen gått in för gudstjänst
Men då skulle nog våra stackars gäster blivit allt för snurriga...
Jag tycker att det är bra att kyrkan har tagit ställning i frågan och jag tycker att symboliken i att man går in tillsammans i äktenskapet av sin egen fria vilja är väldigt vacker och jag hoppas att den traditionen och symboliken får leva kvar.
Och om man vill ha ett "unikt" bröllop i dagens läge så ska man nästan satsa på just gammal Svensk tradition och gå in tillsammans, eftersom att de flesta försöker köra Hollywoodversionen med brudöverlämning....