• Amandizzen

Bröllopstårta!? Hur gör ni?

Jag har börjat kika lite på det här med tårtan, men jag vill inte lägga en förmögenhet.
    Det kan ju inte vara rimligt att den ska kosta över 3000:- ??? mellan 35-55:- per bit, det är ju inte klokt!

Vi är ca 90 gäster. Någon som vill rekomendera något bra ställe!? du kanske känner någon "hobby-bagare"?
    Ge mig gärna tips på pris och ställen i Kungsbacka trakten Glad

• Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?
  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-01-22 10:47:10 följande:

Vad smart!

Tack för tippset! Solig

Jag ska pressentera det för min  blivande i kväll när han kommer hem.

Det är samma princip som när jag gör mina staplade tårtor fast jag använder kraftigare pelare än sugrör då Flört

Ni behöver ju bara något som stöttar lite underifrån och det bör räcka sådär. Moussen måste ju ha lite bärighet om den ska kunna gå att skära i utan att den rinner ut så fort någon har tagit en bit. Men vissa mousser består nästan mer av luft än av grädde/äggvita. Och då tål den ju inte så mycket tryck eftersom den pressas samman i så fall...
  • suewy

Vi kommer inte ha bröllopstårtor..
    1. Ingen av oss gillar marsipan och grädde
    2. Får inte tag i någon fin tårtställning i rimligt pris.

Så en vännina till mig ska göra sina berömda bakverk, Kladdkaka med cola & kokos uppe på. Samt en otroligt god hemmagjort morotstårta. Två av varje skall vi ha, vi kommer köpa vitt lakan och ha typ som kartonger under lakanet på olika höjd som typ tripp-trapp-trull ;) Man tager vad man haver.
    Känns lite onödigt att lägga pengar på tårtan när ingen av oss gillar tårta :)

• Fjärilen

Vi struntade i tårtan. Vi är inte särkilt förtjusta i tårta så vi hade efterättsbuffé.
    För att dra ner priset så kan ni ju be era äldre släktingar att baka något gott till efterrättsbuffén.

• Pia88

Ända tills i lördags visste vi inte hur vi ville ha vår tårta.. För tårta "ska" det ju vara...

Var på en kompis bröllop och de hade kladdkaksbotten, vitchoklad- och  hallonmousse men sugarpaste i stället för marsipan.. SÅ gott =)

Jag är inte heller förtjust i vanlig gräddtårta eller marsipan..

Ett litet tips bara....

• FruForsmark

Ja bröllopstårta är dyr.. trist utgift..

Vill egentligen bara ge ett litet tips vi fick inför bröllopet som var super när det gäller tårtan. Vanligtvis har man ju middagen och sedan brudvalsen med lite dans och sedan tårta och sedan party party. Vi hade tänkt ha de så men vårt band tipsade att vi skulle köra tårtan i samband med deserten för när musiken väl drar igång så kan tårtpausen bli en riktig festdödare. Detta hade inte vi tänkt på men följde rådet och vilket ös det blev när dansen kom igång :)

• Doofie

Jag är ju tårttokig och för mig är tårtan det viktigaste ;) Njää, skämt åsido. 
    Men tårta är mitt absoluta favoritfika och därför ska det vara en tårta som heter duga. Däremot har jag blivit lite tveksam.. Vill ju främst att tårtan ska vara god och jag älskar både prinsess, opera, kardinal mm.mm.
    Däremot har jag provsmakat några mousser till vår tänkta bröllopstårta och tyvärr blivit rätt så besviken på "fruktsmakerna" som snarare smakar... blä och parfym. Nougat och hasselnöt tyckte jag om. Men vad ska man kombinera?? Suck.. fick ju en provsmaknaning och då valde vi sju olika fyllningar.. ingen var speciellt god enligt mig (av fruktsmakerna). Och nu vet jag inte om jag kan begära att få smaka fler? :P  i-landspoblem så det skriker om det :P
    Förvätade mig nog lite mer fruktsmak, men är ju rätt konstgjort och artificiellt, tyvärr.. :/ Hade gärna haft färska (frysta) bär (typ hallon) men hon gör inte med det eftersom det sjuker ihop..

• mirreth

Vill man inte göra egen mousse tycker jag Femtorp har kanonsmaker på sina. Jag har använt dom en del när jag jobbar (är kock) och har aldrig hört någon som tycker de smakar "fel". Vet inte om man kan få tag i de som privatperson men du kanske känner någon som jobbar med restaurang eller fråga om någon kan köpa hem åt dej. http://www.femtorp.se/BizPart.aspx?tabId=1

• afturelding

Jag ska baka våran/våra tårtor, och så ska de stå på vanliga tårtfat, men i höjdskillnad. Vi kommer ha väldigt mycket björk på vårat bröllop, så tårtorna ska b.la dekoreras med just björklöv. Med caketoppern så kommer det hela kosta ungefär 300-400 :) Lite beroende på vad för fyllningar vi vill ha. 

• PimPim83

Vår tårta ingår i kuvertpriset på stället där vi ska vara, men hade den inte gjort det hade vi kört på "vanliga" tårtor. Både jag och sambon tycker faktiskt att ICA MAXIs eget bageri gör godast tårtor i stan, så troligtvis hade vi köpt där om inte tårtan ingått i priset. :)

Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?