Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
Kollade med x antal sömmerkor att sy upp en klänning i sverige, men det kostar runt 20000kr hos alla,förutom en och då vill jag ha en simpel mermaid i siden utan axlar.
Sthlms priser alltså.....suck
Jag undrar lite över budgetarna jag läser här i tråden. Räknar ni med allt då? Alltså kläder, lokal, resa, inbjudningar, mat, ringar ja allt? Jag känner inte att vi har tänkt slösa men vi hamnar nog någonstans runt 100,000 iaf.
Det har de på senare tid börjat komma bra cava till systemet, men jag har inte gett mig på det sortimentetönnu, dock har jag hört att det ska finnas rätt bra grejer nu,
Men omjag tänker på klassisk cava eller typ det som fanns på systemet fram tills för ett litet tag sen, så smakar det inte lika bra som champagne i allmänhet tycker jag då, men framför allt för mig,som är känslig,så gör det faktiskt lite ont i munnen av de där cava bubblorna.
Skit töntigt, jag vet. MEN, dåfinns ett prisvärt alternativ till champagne, mämligen cremant, det är ett bubbel som tillverkas på samma sätt som champagne, men efterso det tillverkas på gränsen till champagne distriktet så får det inte heta champagne, därav mkt billigare, men eftersom det är samma jord och klimat så smakar det som champagne,ochbubblorna är lika små :)
Nu finns det ju såklart bättre och sämre sorter av allting, men cremant är ett lite roligare alternativ till champagne än cava är tycker jag. Vi ska servera det på vårt bröllop ist för champagne :)
Hejigen hörrni,
Jag tittar på trycksakernu, och funderar.
Vigsel och fest program samt meny.
Känns inte det lite too much?
Jag menar det är dyrt om man ska ha allt det där, ochen vigsel är ju en vigsel,det är som det är alltid är, plus eventuell solist eller nåt men det kanske inte behövs att alla vet det i förväg?
Festprogram? Vi äter och sen festar vi...vad mer behövs, toastmaster håller ju i tal o allt sånt ändå.
Meny? Vi har buffe så vad det är står utskrivet på lappar vid maten.
Är det snålt att tänka så?
Vi kommer inte ha vigselprogram men däremot festprogram. Där kommer det stå hur vi träffades, lite snapsvisor osv.
Ingen som har nån tanke kring ring?
Vi köper porslin eftersom vi gifter oss hemma på vår gård. Så vi åker till IKEA i vår och köper lite tallrikar, muggar och glas. Kostar oss lite drygt 1000 kronor.
Idag har vi lakan att lägga ut på borden, på dem har vi murgröna, små silverstenar och lite större ljusgröna stenar och ljusstakar. Thats it.
Vi kommer att hålla det väldigt enkelt eftersom det är så som vi är och känner att huvudsaken är att vi blir man och hustru. :)
Skriver ni andra ner utgifter osv i en bok så ni håller koll? :)
Hej Augusti!
Känner ni inte för att trycka upp fest- och menyprogram tycker jag att det skulle vara charmigt att ha en griffeltavla (alt något annat) där ni skriver menyn på någon väl synlig plats. Vill ni ha info om varje gäst och en liten historia om brudparet lämpar sig nog ett fullaktigt festprogram sig bättre. Men menyn, med maten som finns i er buffé, tycker jag man kan sätta upp som små tavlor någonstans om man nu inte har det framför varje maträtt
Vi har verkligen inte tänkt på festprogram.. Känns lite överflödigt Vi har tänkt sätta upp en tavla med de viktiga datumen för oss... Då vi träffades, då vi blev ett par, då vi flyttade ihop, då han friade osv... Jag hoppas det kan vara roligt för gästerna.
Det enda jag kan tänka är roligt med vigselprogram är att man själv ska kunna spara det i efterhand Är jag gäst på bröllop så är vigselprogrammet inte så viktigt för mig, men det kanske bara är jag...
Jag vet inte om mitt svar var till någon hjälp alls, men det är i alla fall så jag tänker
Älskar polsk mat!!! Mmmm barsz o pierogi ruskie, golonka och losos z chrzanem....mmmmmmm "dregel" haha
Vi harnprecis gjort om allt i vår planering, från 50 gäster så skar vi ned tilll 20. Från en stor festlokal till en intim middag i chambre separee på waxholmshotell med övernattning för alla och frukost ihop med gästerna :)
Mkt mer vi, och så slipper vi allt med delorationer och sånt vi egentligen inte orkar hålla på med.
Dessutom har jag fått min klänning skräddarsydd. Inte klar än men deposition avlagd och tyger valda, diamanten på 0.6ct har kommit, beställt alliansringen ( ska ha min förlovningsrign som är en platt enstenst med 0.04ct med smal allians och en solitär ) ska bara infatta diamanten så har jag allt färdigt :) 9 mån kvar!
Välkommen lindalie! Och grattis:).
Härligt att allt redan faller på plats. Det är så mysigt att planera när man har en klar bild av vad man vill ha, googla grgejer och bilder och klänningar och ringar osv....så skoj!
Det tog mig ett år av planering och omval för att äntligen vara nöjd ( behöver jag ens nämna att jag köpt brudklänning fem ggr utan att få psycho stämplat i pannan?) så det är bara bra att ni sätter igång med planerna i god tid :)
Save the date kort tyckte jag var lite löjligt ibörjan, men kan fatta grejenom man gifter sig typ under semestern eller så, enligt vett o etikett ska man skicka save the date kort 8-6 mån i förväg. 8 månader om du har bröllop på annan ort, och 6 månader om du gifter dig på hemmaplan men under en period som semester osv.
Vi gifter oss 30januari och jag har funderat fram o tillbaka på om vi ska skicka eller inte, framförallt eftersom det är sttrax efter jul och folk kanske legat ute med mkt pengar som de sen när lönen kommer i januari betalar av, eller så, så jag tänker att om jag skickar save the date korten i typ juli augusti så hinner folk lägga undan pengar till vårt bröllop.
Nu önskar vi oss ingenting, men några kanske vill köpa några nya kläder eller gå till frissan innan eller kanske köpa något litet till oss iaf, så då hinner de lägga undan en slant.
Smatidigt så tänker jag att det kanske är onödigt, det kanske räcker att skicka ut inbjudningar i november. Vill inte vara despo-bride och skicka ut grejer för långt i föväg eller grejerr som ör onödiga så jag klurar fortfarande på hur jag ska göra, trots att save the date korten korten är köpta ;)
Jag håller med dig, om jag hade gift mig under sommaren mitt i semestertider så hade jag nog skickat save the date-kort typ ett halvår innan så att folk får en chans att planera sina semestrar. Men det blir konstigt att skicka ut inbjudningarna så tidigt, det kan ju hända att man måste ändra något (ex. plats för festen, tider eller liknande) och då måste man ändå gå ut med ytterligare info precis innan bröllopet. Bättre då att gå ut med datumet tidigt men vänta med mer detaljer tills allting är spikat.
Vi gifter oss i februari men har redan nu muntligt förvarnat de personer som vi absolut vill ha med under dagen och sagt att det kommer en inbjudan med mer information längre fram.