Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
Älskar den här tråden , Lite allt i allo. :)
Vi planerar att gifta oss i juli 2016 och planeringen är i rullning. Har aldrig tidigare haft drömmar om ett stort bröllop och trodde aldrig i mitt liv att det var så kul att planera en kärleksfest.
Vi ska ha borgerlig vigsel vid ett magasin utanför Stockholm och mina tärnor är redan på mig att börja kolla klänning. Haha, dom är nästan mer ivriga än mig och vill vara ute i god tid så jag verkligen hittar Klänningen! När började ni kika på klänningar?
Jag börjar spåna på catering också, men hur långt innan är det aktuellt att bestämma sig för det?
Vad är viktigast att vara ute i god tid med?
Fotograf har vi mer eller mindre spikat men inte skrivit avtal med ännu. Men man kanske bör göra det rätt snart ändå.
Beror ju på vad du är ute efter i en klänning. Jaag började med att budgetera 15000 till klänningen och utgick efter det. Provade säkert ett 30tal klänningar och har hittat "den" minst 5 ggr. Jag vet inte om det är att jag inte är en sentimental " say yes to the dress"brud som gråter när jag ser fin ut i en klänning, kanske för att bröllop inte är en lika big deal isverige som iusa, eller så har jag kanske inte hittat den rätta. Efter många om och men beslöt jag mig att dra ner budgeten till max 5000kr, hittade en sömmerska som ska sy upp en klänning istället, och så lägger jag resten av klänningpengarna på en fin ring istället. Den ska jag iaf ha hela livet, klänningenbara. EN dag. Plus att sälja en brudklänning påblocket eller tradera osv kräver att man går ner minst 50%i pris,ofta mkt mer, så det kändes bättre med en billigare klänning. Med det sagt. Börja prova nu, du kommer hinna ångra dig hundra ggr säkert ochju. Mer duprovar desto mer kommer dufå hum om vad du verkligen gillar och vad du ogillar. I början älskade jag alla klälnningar för att det var första ggn jag provade och brudklänningar är ju sååå vackra, men allt eftersom blev jag mer kritisk och kunde plocka ut ett få antal jag gillade. Oj vd långt det blev...i te meningen att spåra....
Catering beror ju på om ni behöver beroende på lokalen.
Jag skulle säga att lokal är viktigast att ha klart för sig. Då är det lättare att veta om man behöver catering, ofta ingår det i lokalen, men om inte så kan man boka det typ 6mån i förväg senast om det är ett sommar bröllop tänker jag.
Jag tror inte man behöver skriva avtal så tidigt. Det är ju åndå mer än ett år kvar. Oftst ibörjan när jag började planera var kag också ivrig men alla företag och lokaler jag pratade med sa typ återkom när det är minst ett halvår kvar, är du säker att du i ll boka sp tidigt osv... Men å andra sidan är det en populär lokal, fotograf osv så är det bra att åtminstone prella.
Lycka till!