• Zandraaa

Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?

Hur gjorde ni? Har själv valt dom närmaste och dom vi vill spendera kvälle med. Och med de menas att vi faktiskt har tagit bort släkt som mina fastrar och kusiner där och sen även sambons farbröder med familj osv. Men dom pratar vi knappt med. Och nu har jag fått så mycket skitt från en faster pga detta- Att den personen tycker släkt går före osv. Men har aldrig blivit bjudna på något hos dom. Fast det verkar blivit missförstånd då dom tydligen bjudit mig med familj via min pappa. MEn hur gjorde eller gör ni? Bjuder ni alla. Fast ni inte umgås? Gjorde jag fel som ändå inte bjöd dom? Anledningen är pga ekonimin. Det kostar ju som sagt en hel del och känns dumt att slänga ut pengar när vi ändå är uppe i en ganska stor summa

• Svar på tråden Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?
  • afturelding

Jag har en liten släkt, så i princip hela min släkt är bjuden. Med min familj och kusiner och mina föräldrars syskon så blir det c.a 20 personer, men alla kommer inte heller (tror vi, min kusin ska ha t.ex ha barn 12 dagar innan).

Värre är det med sambons släkt, han har åtta syskon, sina föräldrar med nya respektive och alla mor- och farföräldrar i livet. Så där har vi fått plocka bort några som vi inte umgås med, b.la två styvsyskon.

Men på det stora hela så bjuder vi de flesta i släkten. Vi har bjudit åtta vänner med respektive, och gästlistan ligger på 66 personer. 

• Zandraaa

Ja vad ska man säga. Pga av detta nu så har denna faster tagit bort mig och hela min familj. Alltså min mamma och syster från facebook. Så mycket släkt tyckte hon att vi va

• Ritak

Både jag och min blivande man har stor släkt och hade också jätte svårt att veta vilka man ska bjuda och inte bjuda... Jag resonerade som så att man ska bjuda de man själv vill ha där! Det är er dag ingen annans!

Vår gästlista slutade på 86 personer, mestadels släkt men även en del vänner. Eftersom man inte kan bjuda alla man känner eller är släkt med så har vi valt att bjuda en hel det till cermonin i kyrkan.

Dom som blir förnärmade av att dom inte får komma har nog aldrig gift sig eftersom dom inte verkar förstå vad ett bröllop kostar Flört

• Zandraaa
    Ritak skrev 2013-01-31 21:13:12 följande:
    Både jag och min blivande man har stor släkt och hade också jätte svårt att veta vilka man ska bjuda och inte bjuda... Jag resonerade som så att man ska bjuda de man själv vill ha där! Det är er dag ingen annans!

Vår gästlista slutade på 86 personer, mestadels släkt men även en del vänner. Eftersom man inte kan bjuda alla man känner eller är släkt med så har vi valt att bjuda en hel det till cermonin i kyrkan.

Dom som blir förnärmade av att dom inte får komma har nog aldrig gift sig eftersom dom inte verkar förstå vad ett bröllop kostar Flört
    Sa att dom mer än gärna fick komma till kyrkan vilket inte passa alls :(
  • Ritak
    Zandraaa skrev 2013-01-31 21:15:30 följande:
    Usch vad tråkigt att folk reagerar så! En dag tror jag att dom själva kommer att förstå, ett bröllop är ju faktiskt väldigt dyrt och desto fler men bjuder desto dyrare blir det ju :/

Jag hade försökt att tänka så att dom personerna/personen i så fall inte är värd att ha i mitt liv om dom inte kan acceptera en sån sak.

Kram!
  • PimPim83
    Zandraaa skrev 2013-01-31 21:15:30 följande:
    Det säger mer om dom än vad det gör om er. Beter sig folk på det sättet är de inte värda att slösa energi på tycker jag.
  • Aniara4

Vi bjöd i princip de släktingar vi har någorlunda mycket kontakt med, och vi gjorde olika med olika delar av släkten. Han bjöd ingen av sina kusiner, eftersom han aldrig umgåtts med dem, däremot alla föräldrarnas syskon. Jag bjöd mammas syskon men inte pappas, och tre av mina kusiner som jag växte upp med (ja vi träffades ofta alltså, vi bodde inte ihop!) men inte andra kusiner. Om någon blev sur över att inte vara bjuden har de inte sagt något till mig i alla fall!

• Tooie

Ja detta är ju alltid svårt... Jag har bjudit min faster och mina två mostrar. några kusiner för jag har inte ens träffat några av mina andra kusiner.... Så varför ska jag bjuda de jag inte träffat? Känns konstigt... Och min morbror har inte hälsat på mig sen jag var barn och då pratar vi kanske när jag var 5 år. Så varför ska jag bjuda honom? Det är så jag resonerar.. Jag bjuder dem som ger mig något under min bröllopsdag. Dessutom kostar bröllop en hel del pengar... Och våran budget är inte hur stor som helst. Någon gräns måste man ha :) och likadant på min sambos sida han bjuder de som han har kontakt med. Bara för att man är släkt innebär det inte att det är självklart man blir bjuden på bröllop.

• jimmyojennifer

Jag har två mostrar och en morbror. Min ena moster m.familj och min morbror m.familj är bjudna. Alltså morbror med fru och hans två barn. Min moster med man och två barn.
    Min andra moster är inte bjuden för vi har inte haft kontakt på över 10 år.

Min farbror m fru och familj är bjuden. Jag har en faster som bor i Tyskland, hon är inte bjuden vi ses så sällan.

Min kille har två mostrar och en morbror dom är bjudna med familjer. Däremot hans farbror är inte bjuden. Hans farbror gjorde en väldigt konstig och oförlåtlig sak på min killes mammas begravning för ett par år sen så vi ansåg att hans beteende gjorde att familjen inte får en inbjudan till vårt bröllop.

• Allis

Jag har liten släkt, sambon stor. Ur dessa båda har vi bjudit de vi har någon slags relation till utan att ta någon som helst hänsyn till vad som är comme il faut. Min tremänning känns given, det gör däremot inte sambons brorsbarns flickvänner.

• SofiaMagdalena

Stå på er! Det är ju eran dag och det är faktiskt ni som bestämmer :) Vi har prioriterat vänner framför släkten,
    Det är helt okej! Klart att ni hellre bjuder in personer ni umgås med än dem in inte umgås med.

Tycker det är ett bra alternativ att låta dem man inte kan bjuda på middag komma till kyrkan. Det är ju ändå där man lovar att leva tillsammans föralltid. Det är fint av er att låta dem komma till kyrkan så om dem inte vill det så säger det ju mer om dem än er precis som pimpim skrev.

• storken

Vi bjuder   "alla";) Far/morbröder, fa/moster, kusiner, far/mor föräldrar med deras syskon + 3 sysslingar ( har ytterligare några men de har jag/min familj inte träffat på ca 10 år) + några mkt nära kusiner till våra föräldrar ( övriga kusiner har de ej haft kontakt med sista 15 åren) med respektive. Vi ser bröllopet som en familjefest där våra familjer o vänner vill fira oss. Kommer bli ca 120 pers men hade tänkt 80 från början;). Hade vi uttalat velat ha en liten fest hade våra familjet förstått ( då vi pratade om det med)  men en hel del familj hade ändå made the cut då vi lever nära våra familjer.

Så himla tråkigt när ngt som positivt som ett bröllop leder till ledsamheter inom familjen. Förhoppningsvis kan man ha sina föräldrar som konfidenter o så kan de förklarar  för ens familj hur man som brudpar tänkt

• mutuldus

Vi bjuder den delen av släkten vi har eller har haft nära kontakt med. För oss blir det föräldrar, syskon med familjer och min mormor. =)
    Var på väg att bjuda kusinerna först också men det strök vi.. har ju aldrig blivit bjuden på deras bröllop eller så och vi har aldrig haft nära kontakt. 

Svar på tråden Bjuda hela släkten? Hur gjorde ni?