• Eszter

Frackbröllop TACKA ja eller NEJ?

Inbjudan Frackbröllop skulle du /Ni  TACKA ja eller NEJ?

kostar ju mycket att hyra och köpa

• Svar på tråden Frackbröllop TACKA ja eller NEJ?
  • FruForsmark

Jag tycker det främst ar mannens mundering som är mest påkostad. Frack, frackskjorta och lackskor...

• November2013

Vi kommer ha frackbröllop och har funderat mycket innan vi bestämde oss.
    Vi ansåg i slutänden att tillräckligt många hade de kläder som"krävs" och att de som inte har antingen inte ser det som konstigt att fixa eller välja att inte komma. Vi bjuder på ett frackbröllop på slott, en "riktig" bal så att säga vilket vi anser att vi bör göra eftersom vi ber folk klä upp sig så mycket.

• Tessla

Vilken tillfälle att få klä ut sig ! Hade lätt tackat ja!
    Här i Lund hittar man ju frackar till salu på minsta lilla second hand... hög hatt också.

• Grodprinsens brud

Vi hade nog fått tacka nej eftersom 1. jag gick aldrig på skolbalen och har alltså ingen klänning hemma och sambon har ingen frack därav skulle vi få hyra/köpa båda delarna... Men OM vi hade de extra pengarna skulle jag tacka ja eftersom det vore roligt och annorlunda... 

• erik2710

Jag skulle absolut tacka ja om bröllopet för övrigt motiverade klädseln. Som någon tidigare skrev krävs det ganska mycket för att det ska passa med frack. Fest på slott=självklart med frack.

• Fial8

Jepp! Vi har både frack och klänning (rester från universitetstiden) som vi gärna skulle damma av för en kväll. Men hade vi inte haft det så hade det nog varit mer tveksamt faktiskt. Beror nog lite på vilka som skulle gifta sig, mkt nära vänner = ja, inte så nära vänner = nja.

• Fjärilen

Jag hade tyckt det var jobbigt, då jag har större storlekar och vet att det inte finns fina klänningar bara liggande på hyllan i någon affär.

Så det hade behövt att vara extremt nära vänner för att jag skulle göra mig besväret att fixa balklänning. Pengar spelar inte så stor roll. Mer viktigt tycker jag är att man hade fått inbjudningarna i riktigt god tid. För jag hade behövt att antingen få hjälp att sy upp i sverige eller beställa en klänning från Kina.

• daniiel
    FruForsmark skrev 2013-01-31 13:56:52 följande:

Går gör det. Jag var på ett pampigt frackbröllop där iaf tre tjejer hade HM klänningar (långa klänningar i chiffong). Bla en gammelrosa som var väldigt fin (500 kr). Det är svårare för killarna.

Klart det går, det mesta går bara man lägger manken till. Det är det jag menar, att beroende på vem som skulle gifta sig, hur vår ekonomi såg ut just då, om vi skulle bli tvugna att resa också osv, så skulle vi anstränga oss olika mkt. Saken är dock den att jag skulle aldrig spendera 500kr på en klänning heller, då jag tycker det är alldeles för dyrt, speciellt för ett plagg jag aldrig kommer använda :P Men alla är ju olika.

Men ja, det är svårare för killarna. Det håller jag definitivt med om.
  • FruForsmark
    daniiel skrev 2013-02-01 13:27:07 följande:
    Klart det går, det mesta går bara man lägger manken till. Det är det jag menar, att beroende på vem som skulle gifta sig, hur vår ekonomi såg ut just då, om vi skulle bli tvugna att resa också osv, så skulle vi anstränga oss olika mkt. Saken är dock den att jag skulle aldrig spendera 500kr på en klänning heller, då jag tycker det är alldeles för dyrt, speciellt för ett plagg jag aldrig kommer använda :P Men alla är ju olika.

Men ja, det är svårare för killarna. Det håller jag definitivt med om.
    Nej, det är aldrig kul att köpa något man bara har en gång oavsett pris. I det här fallet så hade jag suktat över den HM klänningen tidigare och vet en massa fester såsom midsommar jag hade kunnat använda den och även tänkt ha den som tärnklänning, men helt slutsåld. Så jag tyckte det var fantastiskt att se att den funkade så bra på ett stort frackbröllop :P. Som du säger, mycket som kan kosta på vid ett bröllop. Resa, gåva, ev övernattning och klädsel.. och sedan kan man ju inte utesluta att man blir bjuden på fler bröllop samma år...
  • daniiel
    FruForsmark skrev 2013-02-01 13:46:33 följande:
    Nej, det är aldrig kul att köpa något man bara har en gång oavsett pris. I det här fallet så hade jag suktat över den HM klänningen tidigare och vet en massa fester såsom midsommar jag hade kunnat använda den och även tänkt ha den som tärnklänning, men helt slutsåld. Så jag tyckte det var fantastiskt att se att den funkade så bra på ett stort frackbröllop :P. Som du säger, mycket som kan kosta på vid ett bröllop. Resa, gåva, ev övernattning och klädsel.. och sedan kan man ju inte utesluta att man blir bjuden på fler bröllop samma år...
    Precis, så därför tycker jag det är lite svårt att bara allmänt svara ja eller nej på frågan om man skulle komma på ett frackbröllop. Det är så många faktorer att räkna in, annat än bara klädseln :)
  • FruForsmark
    daniiel skrev 2013-02-01 13:49:17 följande:
    Precis, så därför tycker jag det är lite svårt att bara allmänt svara ja eller nej på frågan om man skulle komma på ett frackbröllop. Det är så många faktorer att räkna in, annat än bara klädseln :)
    Sant. Det är olika från person till person hur man resonerar. I mitt fall svarar jag ändå "ja" direkt ;) jag går nog oavsett (om det inte är något med bröllopet som skulle reta gallfeber på mig :) )
  • Kala

Åh jag hade ÄLSKAT att gå på frackbröllop! Vet inte om min MTB hade följt med dock men det är hans problem.

• sommar2014

Jag vill bara avliva myten om att "alla" akademiker äger frack/balklänning. Jag har befunnit mig i högskolans värld i flera år men aldrig haft anledning att köpa någon balklänning. Så ni som tänkt bjuda till frackbröllop och nästan bara har högskoleutbildade bekanta ? nej, alla äger inte någon frack...

• Principisessan

ja det beror väl på omständigheter kring bröllopet. När är det, kan vi gå,har vi barnvakt, övernatting osv. 
    Är det en nära vän/släkting så är det förstås viktigare än en mer ytlig bekant som bjuder till bröllop.
    Gällande klädseln så är balklänning och frack inget som vi har hemma och min balklänning från när jag var 19 år kommer jag ju definitivt inte i längre :) Så förutsatt att nu de andra omständigheterna funkade och brudparet hade framförhållning att skicka save the date eller inbjudan i god tid så skulle vi absolut gå.

Sen kan jag ju tycka förstås att det beror väl lite på vad för slags bröllop det är. Det är absolut inget fel med bygdegårdar och buffeér men om det skulle vara ett sådant bröllop så skulle den väldigt fina klädseln kännas smått fånig.  

• Pippilångstump

Beror på vilken relation vi hade till paret. Vi hade haft råd, men frågan är om man/vi skulle vilja lägga så mycket pengar ändå?

Jag har balklänning från gymnasietiden, skulle aldrig sätta på mig de två igen dock. MEN från högskoletiden har jag det inte. Min man har inte heller någon frack och vi båda räknas som högutbildade akademiker. 

Dock köpte vi dyra kläder inför ett bröllop förra året, han en ny kostym och jag en karen millen klänning, det känns ok när man har ett val vad man kan lägga. 

• jenniferochaugust

Vi ska på frackbröllop i augusti och det lsog oss aldrig att vi skulle tacka nej pga klädseln. Vi har å andra sidan det ganska bra ekonomiskt, så det är svårt att sätta sig in i andras situation kanske...
    Men jag skulle nog köpa en klänning för runt en tusing till ett vanligt bröllop och nu beställde jag en balklänning från Kina som gick på typ 800 kronor så för mig blev det ingen skillnad.

Men det är ju mannens kläder som kostar mycket, men brudparet på bröllopet vi ska på har fixat rabatt på ett företag som säljer frackar och tillbehör, så det känns ok ändå. En frack kan ju faktiskt komma till användning flera gånger också, förhoppningsvis :)
    Men det är mycket att köpa:
    * Frack - kavaj och byxor
    * Skjorta
    * Väst
    * Fluga
    * Hängslen
    * Bröstknappar
    * Manschettknappar
    * Handskar
    * Lackskor
    Att hyra kostar väl en dryg tusing har jag för mig...

Som brudpar är det dock något man får räkna med, att vissa inte kan eller vill komma pga för hög klädkod. Det är ju helt förståeligt att en person som knappt får det att gå runt ekonomiskt i vardagen inte heller har råd att hyra eller köpa balklänning/frack. Jag tycker nästan att brudparet, om de nu ska ha så hög klädkod, får avsäga sig presenterna i de fallen? Eller? Äh jag vet inte! Jag tycker i alla fall att det ska bli kul :)

Svar på tråden Frackbröllop TACKA ja eller NEJ?