Är jag otrogen...?
Jag hade absolut inte tyckt det är okej om min man gjorde samma sak..jag hade blivit sjukt sårad och ifrågasatt om vi verkligen var rätt för varandra!
Jag hade absolut inte tyckt det är okej om min man gjorde samma sak..jag hade blivit sjukt sårad och ifrågasatt om vi verkligen var rätt för varandra!
Jag har varit med om något liknande och den fråga du måste ställa dig själv (även om det just nu verkar ologiskt) är:
Även om du älskar din sambo, är du säker på att du vill dela resten av ditt liv med honom?
Jag trodde att jag levde med mitt livs kärlek och vi hade det bra.. men ändå började jag och en kollega skicka sms till varandra. Till en början var det oskyldigt och med tiden blev det mer och mer vågat. Jag vågade knappt erkänna för mig själv, men jag hade fått känslor för min kollega. Men ändå ville jag inte erkänna för mig själv att jag var otrogen, jag befann mig i någon slags bubbla. Jag levde två liv - ett liv på jobbet med kärleksfulla leenden och blickar, ett liv hemma i ett slags vakum längtandes efter nästa arbetsdag.
Nu när jag ser tillbaka på det så vet jag att jag var otrogen och jag skäms något så enormt. Jag vet att om jag och min dåvarande sambo hade haft det så bra som vi borde så hade det aldrig hänt (jag har aldrig gjort något liknande förut).
Nu lever jag med min kollega och nu inser jag vad äkta kärlek är. Vi ska snart gifta oss och jag är överlycklig. Jag skulle aldrig göra om samma sak! Är det något jag lärt mig av detta så är det att man måste prata med varandra. Det finns inre krafter som styr oss och det var den kraften som gjorde att jag vågade följa mitt hjärta och fick mig att inse att jag och mitt ex egentligen inte hade det så bra som jag trodde.
Ta dig en funderare: hur har ni det egentligen? Har ni det bra - sluta sms:a innan det går för långt.
Har ni det inte så bra - prata med din sambo om det - innan det är för sent.
Det är lätt för mig att vara efterklok men jag hoppas allt löser sig till det bästa.
Jag tycker att det beror på vilken karaktär smsen har. Du skriver att det är nära sms-sex, men om det nu inte är det till fullo så är det ett ganska stort spektra på vad det kan vara. Jag tycker också att det beror på vad man har för tanke med det, och hur man skriver, inte bara vad.
Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka göra mitt bästa. Jag är en teaser och har nog varit sen jag kom in i puberteten. Detta yttrar sig även utanför det förhållande jag har i och med att jag har väldigt lätt för att retas med mina bekanta (på ett sexuellt plan alltså). Man skulle nog kunna se det som en fetisch, eftersom att jag mår väldigt bra av att göra så. Men jag brukar säga att man ska vara som en pinuppa eller burleskartist som gör det lekfullt och lite "hoppsan"-aktigt med glimten i ögat. Och aldrig låter det gå för långt. För mig går gränsen vid en antydan om sex.
Jag skiljer alltså på yttrandena "Jag har korsett och knästrumpor" och "jag vill gå ner på dig". Målet är att få den jag pratar med att åtrå mig, men på ett någorlunda oskyldigt sätt. Det ska inte vara för personligt eller påträngande sexuellt.
Jag är dock väldigt öppen om detta med min sambo, och därför är det okej. Man ska vara överrens, och det är väldigt, väldigt viktigt när det gäller sådana här saker.
Du säger att din sambo nog inte skulle ha så stora problem med detta, men om du är säker på din sak borde du ha pratat med honom innan du och din kollega fortsatte. Skillnaden mellan otrohet och trohet är inte alltid att bara hålla sig inom sitt förhållande. Skillnaden är i slutändan om du smyger med det eller om ni är överrens.
Men herregud vilka moralpredikningar! Man är väl inte blind och utan känslor bara för att man är tillsammans med någon. Så länge det inte övergår i handling är det såklart inte otrohet. Det är självklart att man fantiserar om andra ibland och att det är spännande med lite uppmärksamhet. Däremot tycker jag att man absolut ska hålla det för sig själv och sen ha det underbart med den personen som man faktiskt vill dela sitt liv med. Man måste ju kunna skija på kärlek och att man kan vara attraherad av någon. Med detta sagt tycker jag personligen inte att man ska fortsätta göra något som man inte accepterat att ens partner gjort mot en själv.